پاکت سربسته انتخابات

صدرا عبدالهی


۰) می گویند استالین زمان مرگ دو پاکت سربسته به رهبران بعدی خروشچف و مالنکوف می دهد و می گوید بعد از مرگ من اگر دیدید اوضاع مملکت همچنان خراب است پاکت اول را باز کنید و اگر مدتی گذشت و اوضاع درست نشد پاکت دوم را باز کنید. استالین می میرد و چند ماه بعد خروشچف اولین پاکت را باز می کند.استالین نوشته بود همه تقصیرها و مشکلات مملکت را به گردن نفر قبلی بیاندازید و به کارتان ادامه بدهید.خروشچف با تسویه نفرات قبلی و با نفرات جدید یک دهه مملکت را اداره میکند اما مملکت باز هم سامان نمیگیرد. او سراغ پاکت دوم می رود و پاکت را باز میکند. استالین نوشته بود: حکومت را به همراه این دو ‌پاکت به نفر بعدی تحویل بدهید. و اینطور حکومت داری در اتحاد جماهیر شوروی سال ها ادامه پیدا میکند.

۱) بیش از چهل و پنج سال است که رهبران جمهوری اسلامی در ایران حکومت می کنند. در این مدت جمهوری اسلامی دو رهبر، هشت رئیس جمهور به خود دیده است.دومین رهبر جمهوری اسلامی یکی از طولانی ترین رهبری ها را در جهان برای اداره یک کشور در اختیار داشته است.در طی رهبری دومین رهبر در جمهوری اسلامی پنج اعتراض گسترده (اعتراضات دانشجویی ۷۸، اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، اعتراضات دی ۹۶، اعتراضات آبان ۹۸، اعتراضات ۱۴۰۱ جنبش زن زندگی آزادی) با سرکوب وسیع خونین مواجه شده است. در آمد جمهوری اسلامی حاصل از فروش نفت از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰۲ میلیارد دلار بوده است.ارزش برابری ریال در برابر دلار از ۷۰ ریال به ۶۰۰/۰۰۰ ریال رسیده است. نرخ تورم سالانه در فروردین ۱۴۰۳ برای دهک دهم جامعه ایران ۴۰.۱ ثبت شده است. خط فقر به مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال رسیده و ۴۰٪ جمعیت ایران زیر خط فقر هستند و هر سال فقیرتر شده اند. طبق گزارش سازمان شفافیت بین الملل سیستم مالی جمهوری اسلامی در بین ۱۸۰ کشور جهان جزو ۲۴ کشور فاسد جهان قرار گرفته است و تنها بخش افشا شده در داخل ایران طی این سال ها اختلاس بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان، و یکی از آخرین اختلاس ها مبلغی بیش از سه میلیارد دلار است. توسعه بحران های زیست محیطی، بحران آب و فرونشست زمین در حاکمیت جمهوری اسلامی که خاک ایران را به کویری غیر قابل کشت تبدیل خواهد کرد.نشریه تحقیقات اقتصادی خاورمیانه(میس) در یک گزارش کامل تحلیلی از بحران بیکاری در ایران می نویسد: «بحران بیکاری ۴۰ درصدی در ایران که ۲۸ میلیون را شامل می‌شود، که این موضوع جمعیت کل ایران را به‌طور نسبی دچار فقر اقتصادی کرده‌است. نشریه فایننشال تایمز با استناد به آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارشی با عنوان فرار مغزها می نویسد: ایران با افزایش ۱۴۱ درصدی، سریع‌ترین رشد مهاجرت را در ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ داشته است. این رقم از ۴۸ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۵ هزار نفر در ۲۰۲۱ رسیده و ایران به مرحله مهاجرت دسته جمعی کنترل نشده رسیده است. طبق رتبه‌بندی جدید پاسپورت‌های جهان که توسط موسسه «نومد کاپیتالیست» منتشر شده پاسپورت ایران از میان ۱۹۹ کشور در رتبه ۱۹۰ قرار گرفته است. به قول رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمهوری اسلامی:ایران به یکی از پر دشمن ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است. و…
حال باید پرسید سرزمین و مردمانی با این وسعت فلاکت را چه کسانی می خواهند نجات دهند؟!

۲) واقعیت این است موضوع های مورد بحث بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مثل همیشه قطعات پازل سیاست های کلان رهبری جمهوری اسلامی است که سرنوشت مردمان این سرزمین را امروز به این مرحله کشانده است.
سیاست های کلانی که غیر از شعارهای مبهم و گزافه گویی ، هیچ طرح قابل اجرا واقعی، کارشناسی و علمی برای آینده این مملکت و نجات و بازسازی زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بین المللی و زیست محیطی مردم ایران ندارد.
واقعیت این است در جامعه ایران نه قانون بلکه حکم ولایت حاکم است.این یعنی اینکه هیچ امکان و هیچ سیاستی برای اداره جامعه و مملکت براساس خواسته و قرارداد با ملت وجود ندارد.

