یادداشت

«درخت تناور» یا «شجره زقوم»؟

وحشیانه‌‌ترین رفتار نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌های مامور در تظاهرات اخیر، با زنان و دختران جوان بوده است؛ از نحوه دستگیری و با خشونت‌کشاندن آنان در وَن‌های ارشاد و رفتارهای بی‌شرمانهِ آشکار و پنهان گرفته، تا ضربات شدید باتوم و مشت و لگد که منجر به مرگ بسیاری از آنان در خیابان و بازداشتگاه‌ها شده است. همه این نامردمی و نامردی‌ها، در دفاع از حجاب اجباری و غیرت‌ورزی و حریم و حرمت زن انجام می‌شود! آیا مقام عظمای «فرمانده» سرکوب‌های سبعانه، این سفارش امام علی خطاب به سپاهیانش پیش از جنگ صفین را نشنیده است که از جمله درباره زنان فرمود:
«زنان را به اذیت و آزار به هیجان نیاورید (تحریک نکنید) حتی اگر آبروی شما بریزند و «فرمانده»هایتان دشنام دهند، زیرا توان و جان و خود نگهداری‌‌شان ضعیف است، آنگاه که زنان مشرک هم بودند ما دستور خودداری از تعرض به آنان داشتیم و در جاهلیت رسم بر این بود که اگر مردی با سنگ یا چوبدستی زنی را می‌زد، نه تنها خود بلکه اعقابش هم سرزنش می‌شدند» (۱).

جناب فرمانده! گمان نمی‌کنم کارگزارانتان سرزنش‌ و شعار میلیون‌ها دلسوخته در وطن و سراسر جهان علیه شما را به عرضتان رسانده باشند! آیا لعنت خانواده‌های داغداری که جگرگوشه‌شان به فرمان «آتش به اختیاران» شما کشته شده‌اند را بی‌تاثیر می‌دانید؟

شما در سالروز میلاد پیامبر اسلام و امام صادق نظام ولایت مطلقه را به «درخت تناوری که تصور کندن آن نیز امکان پذیر نیست» تشبیه کردید، درخت این نظام مقدس‌! را مدت‌هاست موریانه ظلم و ستم خورده و سقوط آن بر سر کسانی که زیر سایه‌اش آسوده خفته‌اند هرآن احتمال می‌رود. همان پیامبر رحمت که در سالروز میلادش با تایید سرکوب‌ها به ملت زحمت دادید، فرمود: «مُلک با کفر می‌ماند ولی با ظلم نمی‌ماند»(۲). این سخن را نیز بارها یادآوری فرمود که:«امتی را که در آن ضعیف نتواند حق خود را بدون لکنت زبان از قوی بستاند، هرگز نتوان مقدس شمرد»(۳).

آری در کتاب خدا از «شجره طیبه‌ای» که تنه‌اش ثابت و استوار، شاخ و برگش گسترده در آسمان و میوه و محصولش دائمی است سخن گفته شده (۴)، اما بلافاصله از «شجره خبیثه‌ای» که بی ریشه از روی زمین برجهیده و قرار و دوامی ندارد نیز نشانه آورده است(۵). تنه درختی که ریشه بر بخش قلیلی از خاک داشته باشد، شاخ و برگی مختصر و میوه و محصولی اندک و تلخ و ترش و گزنده خواهد داشت که سالیانی است ملت ما آنرا می چشند. این همان «شجره زقوم» است که از آن نیز قرآن نشانه آورده است (۶).

شگفت آن‌که به دنبال تشبیه جوامع و نظامات سیاسی به شجره طیبه و خبیثه و ثبات آن با ایمان و سستی آن با ستمکاری است که این فراز هشداردهنده را آورده است:
«آیا به کسانی ( رهبران سیاسی و دینی) که نعمت خدا را ( سرمایه‌های ملی را با سوء سیاست‌) به ناسپاسی تبدیل کردند توجه نکردی که (چگونه) ملت خود را به خانه خرابی کشاندند؟ عامل این خیانت چیزی جز ولایت مطلقه و شرک در خدایی کردن نیست (۷).

در سالروز میلاد پیامبر مکرم جا داشت از «شجره ملعونه‌ای» نیز که پیامبر اسلام در رویا دید، یاد می‌کردید(۸)، مفسرین این شجره را «حکومت بنی امیه» شمرده‌اند که نظام مبتنی بر شوری و بیعت مردم را تبدیل به حکومت مطلقه موروثی کرد.

در روزگاری که قدرت ملت‌ها ناشی ازاتکاء به آحاد مردم است، نظامی متکی به نفت و گاز و منابع خداداد فراوان و اقلیتی مقلد و گوش به فرمان، که خود را بی نیاز از اکثریت ملت می‌داند، بی تردید دیر یا زود مطابق سنت الهی سرنگون خواهد شد.

شما با نادیده گرفتن منافع ملی و داعیه ایدئولوژیک امت اسلام و توسعه شیعه در جهان، بر خلاف پیامبر اسلام که ده‌ها قبیله متخاصم را که قرن‌ها در دشمنی و قتل و غارت به سر می‌بردند، با یکدیگر پیوند برابری و برادری داد و امتی پدید آورد که ظرف پنجاه سال جهانگیر شد و بنای تمدن عظیمی را تا چندین قرن بعد گذاشت اما نظام ولایت مطلقه شما با کارگزارانتان موجب فراری دادن میلیون‌ها ایرانی از وطن خود و از اسلام و تشیع، بلکه دشنام دادن به اهل بیت رسول شده‌اید.

ای کاش در مراسم بزرگداشت پیامبر اسلام و امام جعفر صادق سخن موسس مکتب جعفری را نقل می‌کردید که «شما موجب زینت ما باشید، نه موجب زشت گویی»(۹)

منابع و پانوشت‌ها

—————————————————
۱- نهج البلاغه نامه ۱۴-لاتُقَاتِلُوهُمْ حَتَّى یَبْدَءُوکُمْ، فَإِنَّکُمْ بِحَمْدِ اللَّهِ عَلَى حُجَّهٍ، وَ تَرْکُکُمْ إِیَّاهُمْ حَتَّى یَبْدَءُوکُمْ حُجَّهٌ أُخْرَى لَکُمْ عَلَیْهِمْ؛ فَإِذَا کَانَتِ الْهَزِیمَهُ بِإِذْنِ اللَّهِ فَلَا تَقْتُلُوا مُدْبِراً وَ لَا تُصِیبُوا مُعْوِراً وَ لَا تُجْهِزُوا عَلَى جَرِیحٍ، وَ لَا تَهِیجُوا النِّسَاءَ بِأَذًى وَ إِنْ شَتَمْنَ أَعْرَاضَکُمْ وَ سَبَبْنَ أُمَرَاءَکُمْ، فَإِنَّهُنَّ ضَعِیفَاتُ الْقُوَى وَ الْأَنْفُسِ وَ الْعُقُولِ؛ إِنْ کُنَّا لَنُؤْمَرُ بِالْکَفِّ عَنْهُنَّ وَ إِنَّهُنَّ لَمُشْرِکَاتٌ، وَ إِنْ کَانَ الرَّجُلُ لَیَتَنَاوَلُ الْمَرْأَهَ فِی الْجَاهِلِیَّهِ بِالْفَهْرِ أَوِ الْهِرَاوَهِ فَیُعَیَّرُ بِهَا وَ عَقِبُهُ مِنْ بَعْدِه.
۲- الملک یبقی مع‌الکفر ولایبقی مع‌الظلم.
۳- نهج البلاغه نامه ۵۳ بند ۱۱۱- لنْ تُقَدَّسَ أُمَّهٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ القَوِی‌ِّ غَیْرَمُتَتَعْتِعع.
۴- سوره ابراهیم آیات ۲۴ و ۲۵- أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ. تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ.
۵- همان سوره آیه ۲۶- وَمَثَلُ کَلِمَهٍ خَبِیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبِیثَهٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ.
۶- سوره صافات آیه ۶۲ و سوره دخان آیه ۴۳.
۷- سوره ابراهیم آیات۲۸ تا ۳۰- أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ. وَجَعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا لِیُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِهِ ۗ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِیرَکُمْ إِلَى النَّارِ.
۸- سوره اسراء آیه ۶۰- وَإِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْنَاکَ إِلَّا فِتْنَهً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فِی الْقُرْآنِ ۚ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَانًا کَبِیرًا.
۹

Recent Posts

به همه ی اشکال خشونت علیه زنان پایان دهید

در حالی که بیش از دو سال از جنبش "زن، زندگی، آزادی"، جنبشی که جرقه…

۱۴ آذر ۱۴۰۳

ابلاغ «قانون حجاب و عفاف» دستور سرکوب کل جامعه است

بیانیه‌ی جمعی از نواندیشان دینی داخل و خارج کشور

۱۴ آذر ۱۴۰۳

آرزوزدگی در تحلیل سیاست خارجی

رسانه‌های گوناگون و برخی "کارشناسان" در تحلیل سیاست‌های آینده ترامپ در قبال حاکمیت ولایی، به‌طور…

۱۴ آذر ۱۴۰۳

سلوک انحصاری، سلوک همه‌گانی

نقدی بر کتاب «روایت سروش از سهراب »

۱۴ آذر ۱۴۰۳

مروری بر زندگی سیاسی طاهر احمدزاده

زیتون: جلد دوم کتاب خاطرات طاهر احمدزاده اخیرا از سوی انتشارات ناکجا در پاریس منتشر…

۰۹ آذر ۱۴۰۳