آیت‌الله آل هاشم؛ جعبه سیاه سقوط هلیکوپتر رئیسی

۱- «پنجاه آمبولانس برده بودن. کلی ماشین و اتوبوس ول داده بودن توو جاده. به همه بیمارستانهای استان آماده باش داده بودند. انگار مثلا سلاح بیولوژیکیول کردن توو استان 🤣مدیریت فشل. هرکی به هرکی. خر توو خر. بی‌کلاس. یه عده فرمانده چاق و پیر که بلد نیستن یک کامپیوتر را شات‌دان بکنن. طراز حکومت آخوندهای مفت‌خور لاف زن …آخه ۵۰ آمبولانس برای ۹ نفر احمق‌ها🤣حاصلضرب عقل آخوندهای شش‌کلاسه در سپاهیان چاق پیر بی‌سواد میشه همین عملیات پیدا کردن رئیسی و یارانش در آذربایجان . طرف میگه راستی اینی که دنبالشیم هلیکوپتره یا هواپیما؟😃😃به همین برکت قسم..»
این کامنت خودمانی فردی در یک‌ گروه تلگرامی دوستانه‌است. من تنها یک کلمه آن را که شائبه نژادپرستی داشت حذف و اصلاح کرده‌ام.

۲– روز حادثه، ساعت ۱۸ عصر به وقت تهران، در میان سردرگمی رسانه‌ها و مسئولین مدیریت بحران و جستجو و در میان سخنان و اخبار متناقض، سردبیر سایت انتخاب در شبکه ایکس پیامی را نوشت که خیلی زود آن را حذف کرد. مصطفی فقیهی در این پیام می‌نویسد «به‌نظر می‌رسد که امام جمعه‌ی تبریز قبل از سقوطِ [یا فرود سخت] بالگرد، خود را به پایین پرت کرده و زنده است. اما از سرنوشت مابقی افراد از جمله رییسی و امیرعبداللهیان،خبری در دست نیست».

ساعاتی بعد، حوالی غروب روز حادثه، محسن منصوری، معاون اجرایی ⁧‫رئیس‌جمهور، هم در گفت‌وگویی زنده با شبکه خبر گفت که «با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و هم یک کادر پرواز در چند نوبت ارتباط برقرار شده و این نشان می‌دهد میزان سختی حادثه بالا نبوده است».

پیش از آن فرمانده سپاه عاشورا نیز در گفت‌‌وگویی با صدا و سیما گفته‌بود که «حوالی ساعت ۱۵:۳۰ تماسی با آقای آل ‌هاشم گرفته شد که اعلام کردند که ما سانحه دیدیم کمک برسانید».‌

و مهدی صفری، معاون وزیر خارجه و سرنشین یکی دیگر از هلیکوپترها نیز در گفت‌وگویی زنده با صدا و سیما گفته بود که « تماسی که داشتن دو بار با امام جمعه محترم ایشون گفته بود که من کمی حالم بده و صدای آمبولانس‌ها را می‌شنوم…»

امروز، سه‌شنبه، ۴۸ ساعت پس از واقعه، اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگویی زنده با صدا و سیما روایت نسبتا مفصلی از ماجرا ارائه داد و از جمله گفت که «کادر پروازی با تلفن همراه خلبان تماس گرفته بودند که آیت‌الله آل هاشم پاسخ دادند..گفته بودند حالم خوب نیست و در دره افتادم. […] من تماس گرفتم، [آل هاشم] گفت حالم خوب نیست، نمی‌دانم چه شده، نمی‌دانم کجا هستم. گفت هیچ‌کس را نمیبینم، تنها هستم، کسی اطراف من نیست.[…]من ۳ یا ۴ مرتبه با آیت الله آل‌هاشم صحبت کردم، آل هاشم تا ۳ یا ۴ ساعت بعد جواب تلفن را می‌دادند.[…] بعد از پیدا کردن اجساد سایر عزیزان مشخص شد بلافاصه بعد از حادثه به شهادت رسیدند».

در ویدیویی که تسنیم از جلسه‌ «مدیریت جستجو» با حضور سلامی،فرمانده سپاه، و اسماعیلی منتشر کرده است سلامی با اشاره به سخنان آل‌ هشام می‌گوید «ممکنه در باز شده باشه، افتاده باشه که گفته هیچکس را نمی‌بینم». اسماعیلی هم قبل از او می‌گوید «ممکن است از هلیکوپتر پرت شده باشد»

با در کنار قرار دادن مجموع این سخنان دست کم می‌توان دریافت که منبع پیام منتشر شده از سوی سردبیر انتخاب، موثق بوده و محتوای آن را می‌توان جدی گرفت از جمله مهم‌ترین بخش آن که می‌گوید «امام جمعه‌ی تبریز قبل از سقوطِ [یا فرود سخت] بالگرد، خود را به پایین پرت کرده و زنده است».

از سخنان بقیه راویان هم می‌توان دریافت که چند بار با امام جمعه‌ی تبریز ارتباط برقرار شده و او اطلاعات بیشتری را هم از حادثه ارائه داده است، دست کم گفته است که «صدای آمبولانس‌ها را می‌شنود». بدیهی است اطلاعاتی که امام جمعه‌ی تبریز در این چند تماس ارایه کرده بیشتر از همین یکی دو جمله است و این اطلاعات می‌توانست(و هنوز هم می‌تواند) بهترین سرنخ برای پیدا کردن هلیکوپتر و نحوه سقوط آن باشد؛ سقوطی که اگر جمهوری اسلامی نتواند جزییات آن را برای افکار عمومی روشن کند، انگشت‌ اتهام را از عوامل طبیعی به سوی خود برگردانده و در کنار اسرائیل می‌تواند متهم ردیف اول «قتلِ» ابراهیم رییسی و همراهانش باشد. تا آن زمان افکار عمومی (در کنار سایر سوالات) خواهد پرسید چرا به کمک ردگیری تماس‌های امام جمعه تبریز محل او (سریعتر) شناسایی نشد؟ آیا در صورت یافتن سریعتر محل حادثه، جان امام جمعه‌ی تبریز نجات نمی‌یافت؟ نجات جان امام جمعه‌ی تبریز و آگاهی یافتن از نحوه سقوط چه چیزی یا چه کسانی را به خطر می‌انداخت؟ آیا براستی در همان چند تماس امام جمعه‌ی تبریز سخنی از علت سقوط و پریدن از هواپیما به‌میان نیاورده است در حالی که بدیهی‌ترین و اولین سوال مخاطبانش می‌توانست همین باشد؟

«یک دقیقه و نیم»؛ چه‌کسی هلیکوپتر رئیسی را زیر ابرها پنهان کرد؟

۳– به‌نظر من سخنرانی و سخنان آقای خامنه‌ای در همان ساعات اولیه سقوط هلکوپتر بیش از آن‌چه نشان از خونسردی و طمأنینه و یا حتی لاپوشانی داشته باشد، نشان از نوعی هراس و بلاتکلیفی دارد. او برای نجات جان و یا کشته شدن ابراهیم رئیسی «کمتر از حد معمول» اظهار امیدواری و یا نگرانی می‌کند. می‌شود گفت چیزی می‌داند و تصمیمی را ابلاغ می‌کند که شاید بقیه در آن تردید دارند. اشاره خامنه‌ای به این‌که کشور دچار مشکلی نخواهد شد، می‌تواند پیامی احتمالی و یا واکنشی ضعیف و حتی ناخودآگاه به عامل احتمالی و از جمله اسرائیل باشد. ناتمام گذاشته شدن تعطیلات جو بایدن، پاسخ مختصر اسرائیل به شلیک صدها موشک و پهپاد و ترورهای قبلی در قلب تهران گویای آن است که با وجود ابهامات فعلی اسرائیل هم می‌تواند در کنار متهمان ردیف اول این واقعه قرار گیرد تا با کمترین هزینه از جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای نه تنها انتقام که زهر چشم گرفته باشد!

همچنین ببینید:

«یک دقیقه و نیم»؛ چه کسی هلیکوپتر رئیسی را زیر ابرها پنهان کرد؟

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

32 پاسخ

  1. ۱.مرد باشو چهره و ذات خود را در لوای قبا و دین پنهان نکن حکومت مرد دین نمیخواهد گرگی در پوست گوسفند و گوسفندانی غافل دنبال او گاهی فرمان بردار گرگ گوسفند نما گاهی خود طعمه گرگ.
    ۲.اینکه مرگ بر فلان بگی و با بالگرد ۵۰ سال پیش همون صاحب گله همراه سگهای گله بروید نمایش کمدی بعد با این افتضاح قربانی بشی نه موبایل و نه جی پی اس نه خلبان دوم با فاصله چند ثانیه دور و برت بچرخه آمارتو نده ما هم که گوسفند بع بع .
    بابا دیگه تابلو تر از این کثافت کاری چوپان و گرگ و صاحب گله چی باشه تا دوزاری ما صاف بشه.

  2. خودتون که همه قلم ها را شکستید و دهان ها را بستید یک نفر هم دو کلمه تحلیل و انتقاد و حدس و گمان ژورنالیستی براتون می نویسه گُر می گی گی رید؟؟؟

    شعور داشته باشید شاید نکته ای در نوشته ای ، سرنخی بدست بدهد که به درد خودتان بخورد بدبخت ها… مضحکه ی عالم و آدم شده ایم.
    یک مشت احمق بی کفایت و نان به نرخ روز خور حاکم بر مردم بیچاره ی ایران شده اند

  3. هیچ دلیلی نمی توان یافت که سقوط بالگرد رئیس جمهور فقید مرتبط به خرابکاری داخلی باشد…لکن از خباثت رژیم غدار آدمکش صهیونیست این مسئله بعید نیست…نکته سوم و درست تر اینکه ناوگان هوایی ایران به علت تحریم های طولانی مدت غربیها به شدت فرسوده و مستعمل شده و این اتفاقات اصلا دور از انتظار نیست، خیلی اتفاقات می افتد که اینقدر بازتاب پیدا نمی کند…
    تحریمها دودش خیلی زیاد به چشم ملت میرود هر از گاهی مثل الان به چشم مسئولین نیم نگاهی میکند که می گویند تحریم نعمت است و شهادت رئیس جمهور دستاورد…

  4. دنیا برای شما.ما نمی خواهیم.حالا که دنیا رو برای شما گذاشتند.باز هم دست بردار نیستید
    شهادت گورای وجودشان.
    بهترین پاداشی بود که می توانستند بگیرند
    ای کاش نصیب ما هم بشود.

  5. زیتون مگه تو نمیگی که اخلاق مداری ولی بی احترامی هایی که کردی حداقل در این متنی که نوشتی هیچکدام اخلاق مداری تو رو نشان نمیده بلکه چندین برابر بدتر میشه به خودت نسبت داد حتی خودت هم میتونی همچین نسبتهایی روبه خودت بدی چون اخلاق مداری نداری پس خودت به خودت هم توهین کنی کسی ناراحت نمیشه

  6. با احترام، نخست بگویم که من اهل نظر نوشتن نیستم. اما دیدم که مطلبتان نزدیک به تحلیل است بنا بر این من نیز دیدگاهم را مینویسم. شاید که در نظرتان آمد.
    چند نفر آدم آگاه از علی البدل کردن چمدان رئیسی خبر داده اند. یعنی یک چمدان با همان مارک و رنگ و اندازه را به جای چمدان رئیسی وارد هلیکوپتر کرده اند با «محتوایی» دیگر. و هم اینکه خامنه ای کاملا چند دقیقه قبل از انفجار هلیکوپر از ماجرا آگاه میشود. اما آیا برای اطمینان به اوست که : بله حضرت آقا کار این دو آدم بیسواد عامی اما آدمکش رئیسی و امیرعبداللهیان و البته همراهانشان برای پوشش تا چند دقیقه دیگر تمام است، و دیگر اسباب زحمت شما نیستند. یا بله اسرائیل کاری برگشت ناپذیر را آغاز کرده بنا بر این نباید آیت الله آل هاشم نجات پیدا نکند تا بتواند جزئیات را بگوید. اینبار لازم نیست جستجو را کوتاه، کنید و کشش ندهید. بهتر است جستجو را طولانی کنید و کشش دهید تا آل هاشم هم بمیرد تا شاهدی وجود نداشته باشد. اما جالب تر از همه این است که دست کم جنایتکاران در زیر خاک با هم همسایه هستند. چرا که خاک دین و مذهب و سیاست و…ندارد. اینها نشان دادند که همشان برادر و پسر عمو و دائی و عمو و باجناق همند. و البته ما ساده دلان و ساده لوحان بودیم که قرنها باورشان کردیم و یا با تصور و توهم خودمان ساختیمشان. رئیسی در کنار قبر امام هشتم به خاک رفت. البته گویا فقط قدری از تکه پاره های استخوانش نیمه سوز مانده بود. این نشان میدهد که به محض روشن شدن چمدان ترکش نخست به سوی شخص ٰرئیسی بوده و برای همین آل هاشم خودش را به بیرون پرت کرده و بقیه کاملا سوخته بودند. اگر نظرات افراد و گروهها را خوانده باشید. بسیاری در ایران و خارج از ایران از اسرائیل خواستند تا اینبار نه سردار و دانشمند هسته ای را، که اینبار بیت خامنه ای و مراکز تجمع روحانیون و مداحان و طلاب و نشست ریاست جمهوری را نشانه برود. در هر حال هنوز وقت داریم تا شاهد ترور های بعدی باشیم. حکومت اسلام ناب همه همش این است که بگوید مه بوده و باران و حتا برف و کولاک بوده! چرا که اگر بگوید اسرائیل بوده که به یکی از جناحها دستور داده آن وقت باید زوزه بکشد و ساعت نابودی اسرائیل را دوباره کوک کند آن وقت است که با حساب تناسب، نسبت، مردم ایران و اپوزیسیون ناکارآمد این رژیم ضد ایرانی نیز همانند مردم غزه باید حساب پس دهند. سیرک خاکسپاری از آن کارهای فئودالی کدخدائی نظام مقدس بود. افتضاح از پس افتضاح. از انفجار هلیکوپتر تا انفجار خشتم تا فحاشیهای خانم آمنه سادات و تا توهین های زننده ی دوستان حاج محمود احمدی نژاد به این خانم، حرفهای آبکی و بی رمق سید ممد خاتمی و همینطور بیائید تا پایان همه و همه از نوابغ این حکومت اسلام ناب سیرآبند.
    مرا هر آنچه شرط بلاغ است بر تو بنوشتم
    تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

  7. نا تمام گذاشتن سفر جوبایدن را چک بفرمایید بی بی سی تایید کرد که صحت ندارد. مطلبی در حد زیتون نبود واقعا!!!

  8. چند ماه قبل استاندار آذربایجان، اجازه نداد شخصی نالایق مدیرعامل معدن سنقر(؟) (همونجا ک نزدیک هلیکوپتر بود) بشه. شهروندان نسبت ب سوقصد ب استاندار نگران بودن و احتمال سوءقصد رو محتمل میدونستن… ظاهرا ک نگرانی ها بجا بوده و یقینا این عده در راه مبارزه با فساد کشته شدند، بیخود دشمن خارجی رو وسط نکشیم. دشمن واقعی درون کشوره. همه مسئولان کشور، شادی از وجناتشون میباره. از احمدینژاد و روحانی گرفته تا ظریف و بقیه.

    1. خدا لعنتتان کندرسانه های اشغالی که بدین شکل نانشان را تهیه می‌کنند از هر حادثه برمبنای وابستگی‌های به غرب چرند می‌بافید لاشخور های کفتار گونه بیشرف هائی که نانشان را بدین‌گونه و از بیشرف تامین می‌کنند

  9. چه سایت و تحلیل خوب وبی طرفی. میخواستم جمله ای بنویسم ولی اون دوست مون در اون کانال تلگرامی همه چیز رو پیشاپیش بیان کردن. درود بر شما ، نمیدونم چه سایت یا خبرگزاری هستید ، آیا در داخل یا خارج هستید ولی دست مریزاد.

  10. از صحبت‌های حضرت آقا میشد فهمید کار اسرائیله منتها مدرکی وجود ندارد.بخاطر اینکه آنها از جدید ترین تکنولوژی شون استفاده کرده اند.و با هماهنگیه ترکیه وآذربایجان این عملیات انجام شده.ایران باید در همین قالب کار کند وانتقام بگیرد.

  11. سلام ، ازنحوه نگارش و مسخره کردن تون کاملا مشخصه زاویه دارید و بدنبال تحلیل کردن نیستی هدف دشمنی و کینه است ،هرچند من اگر این حکومت رو هم قبول نداشته باشم بعنوان یک انسان و یک شهروند و هم وطن تعصب ان را می کشم ،ولی شما نه تنها مزدور هستید بلکه وطن فروش هم هستید براتون فرق نمیکنه رییسی باشه یا خواهر و برادرت و یا هر ایرانی دیگر ، مزدوری برات فرق نمیکنه ادم بد ذاتی حیف که در ایران عزیز به دنیا اومدی ولی بی غیرتی و شرف نداری ،اگر هربلایی برای تک تک مسولین و یا شهروندان کشورم در مجامع بین المللی پیش بیاید پشت همشون وایسادم و از ان حمایت میکنم ،ما از نسل کوروش کبیر هستیم اگر گوشت هم بخوریم استخوانش دور نمی اندازیم زنده باد ایران و ایرانی ، درود برشرفت ذات پاکت و روحت شاد رییسی و زنده باد خامنه ای که اینقدر دشمن و مزدور دارید.

    1. سپاس برادر گرامی من نه آدم سیاسی هستم و نه قصد دخالت دارم اما هرچه که باشیم وطن فروش نباشم اگر مسئولان ما خوب نیستن هم باید به خود رجوع کنیم چون انتخاب ماست. ایران خط قرمز ماست بیاید بسازیم تا از دیگران عقب نمانیم دشمنان ایران دهان باز کردن چشم طمع به این سرزمین دارند امروز روز اتحاد تمام یکایک مردم ایران است

  12. خدا لعنتتون که هر چیزی رو مینویسید .خاک بر سرتون که فقط دنبال بالارفتن تعداد بازدید هستید خاک بر سرتون. بی شرف تر از شماها فک نکنم وجود داشته باشه

  13. اینها محملات و زاییده ی ذهن بیمار و مغرض شماست که از روی کینه و عناد و منافع شخصی و بعبارتی عمله و اکله بودنتان در دربار اسرائیل نشون میده،وگرنه دلائل عدیده هست برای جواب شما…

  14. برو بمیر بابا …فعلا همینا رئیساتونو زمین گیر کردن …تو کل تاریخ آمریکا کسی با اسم و رسم به پایگاهش موشک نزده بود که زدن و اسرائیل رو هم زدن …حالا چرا نتونستن کاری کنند😄😄مگه بیسواد و چاق نبودن ؟ میومدن میزدنشون دیگه ….

  15. از همان روز اول حادثه و پس از سخنان رهبری و واکنش و عملکرد مسئولین به این موضوع بنده نیز به صراحت در زیر مطالب مربوطه نوشتم که بی تفاوتی و عملکرد مسئولین به این حادثه از صحبت های رهبری و بی اهمیت جلوه دادن آن نشات گرفته و چون مسئولین در جمهوری اسلامی عموما” انتصابی هستند و از خود هیچ اراده ای ندارند لذا در چنین مواقعی به توجه به سطح دانش و سواد سیاسی و عدم اشراف به حیطه کاری خود و ترس از عواقب عملکرد لاجرم به فرمایشات رهبری و نهایتا” مسئولین رتبه بالاتر خود نگاه کرده و اوامر آنان را اطاعت میکنند لذا از آنجاییکه رهبر معظم در سخنرانی خود قبل مشخص شدن شهادت این ۸ نفر و بخصوص رئیس جمهور طوری القا نمودند که جای هیچ نگرانی نیست و مملکت روی پاشنه رئیس جمهور نمی چرخیده که حالا با نبود ایشان خدشه ایی در اداره مملکت بوجود آید ، البته این یک واقعیت است ، مرحوم رئیسی بعنوان رئیس جمهور در تمام مدت ریاستش و در تمام سخنرانی و فرمایشاتشان به این مسئله که ایشان سرباز ولایت بوده و تجمع مردم در زمان سخنرانی یا بازدید ایشان در مناطق مختلف به واسطه رهبری می باشد و هر کاری در زمان ایشان انجام شده در نهایت به خواست و نیت رهبری بوده و ایشان هیچ نقشی در این مسائل و امور ندارند، علی ایحال منبعد نیز به همین منوال پیش خواهد رفت و نظام و حاکمیت بدون کوچکترین تغییری با فضل الهی در راستای منویات مقام معظم رهبری و جهت خوشنودی. رضایت ایشان به جلو خواهد رفت و ملت و دشمنان بدانند این مملکت صاحب دارد و صاحبش تا جان در بدن دارد به کسی اجازه دست درازی و نگاه چپ به ایران و منابع خدادادی آنرا به هیچ احدی نخواهد داد و عاقبت زیاده خواهان و منافع طلبان چیزی بیش از این که هست نخواهد بود

  16. سگ او او کند کار وان گذرد گرچه ما کهنه بودن ناوگان هوائی به علت تحریم را می دانیم وشمن راهم می شناسیم این نود دو کشور که اعلام هم کردی کرند هم جواب به سگان است

  17. دارید فش میدید جعبه سیا دیگه چیه یک سر بسته بودند. سیم تمام قاطی بوده .خوب معلوم هست که با خودشون بردن.

  18. یعنی به فکر هیچ گس نرسیده که سریعا هیلکوپتری که با اینا همرا بوده ومسیر میدونسته سریعا برمیگشته وهمزمان با تماس برقرار وبه محض شنیدن صدای هیلکوپتر اعلام ومحل سریعا پیدا میشده این دیگه به عقلشون نرسیده

  19. وقتی خبر سانحه برای رئیس جمهور تو کشور و دنیا پیچید ناخودآگاه اضطراب تو دل همه به وجود آمد که اگه رئیس جمهور از دنیا بره حتما تو کشور شلوغی ها و اخلال هایی پیش می آد.
    رهبر با طمانینه آرامش کاملی به مردم القا کرد و با یک کلمه استرس رو از دلها زدود. وقتی گفت اخلالی در کارها پیش نخواهد آمد دلها آروم شد و نگران آشوب نبودیم. فقط ملت ماند و سوگواری رئیس جمهوری دلسوز و همراهان محبوب ملت.

  20. اسراییل هیچ غلطی نمیتونه بکنه.
    اجل هرجایی که خداوند مقدر کرده باشه میرسه تو اوج آسمان یا قعر زمین.
    اون بزرگوارا ن شهید شدند یعنی خداوند درجه اصلی شون رو بهشون داد.اونا باید جاودانه می شدند.
    تبریک به خودشان .شفیع ماهم باشند.
    خدا وند به اقامون طول عمر با عزت بده.

  21. ماسخت ناراحتیم ازاینکه امام جمعه تبریزچندساعت زنده بودن وبعلت نرسیدن کمک معلوم نیست که ازسرماویاحمله حیوانات وحشی تلف شدن واقعامتاسفم خیلی سخته معلوم نیست که چندساعت منتظرکمک بودن تااینکه جانش راازدست داده

  22. نظر هرکسی برخودش محترم است درقبال این حرفا شک بر کاراسراییل نیز هست ثانیا باون میزان شکستگی ها وخونریزی داخلی مسلم است کمتر کسی از این حادثه جان سالم بدرمیبرد.ولی تومغز پوکتون اون تعدا آمبولانس هم برای اهمییت اون افراد بوده وهم احتمال آسیب سایر افراد موقع تفتیش

    1. دنیا برای شما.ما نمی خواهیم.حالا که دنیا رو برای شما گذاشتند.باز هم دست بردار نیستید
      شهادت گورای وجودشان.
      بهترین پاداشی بود که می توانستند بگیرند
      ای کاش نصیب ما هم بشود.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

البته که هر کسی محق است نسبتش را با انتخابات تعیین کند. تحریم هم به نظر من ابزار مدنی و مهمی است که نمی‌شود از آن صرفنظر کرد، کما این که احتمالا تنوع بیشتر کاندیداها

ادامه »

تنور انتخاباتی که به راه انداخته بود؛ به‌ظاهر گرم شده بود. انگاری اکثریت نگاه‌ها را به سمت نهادهای انتخاباتی خود جلب کرده بود. عکس

ادامه »

من ، در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری رای ندادم، زیرا شرایط را برای شرکت در انتخابات  مناسب نمی دانستم ولی

ادامه »