ظریف در واکنش به ترامپ: برجام قابل بحث مجدد نیست

زیتون- وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که بر خلاف سخنان دونالد ترامپ، نمی‌توان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را دوباره به بحث گذاشت.
محمد جواد ظریف چهارشنبه (۱۲ خرداد) پس از سخنرانی‌اش در استکهلمِ سوئد، گفت برجام «توافقی بین ایران و امریکا نیست که نامزد حزب جمهوریخواه یا فردِ دیگری بتواند دوباره آن را به بحث بگذارد. این یک تفاهم بین‌المللی است که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ضمیمه شده است.»
1460882210515_Mona Hoobehfekr-10 ترامپ با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان گفته است چنانچه به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شود، دوباره برجام را به بحث خواهد گذاشت.
با این وجود، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات گفته است برای «مهار برنامه هسته‌ای ایران» با برجام موافق است.
ظریف افزود نمی‌توان درباره متنی که به چنین قطعنامه‌ای ضمیمه شده است دوباره بحث کرد.
ظریف در بخش دیگری از سخنانش که از پرس تی وی پخش و توسط ایسنا منتشر شد، به ادعاهای عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان درباره مداخله ایران در عراق واکنش نشان داد.
وی گفت: «این سخنی گستاخانه است و هرچه زودتر او (جبیر) این سخنانِ بی‌معنی را تمام کند، ما زودتر می‌توانیم به توافق برسیم. هر وقت عراق بخواهد ما این کشور را ترک می‌کنیم.»
وزیر خارجه عربستان سعودی یکشنبه (۹ خرداد) گفته بود ایران باید از مداخله در عراق دست بردارد و حضور یگان‌های نظامی ایران در این کشور «غیرقابل قبول» است.
الجبیر در تاریخ ۶ خرداد نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم» مدعی دخالت ایران در امور عراق شد و حضور سردار «قاسم سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، سپاه انقلاب و سپاه قدس» در عراق را موجب نگرانی ریاض دانسته بود.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »