وقتی فیلم‌ها قلع و قمع می‌شوند

سخت‌گیری‌های جدید برای صدور مجوز ساخت و نمایش

زیتون- برخوردها با فیلم ۵۰ کیلو آلبالو و اظهارات جدید وزیر ارشاد و گمانه‌زنی‌ها‌ درباره تغییر اعضای شورای پروانه نمایش، شائبه تغییر رویکرد وزارت ارشاد در زمینه صدور پروانه فیلم ها را تقویت کرد، هرچند حجت‌الله ایوبی دیروز اعلام کرد ابلاغی در این‌باره از سوی وزیر نرسیده، اما نگاهی به روند صدور پروانه‌های ساخت و نمایش، از اعمال سخت‌گیری‌‌ بیشتر در این حوزه خبر می‌دهد.
download ای سینما در این رابطه نوشت: اواخر اردیبهشت‌ماه بود که علی جنتی در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی، درباره فیلم مانی حقیقی گفت: «فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی دادم.» این اظهارات در حالی گفته شد که یک ماه پیش از آن بسیج دانشگاه امام صادق (ع)، در اعتراض به این فیلم کاسه آلبالوی فاسدی را به حجت‌الله ایوبی هدیه کرده بود. البته پس از این اتفاقات سازمان سینمایی سعی کرد به نوعی از روند قانونی طی شده برای این فیلم حمایت کند و حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی در گفت و گویی به این موضوع اشاره کرد که هر فیلمی نباید مطابق سلیقه مدیران باشد. از سوی دیگر مانی حقیقی نیز همین موضوع را هدف گرفت و در نامه‌ای سرگشاده، به اخذ چندباره پروانه ساخت این فیلم از سوی وزارت ارشاد اشاره کرده و از وزیر ارشاد خواسته بود با این اوضاع، کار را به اهلش بسپارد.
تمام این ماجراها که از اواخر فرودین امسال شروع شده، شائبه تغییر در شورای پروانه نمایش را قوت بخشیده و برخی رسانه‌ها به وضوح از این اتفاق سخن به میان آورده‌اند، حتی در هفته‌های اخیر، وزارت ارشاد آن‌قدر نسبت به سخت‌گیری در صدور پروانه نمایش و ساخت از خود جدیت نشان داد که حسین نوش‌آبادی سخنگوی این وزارت‌خانه پیش از دیدن فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، از احتمال وارد شدن اصلاحیه‌ به آن سخن گفت. اظهاراتی که رئیس سازمان سینمایی را مجبور کرد بگوید به نظرش این فیلم نیاز به اصلاحیه ندارد.
البته حجت‌الله ایوبی، دیروز هم واکنشی دیگری نسبت به برخی گمانه‌زنی‌ها نشان داده و در پاسخ به احتمال تغییر در اعضای شورای پروانه نمایش و ساخت، به ایلنا گفته است: «در روزهای اخیر از طرف آقای علی جنتی هیچ چیز جدیدی و سخن جدیدی در این خصوص به ما ابلاغ نشده است.» به عقیده او، همیشه درباره قضایای مهم چنین حرف و حدیث‌هایی وجود دارد و این امر کاملاً طبیعی ا‌ست.
البته این اظهارات تنها درباره تغییر اعضای این شوراهاست و حرفی درباره اعمال نشدن سخت‌گیری‌های تازه زده نشده. از طرفی شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که دستورات جدیدی به دو شورای پروانه ساخت و نمایش در این‌بار داده شده که چند اتفاق مهم که به تازگی در این باره افتاده نیز این شنیده‌ها را تایید می‌کند.
در هفته‌های اخیر، شورای پروانه ساخت سه فیلم‌نامه را برگردانده که می‌توانستند جزو فیلم‌های مهم سال آینده باشند. اول از همه «بمب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی پیمان معادی که دومین فیلم معادی پس از «برف روی کاج‌ها» به حساب می‌آید، موفق نشد پروانه ساخت بگیرد و پس از آن هم فیلم‌نامه‌ای از سعید آقاخانی با عنوان «سلفی» رد شد که چون به زندگی یک سوپراستار می‌پرداخت شائبه خط قرمز تازه ارشاد نسبت به موضوعات درون سینما را تقویت کرد.
به تازگی دومین فیلم‌ مونا زندی نیز پس از «عصر جمعه»، با عنوان «شنبه‌ای که گذشت» با اصلاحیه‌های فراوان دست خالی از ارشاد بازگشت. تهیه‌کنندگی این فیلم را علیرضا شجاع‌نوری بر عهده دارد و فیلم‌نامه آن را خود زندی و نغمه ثمینی نوشته‌اند که در حال حاضر مشغول بازنویسی دوباره آن هستند.
از ‌طرف دیگر، شورای پروانه نمایش نیز هنوز تکلیف فیلمی مثل «خوب بد جلف» را روشن نکرده و پروانه نمایش فیلم «دراکولا» با اصلاحیه‌های بسیاری مواجه شده است، البته علی سرتیپی بر خلاف ادعای یک خبرگزاری که به ۱۵ مورد اصلاحیه درباره این فیلم اشاره کرده به آی‌سینما گفته بود این اصلاحیه‌ها کمتر از ۱۵ مورد است. با این‌حال شنیده‌های آی سینما حاکی از آن است که «دراکولا» در فصل آینده با ۱۶ دقیقه حذف روبرو شده؛ دیگر اتفاق شورای پروانه نمایش، مربوط به یکی از وسوسه‌انگیزترین فیلم‌های ساخته شده امسال است که گفته شده، اعضای این شورا پس از دیدن حدود نیم ساعت از این فیلم برگه‌های اصلاحیه را پر کرده‌اند و فیلم را با این اوضاع غیر قابل اکران دانسته‌اند.
به این ترتیب به نظر می‌رسد، کار در این موارد بالا گرفته و وزارت ارشاد تصمیم به قلع و قمع فیلم‌نامه‌هایی دارد که ممکن است در موقع نمایش با کوچکترین اعتراضی روبرو شوند، سیاستی که پیش از این هم در سال‌های گذشته اعمال شده و نتیجه‌ای جز خنثی‌سازی فیلم‌های روی پرده و روی برگرداندن مردم از سینما نداشته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

وقتی فیلم‌ها قلع و قمع می‌شوند

رسانه‌های گوناگون و برخی “کارشناسان” در تحلیل سیاست‌های آینده ترامپ در قبال حاکمیت ولایی، به‌طور مکرر از مفهوم “فشار حداکثری” (Maximum Pressure) استفاده می‌کنند. این اصطلاح شاید برای ایجاد هیجان سیاسی و عوام‌فریبی رسانه‌ای کاربرد

ادامه »

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی جدی میان من و یکی از همکاران و دوستان

ادامه »

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در شکل گیری و حمایت گسترده

ادامه »