بانکی مون اعتراف کرد: سعودی ها تهدید کرده بودند

زیتون– عربستان سعودی برای حذف نام این کشور از لیست سیاه سازمان ملل،‌ بان کی مون را تهدید کرده بود.
عصرایران به نقل از رویترز نوشت بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته (پنجشنبه) خبرداد که عربستان سعودی با تهدید به قطع حمایت مالی حیاتی از سازمان ملل متحد، فشارهای نامناسب و غیرقابل پذیرشی را برای حذف نام این کشور از لیست سیاه اعمال کرده است.
A594A2FA-234F-45C7-8F23-19C1539E34D8_w640_r1_s یکی از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته خبر داده بود که به دنبال  پیشنهاد ریاض، نام ائتلاف به رهبری عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودک موقتا حذف می شود تا موارد ذکر شده در گزارش اخیر درباره کشتار کودکان یمنی موردب ررسی مجدد قرار گیرد.
پیش از آن در گزارشی که بانکی مون، دبیر کل سازمان ملل ارائه کرده بود، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان مسئول ۶۰ درصد از کودکان کشته و زخمی شده در یمن طی سال گذشته شناخته شده بود. این گزارش تاکید کرده بود که در جریان حملات این ائتلاف ۵۱۰ کودک کشته و ۶۶۷ کودک دیگر زخمی شده‌اند.
رادیوفردا در این باره نوشت استفان دوجوریک، سخنگوی بانکی‌مون گفته است:« دبیرکل سازمان ملل با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک مورد استناد در گزارش در خصوص کشتار کودکان یمن موافقت کرده است.»
گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل روز دوشنبه با استقبال از این تغییر گفته، حذف نام ائتلاف از فهرست نهایی و بدون قید و شرط است.
پس از آن چند نهاد مدافع حقوق بشر در انتقادی شدیداللحن تصمیم سازمان ملل متحد برای حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان را محکوم کردند. از جمله سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقاد شدید از بانکی مون، دبیرکل سازمان متحد، وی را به «تقلب سیاسی» متهم کرده و گفت که او در پی اعتراضات عربستان سعودی دست به چنین اقدامی زده و ناگهانی تغییر موضع داده است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز با تقبیح این تصمیم سازمان ملل متحد آن را «میدان دادن آشکار» به عربستان سعودی دانسته و تاکید کرده که چنین اقدامی به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه می زند.
نمونه دیگری از این انتقادات را موسسه خیریه و امدادرسانی آکسفام مطرح کرده که گفته است تصمیم سازمان ملل متحد برای انکار گزارش پیشین خود «شکست اخلاقی» به شمار می‌آید.
به دنبال این اعتراضات، سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که دبیرکل این سازمان با پیشنهاد عربستان سعودی برای بررسی مشترک اسناد و مدارک ارائه شده در گزارش مربوط به کشتار کودکان یمن موافقت کرده و تا نتیجه این تحقیقات اعلام شود، اسم ائتلاف از پیوست گزارش حذف می‌شود.

 

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »