۱- آیات مربوط به بهشت و دوزخ چون مربوط به انشاء و عالمی دیگر است، تماما به زبان تشبیه و تمثیل و مجاز و استعاره و به صورت «نکره» (ناشناخته) آمده است. از جمله در قرآن آمده است: «هیچ نفسی نمیتواند چشم روشنی پاداشهای بهشتی را که برای آنها پوشیده است، درک کند» (۱).
۲- تا حالا بعضی آقایان مدعی بودند، «حوری» برای آقایان و «غلمان» برای بانوان است، گویا به تناسب ایام آنرا هم مصادره به مطلوب کردهاند! اما غلمان جمع «غلام» یعنی پسر بچه و «غلامه» یعنی دختر بچه است که طبق قاعده تغلیب در زبان عربی، منظور همان کودکان پسر و دختر خردسال است که بسیار دور از این غریزه میباشند.
۳- در این آیه مطلقا موضوع ارضای جنسی، که اذهان بیمارگونه تصور کردهاند، در کار نیست، عجیب اینکه درست در سه آیه قبل (۲۱ سوره طور) میگوید: کسانی که ایمان آوردند و ذریه آنها یعنی فرزندانشان در ایمان از آنان پیروی کردند، آنها را به یکدیگر ملحق میکنیم (۲).
۵- همه میدانیم یکی از زیباترین نعمات دنیا و ذوق زندگی آدمیان، همین بچههای خردسال پسر و دختر در خانواده است که مادر و پدر و خواهر برادر و نزدیکان و حتی غریبهها دوست دارند آنها را در آغوش بگیرند و ببوسند، این که در آیه آمده: آنها انگار«مروارید در صدف» هستند، بهترین وصفی است برای کودکان که صورتشان از سفیدی و طراوت برق میزند.
۶- در دو مورد دیگر قرآن از «طواف» این کودکان در بهشت پیرامون بهشتیان سخن گفته که بهجای کلمه «غلمان» از کلمه «وِلدان» یعنی کودکان نابالغ استفاده کرده است. به فرض هم به گفته برخی مفسرین، منظور خدمت و پذیرایی باشد، از دست کودکان چیزی گرفتن بر لطف آن میافزاید، اما که در هیچیک از این موارد شائبه جنسی وجود ندارد (۳).
۷- در آیه مورد استناد، از «طواف» این کودکان پیرامون بهشتیان سخن میگوید، به راستی منظور از طواف آنان (غلمان – ولدان) چیست؟ پاسخ را از آیه ۵۸ سوره نور میتوان دریافت:« کودکان نابالغ شما در سه وقت نباید بی اجازه وارد اطاق خوابتان شوند، در بقیه اوقات میتوانند بر شما طواف کنند»، یعنی دور و بر جاذبه مهر و محبت شما گردش نمایند(۴).
در نقاشیهای اروپاییان نیز، اگر به موزههاشان سری زده باشید، فرشتگان اغلب به صورت کودکان معصوم و زیبا به تصویر کشیده شدهاند! آیا دیدهاید بیماردلی به چشم شهوت به آنان نگریسته باشد؟
پانوشتها
۱- سجده ۱۷- فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ.
۲- طور ۲۱- وَالَّذِینَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْءٍ ۚ کُلُّ امْرِئٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ
۳- واقعه ۱۷- یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ . انسان ۱۹- وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا.
۴- نور ۲۸- یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ۚ مِنْ قَبْلِ صَلَاهِ الْفَجْرِ وَحِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَهِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاهِ الْعِشَاءِ ۚ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَکُمْ ۚ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلَا عَلَیْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هستهای، در تحریریه روزنامه بحثی…
بیشک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلویها در ایران برقرارشد تاثیر مهمی در…
کیانوش سنجری خودکشی کرد یک روایت این است که کیانوش سنجری، جوان نازنین و فعال…
ناترازیهای گوناگون، بهویژه در زمینههایی مانند توزیع برق، سوخت و بودجه، چیزی نیست که بتوان…
۱- چند روز پیش، مدرسه آزاد فکری در ایران، جلسه مناظرهای بین علیدوست و سروش…
آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که…