۳) حال بعد از گذشت چهل و پنج سال از حکمرانی رهبران جمهوری اسلامی و اینک پس از مرگ رئیس دولت پیشین ابراهیم رئیسی، رهبری جمهوری اسلامی، اشخاص و گروه های سیاسی و مدنی و فرهنگی فعال و غیرفعال وابسته و غیر وابسته به حاکمیت از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از مردم چه می خواهند؟
رهبر جمهوری اسلامی فقط پیگیر تداوم سیاست های خودش است. گروه های اصول گرا پیگیر اجرای سیاست های رهبر هستند. از نظر آنها رای مردم با هر ترفندی و از هرگونه اش بیعت مجدد و مشروعیت بیشتر برای سیاست های کلان حاکم است.
اما موقعیت برای گروه های اصلاح طلب و طیف های همسو به خاطر گذشته نامتوازن شان سخت تر است. آنها برای به دست آوردن رای طیف سنتی و مذهبی جامعه و همچنین رضایت رهبر جمهوری اسلامی مدعی هستند ما تواناتر و کارشناس تر و پاکدست تر از اصول گرایان برای اجرایی کردن سیاست های رهبر جمهوری اسلامی هستیم. آنها به مردم هم میگویند ما میتوانیم روزنه های تغییر و امید و بهبود امور در جامعه را برای شما بوجود بیاوریم چون اصلاح طلبان به روشنی می دانند رقیب اصلی آنها در انتخابات ریاست جمهوری نه اصولگرایان بلکه مردمی هستند که به دنبال تغییرات اساسی هستند.همان مردمی که فکر می کنند حتی اگر این انتخابات به سلامت هم از تقلب و کودتای انتخاباتی بگذرد این رئیس دولت جدید مگر دستور کارش سیاست های کلان حاکم نیست!؟ پس تغییر چه میشود؟ و در واقع نگرانی اصلی ملت نه ناکاری رئیس دولت جدید در تغییر نظام فریب و دروغ، بلکه تجدید مشروعیت برای حاکم جمهوری اسلامی و آغاز جنگ های بزرگتر و سرکوب های خشن تر و نکبت و فلاکت و دشمنی های بیشتر برای این ملت و مملکت است.

۴) می گویند:در روانشناسی یکی از بازی های روانی که سوءاستفاده کننده ها راه می اندازند ‘کس لایتینک” است. “گس لایت” یعنی اینکه سوءاستفاده کننده ها رخ دادها و اطلاعات را آنچنان می پیچانند، تحریف می کنند، دروغ می گویند، انکار می کنند که شما به صحت و سلامت حافظه یا حتی چشم های خودتان شک می کنید.روانشناسان توصیه میکنند؛ با چنین افراد و سیستمی شما نمی توانید دیالوگ و روابط صادقانه ای داشته باشید.در نتیجه اعتمادی که بوده به طور کامل از بین می رود.احساس احمق بودن به شما دست می دهد. با طرفی روبرو هستید که هیچ احترامی برای شما قائل نیست. روانشناسان توصیه می کنند برای خروج از چنین وضعیتی بهترین کار این است که دیالوگ و رابطه خودتان را با چنین فرد و سیستمی ادامه ندهید چون به جایی نمی رسد.
“ژیژک”در یکی از کناب هایش در توضیح فعالیت‌های کاذب می‌نویسد: “فعالیت آدم‌ها صرفا برای تغییر امور نیست، بلکه گاهی اوقات هدف فعالیت آن‌ها جلوگیری از وقوع امری است تا بدین ترتیب هیچ چیز تغییر نکند.این فعالیت‌ها از اساس بر دروغ و ‌فریب استوارند.چیزی را نشان می‌دهند تا چیزی را پنهان کنند.نمایش تغییر را بازی می‌کنند تا جلوی تغییر را بگیرند. راه نشان می‌دهند تا گمراه کنند.کنش‌گری سیاسی بیهوده برای گریز از هزینه‌های یک مواجه واقعی،همه نمونه‌هایی از فعالیت‌های کاذب هستند.”اینروزها همه مقامات جمهوری اسلامی مرتب و به شکل های گوناگون گفته اند: جمهوری اسلامی احتیاج به تجدید بیعت و مشروعیت دارد.
ایرانی ها در سال های اخیر بارها نشان داده اند هنوز توان آنرا دارند تا نگذارند بیشتر از این گمراه شویم. نگذاریم با رای خود و با مشروعیت بخشیدن به پاکت های سربسته جمهوری اسلامی عزم رهبران جمهوری اسلامی برای اتفاق های ناگوار جدید بیشتر جزم شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرفداران شرکت در انتخابات مدام وانمود می‌کنند که اهل تحریم، منطقی و عاقلانه فکر نمی‌کنند؛ احساسی و عصبانی هستند و راه حلّ‌ آلترناتیوی ندارند. لذا تحریم از دیدگاه ایشان به طرز ساده و آشکاری غیرعاقلانه

ادامه »

بلافاصله بعد از شب های شعر کانون نویسندگان، بخش روشنفکریِ مذهبی ها، ۱۰ شب سخنرانی گذاشتند. چون حسینیه ارشاد توسط رژیم تعطیل شده بود،

ادامه »

… ۰) می گویند استالین زمان مرگ دو پاکت سربسته به رهبران بعدی خروشچف و مالنکوف می دهد و می

ادامه »