مدرک دانشگاهی اردوغان از سوی مخالفانش زیر سوال رفت

زیتون– مخالفان رجب طیب اردوغان معتقدند مدرک لیسانس رییس جمهوری ترکیه جعلی است.
این مدرک  در رشته‌ی اقتصاد و مدیریت و در سال ۱۹۸۱ صادر شده است؛ مخالفان اردوغان سال تاسیس این دانشگاه، ۱۹۸۲ را به عنوان یکی از ادله خود معرفی کردند.CUyhHt3WcAAQjtU
در زندگی‌نامه‌ی اردوغان آمده که او پس از ۴ سال تحصیل در دانشگاه مرمره‌ی استانبول، در سال ۱۹۸۱ به دریافت مدرک کارشناسی نائل آمده است. کپی این مدرک در سال ۲۰۱۴ از سوی ظفر گُل، رئیس کنونی دانشگاه مرمره، که یکی از دوستان دیرین اردوغان و از هواداران حزب عدالت و توسعه است، همراه با عکسی از او منتشر شده است. انتشار کپی این سند، در پی بالا گرفتن جنجال بر سر تقلبی‌بودن لیسانس اردوغان که از سوی نیروهای اپوزیسیون مطرح شد، به چاپ رسید.
به گزارش دویچه وله مخالفان اردوغان می‌گویند که دانشگاه مرمره تازه در سال ۱۹۸۲ و پس از تاریخ صدور لیسانس ربیس‌جمهور آغاز به‌کار کرده است. در نتیجه، رییس جمهوری فعلی ترکیه از دانشگاهی که وجود نداشته مدرک گرفته است.
پیشتر نیز مدرک تحصیلی اروغان زیر سوال رفته بود عبداللطیف شنر، از پایه گذاران حزب عدالت و توسعه، در برنامه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که رییس‌جمهور ترکیه فاقد مدرک کارشناسی است و به این دلیل هم نمی‌خواسته در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ نامزد شود: «چون می‌ترسید کمیسیون انتخابات، صلاحیت او را تایید نکند.»
بر اساس قانون اساسی ترکیه، رییس‌جمهور باید بالای ۴۰ سال، دارای مدرک عالی دانشگاهی با گذراندن دوره‌‌ی تحصیلی دست‌کم ۴ ساله‌باشد.
اما موضوع تنها مدرک لیسانس اردوغان نیست، برخی از مخالفان او حتی مدرک دیپلم اردوغان را هم زیر سوال می برند. گفته می‌شود که رییس‌جمهور ترکیه تنها فارغ‌التحصیل یک مدرسه‌ی مذهبی است که در گذشته داشتن مدرک آن برای ورود به دانشگاه کافی نبوده است؛ یعنی رییس جمهوری ترکیه حتی مدرک دیپلم معتبر نیز ندارد.
چندی پیش مخالفان اردوغان در این رابطه دلایل خود را طی دادخواستی به شورای عالی انتخابات ترکیه در آنکارا ارسال کرده و از این نهاد که تحت نظارت اردوغان کار می‌کند، خواسته‌اند مقدمات برکناری او را از سمت ریاست‌جمهوری به دلیل نداشتن مدرک کارشناسی فراهم آورند. شورای عالی انتخابات ولی این درخواست را رد کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »