درختان ۴۰۰ ساله در آتش سوختند

احیای جنگل‌های پاسارگاد صدها سال زمان می‌برد

زیتون– در حالی که در روزهای گذشته بخش زیادی از جنگل‌های پاسارگاد در استان فارس در آتش سوخت، یک متخصص جنگل‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان معتقد است که احیا طبیعی بخش‌های آسیب دیده ممکن است؛ صدها سال به طول بیانجامد.
هومن روانبخش در مورد ویژگی جنگل‌های پاسارگاد توضیح داد:« این جنگل‌ها جزو جنگل‌های کوهستانی ناحیه ایران – تورانی است که بیشتر درختان بادام و بنه در آنجا پراکنش دارند و از آنجا که این جنگل‌ها نیمه‌خشک هستند، سازگاری زیادی برای رویش در شرایط خشک و نیمه‌خشک، یعنی در مناطقی با بارش کم را دارند. بیشتر درختان این منطقه قدیمی هستند و درختانی با میانگین سنی ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال و حتی بیشتر در آنها زیاد وجود دارد.»
این عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با ایلنا افزود:« البته بیشتر این جنگل‌ها از بین رفته‌اند و اکنون بخش کوچکی از این جنگل‌ها که متعلق به گذشته‌های دور هستند، باقی مانده است. آثار باستانی منطقه هم این مساله را تایید می‌کند که زمانی این جنگل‌ها پراکنش زیادی در منطقه داشتند به دلیل استفاده‌های انسان و تغییر اقلیم از بین رفته‌ و عقب نشینی کرده‌اند.»
آتش سوزی جنگل های پاسارگاد از روز ۱۹ خرداد شروع شد و به دلایل گوناگون از جمله کمبود وسائل لازم اطفاء حریق و سعب العبور بودن مناطق آتش گرفته، بعد از حدود ۵۰ ساعت تلاش هنوز ده درصد از جنگل های آتش گرفته، خاموش نشده اند.
این متخصص جنگل‌شناسی با اشاره به اینکه احیا اکوسیستم‌های ایران- تورانی بسیار دشوار است، توضیح داد:« زادآوری این درختان وابسته به سالهای مرطوب است؛ یعنی اگر ۷ الی ۸ سال هم خشکسالی باشد، ممکن است؛ هیچ زادآوری رخ ندهد. همچنین اگر با سال مرطوبی نیز روبرو باشیم، فشاری که چرای بی‌رویه دام‌ها بر جنگل‌های ما وارد می‌کنند؛ آنقدر زیاد است که شرایط زادآوری را از بین می‌برد. بنابراین احیا طبیعی این جنگل‌ها به سختی رخ می‌دهد و شاید چند صد سال زمان نیاز باشد تا زادآوری در آنجا مستقر شده و به سن قابل قبولی برسد تا درختان دوباره به وضعیت بذر دهی برسند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

درختان ۴۰۰ ساله در آتش سوختند

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »