ظریف: کدام قراردادی ۵ ماهه به نتیجه رسیده که انتظار دارید ۵ ماه پس از برجام، اقتصاد شکوفا شود؟

زیتون– محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در صحن علنی مجلس یادآور شد که مذاکرات هسته‌ای با اجازه رهبری انجام شده و نمی‌توان انتظار داشت که با گذشت پنج ماه از توافق، دستاوردهای آن عیان شود.
محمدجواد ظریف برای اولین برای به منظور ارائه گزارشی از روند اجرای برجام به نمایندگان مجلس دهم در صحن این مجلس حاضر شده بود. او در پاسخ به سوالات نمایندگان از میزان سرمایه گذاری خارجی در ۵ ماه گذشته یاد کرد. او خطاب به سالک و دلیگانی دو عضو نزدیک به جبهه پایداری در مجلس دهم که این سرمایه گذاری را کافی نمی دانستند، گفت:« بروید از هر شرکتی که قبول دارید سوال کنید و ببینید کدام قراردادی ۵ ماهه به نتیجه رسیده است! من هم گفتم که مبنای ما سلطه ستیزی است و بارها گفته ام که آمریکا قابل اعتماد نیست.»
او در ادامه گفت:« تاریخ را تحریف نکنید، مذاکرات هسته ای به دستور رهبری صورت گرفته و ما آن را مایه افتخار کشور می دانیم. علت اینکه عربستان و اسرائیل علیه ما تلاش می کنند همین استکبار ستیزی ماست. اینها سرمایه های نظام است که برای چند دلار آن را از دست نمی دهیم.»
وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش که توسط خبرآنلاین منتشر شده افزود:« من بارها در مجامع خارجی هم تاکید کرده‌ام که از اصولمان کوتاه نمی آییم و روی اصولمان پافشاری خواهیم کرد. کسی در جمهوری اسلامی جرات تخطی از اصول و آرمان های امام و انقلاب را نداشته و ندار. ما قدرت خود را در استکبار ستیزی می دانیم.»
ظریف با اشاره به ارائه دستاورد های برجام به مجلس تاکید کرد:« ما دستاوردها و موانع اجرای برجام را دقیقا سه ماه پس از توافق، بر اساس قانون به مجلس ارائه داده ایم. اگر از نظر شما شفاف نبوده، در جلسات می توانیم آن را بررسی کنیم. گزارش بعدی را هم در موعد مقرر ارائه می دهیم.»
او همچنین با اشاره به فضایی که امروز پیرامون عربستان سعودی پیش آمده، توضیح داد:« فضاحت عربستان را در روزهای گذشته ببینید! این فضاحت در سالهای گذشته هم وجود داشت اما در سایه ایران هراسی، دیده نمی شد. اما امروزه ایران یک قدرت صلح طلب و آرامش خواه در جهان شناخته می شود و جنایات عربستان در یمن به دید عموم رسیده است.»
رییس هیئت مذاکره ایران همچنین به تلاش های وزارت امور خارجه برای شناسایی و جذب ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت:« یکی از ادارات کل وزارت خارجه، مربوط به اتباع ایرانی خارج از کشور است که برای جذب سرمایه های آنان نیز تلاش می شود. اما لازمه آن ایجاد اطمینان در ایرانیان خارج از کشور است که هر زمان خواستند برگردند و آزادانه سرمایه گذاری کنند و هر وقت خواستند بتوانند ایران را ترک کنند.»
ظریف در مورد اقدامات ایران در مورد ضبط اموال ایران به بهانه غرامت از سوی کشور های غربی گفت:« اقدامات لازم را برای برخورد با دست اندازی به اموال ایران انجام دادیم. اینکه می گویید چرا چراغ قوه گرفتیم که نشاندهیم، تخلف مربوط به چه دوره ای بوده؛ برای این بود که برخی به ناروا می گفتند که مردم ما را پس از برجام تحقیر می کنند! ما خواستیم بگوییم که امروزه تحقیرها تمام شده و این تحقیر مربوط به دوره دیگری است. ما این روزها در برابر گروه قانون شکنی قرار داریم. ما دعوای بین المللی علیه آمریکا را ثبت خواهیم کرد و قانون شکنی آمریکایی ها را به دنیا نشان می دهیم. ما امروز با فراغت در مجامع بین المللی می‌توانیم حضور یابیم و علیه آمریکا شکایت کنیم.»
او در مورد معظلاتی که سر راه پیوستن ایران به شبکه جهانی بانکی وجود دارد توضیح داد:« ۷-۸ سالی از مقررات دنیا عقبیم. بویژه در امور بانکی که کنوانسیون های جدیدی در دنیا ایجاد شده است. از مجلس می خواهیم که با تصویب این کنوانسیون ها که از سوی وزارت دارایی به مجلس ارائه می شود، به ما کمک کنند تا در چارچوب منافع ملی بتوانیم امور را پیش ببریم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »