تیتر یک

کابینه خین و خین‌ریزی

یک، حسن نصرالله کشته شد

سید حسن نصرالله رهبر گروه حزب‌الله در لبنان در حمله سنگین اسرائیل به منطقه ضاحیه بیروت کشته شد. بر اساس اخبار گوناگون با وجود اینکه محل اقامت حسن نصرالله زیر زمین چند مجتمع مسکونی مرتفع بود، ولی حجم سنگین بمباران در حدی بود که حسن نصرالله و کلیه اطرافیانش و از جمله عباس نیلفروشان از فرماندهان سپاه که در کنار نصرالله بود، کشته شدند. همه چیز نشان می‌دهد که ایران هیچ قصدی برای ورود به جنگ و گرفتن انتقام را ندارد. خامنه‌ای خیلی شیک سروته قضیه را با پنج روز عزای عمومی هم آورد. و البته این رهبر جهان اسلام و حومه به همه مسلمانان گفت: «بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب الله سرفراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آنان را یاری کنند.» در واقع این دستور برای بقیه صادر شده و مصرف داخلی ندارد. آقامیری عضو شورای شهر تهران در واکنش به مواضع رهبران جمهوری اسلامی گفت: «می‌گویند انتقام می‌گیریم اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد.»
در لبنان وضعیت قروقاطی است. از گذشته حزب‌الله و رهبر آن در لبنان طرفداران زیاد و مخالفان فراوانی داشت. در حملات اخیر اسرائیل به لبنان حدود یک میلیون نفر آواره و صدها نفر کشته شدند. طبیعتا و احتمالا بسیاری از اهل سنت و یا مسیحیان که بخش بزرگی از جمعیت لبنان هستند، احتمالا چندان از کشته شدن رهبر شیعیان لبنان ناراحت نیستند. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و رهبر جنبش امل در این کشور گفت: «فقدان حسن نصرالله به اندازه حضورش تاثیرگذار است.» البته تقریبا همه سیاستمداران طرفدار حزب‌الله در ایران و کشورهای دیگر بر این نکته تاکید کردند که حزب‌الله به سرعت جانشینانی برای افرادی که کشته شدند، تعیین کرده است.
در ایران افراد مختلف بر حسب میزان خشم و عصبانیت مسابقه دادن شعار تندتر را در پیش گرفتند. قالیباف گفت: «سگ هار صهیونیستی قلاده پاره کرده.» اما نرجس سلیمانی از قالیباف تندتر حرف زد و به اسرائیل «زامبی‌های خون‌آشام» البته عده‌ای هم حرفهای عجیب و غریبی در این مورد زدند. حجت الاسلام مصطفی کرمی، کارشناس صدا و سیما که کلا فرض را بر این گذاشته که همه مردم از بیخ احمق هستند، گفت: «با توجه به سابقه صهیونیست‌ها در تسخیر اجنه اسرائیل خیلی از ماموریت‌ها را از طریق آنها انجام می‌دهد. و شیاطین ارتش پنهانی آنها هستند.» البته ما از این اظهارات شگفت‌انگیز در این فضای غمبار ابراز خوشنودی می‌کنیم و واقعا شاد کردن مردم در این وضعیت هنر است. در همین حال یکی از منابع نزدیک به مریم رجوی گفت: «ایران در مورد سید حسن نصرالله با اسرائیل معامله کرده است.»
بایدن در کمال خونسردی گفت: «با نتانیاهو صحبت خواهم کرد.» وی پس از بیان این جمله از یکی از مشاورانش که کنارش ایستاده بود، پرسید: خیلی که تند نرفتم؟ آمریکا ضمن اینکه تقریبا به ایران دستور داد که خونسردی خودش را حفظ کند اعلام کرد: «تشدید درگیری‌ها به نفع اسرائیل نیست.» اما جرد کوشنر، داماد ترامپ که از افرادی بود که در دوره ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم که در واقع به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است، نقش مهمی داشت، در کمال صداقت و پررویی گفت: «درخواست برای آتش بس در لبنان اشتباه است . اسرائیل باید کارش را تمام کند.»

دو، کابینه خین و خین‌ریزی
فکر کنم چاره‌ای جز این نداریم که اسم پزشکیان را قدم خیر بگذاریم. در طول یک ماهی که روی کار آمده یعنی از هفتم مهر تا هفتم شهریور هر سه چهار روز یک فاجعه بزرگ اتفاق افتاده است: در همان روز تحلیف بود یا تنفیذ، خیلی مهم نیست، ولی در همان روز اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران ترور شد. دو هفته بعد صدها پیجر و واکی تاکی در لبنان منفجر شد و صدها نفر از اعضای حزب‌الله و مردم عادی لبنان کشته شدند. اسرائیل به لبنان حملات گسترده خود را آغاز کرد. و به مناسبت اولین ماه روی کار آمدن پزشکیان هم حسن نصرالله و تعداد زیادی از عناصر تشکیلاتی حزب الله لبنان کشته شدند. از طرف دیگر در همین یک ماه در فاجعه انفجار معدن زغال سنگ معدن‌جو ی طبس ۵۱ کارگر معدن‌کار کشته شدند و در همین یکی دو روز گذشته در حمله جیش العدل به راسک و خاش یک نظامی کشته و دو نظامی مجروح شدند. یعنی این پزشکیان احتمالا تا یک سال اول ریاست جمهوری‌اش جمعیت منطقه و بخصوص فلسطین و لبنان نصف خواهد شد.
می‌خواستم در مورد دیداری با پزشکیان در نیویورک داشتیم، خیلی تمیز و مفصل حرف بزنم، اما اینقدر خبر از درو دیوار می‌بارد که خیلی جای حرف زدن نیست. البته بگویم که دیدار خوبی بود. خیلی از سخنرانی آقای پزشکیان که توانایی عجیبی در سخنرانی نکردن دارد، خوشم نیامد. تقریبا نصف سخنانش شعارهای ضد استکباری بود. اما فضای ایرانیانی که در نیویورک بودند خوب بود و جز سخنرانی پزشکیان بقیه چیزها را دوست داشتم. خانم‌های بدون حجاب و با حجاب در محل سخنرانی حضور داشتند و تیپ‌هایی که برای برنامه آمده بودند هیچ شباهتی به آدم‌های دولتی نداشت. دو جلد از دانشنامه طنز پارسی خودم را از طریق آقای ظریف دادم که به آقای پزشکیان برسد. جواد جان! آن کتاب‌ها را برای آقای پزشکیان دادم، ملاخور نشود.
آقای پزشکیان که در آغاز انفجارات پیجری داشت چمدانش را برای سفر به نیویورک می‌بست، وسط دستور حمله اسرائیل به لبنان در سازمان ملل سخنرانی کرد و همزمان با کشته شدن حسن نصرالله به ایران بازگشت. پزشکیان در مورد کشته شدن حسن نصرالله گفت: «اگر سازمان‌های بین‌المللی نتانیاهو را سر جای خودش ننشانند ما این کار را خواهیم کرد.» سازمان‌های بین‌المللی از ترس پزشکیان سریعا قرار شد بعد از کشته شدن بقیه لبنانی‌ها جلوی نتانیاهو را بگیرند. آقای پزشکیان که ویژگی زبان گفتاری‌اش همان صمیمانه و همین‌جوری است، اعلام داشت: «پاسخ قاطع به این نامردهای جنایت‌پیشه ضروری است.» احتمالا پزشکیان می‌خواست بگوید«‌دهنتون سرویس نامردای بی‌مرام، حالتونو می‌گیریم.» اما به وی اطلاع داده شد که رئیس جمهور است و بهتر است خیلی صمیمانه حرف نزند.

سه، چرا معدن طبس منفجر شد؟
۵۱ کارگر معدنکار در معدن ذغال سنگ معدنجوی طبس به دلیل انفجار معدن کشته شدند. به فاصله اندکی شاید کمتر از ده دقیقه بعد از انفجار… حتما فکر می‌کنید که نیروهای امداد رسیدند، ولی نه، اتفاق دیگری افتاد، حتما فکر می‌کنید که خبر در سراسر کشور پخش شد، ولی نه، این اتفاق هم نیافتاد، حتما فکر می‌کنید ده دقیقه بعد از انفجار معدن مسئولان کشور دستور رسیدگی به واقعه انفجار معدن را دادند. ولی نه، این موضوع هم نبود. درست ده دقیقه بعد از انفجار معدن طبس دادستان کل کشور اعلام کرد که دادن هر خبر و گزارشی از معدن طبس ممنوع است. واقعا اگر کشور بلادیده ما این دادستان‌ها را هم نداشت واقعا باید چه خاکی به سرمان می‌ریختیم؟
به هر حال وزیر کار برای دادن دلداری در مورد معادن کشور اعلام کرد که «بسیاری از معادن کشور ورشکست شده‌اند.» یعنی واقعا این تنها راه جلوگیری از فجایع در معادن کشور است. یعنی اگر بنا باشد معادن کشور منفجر نشوند بهترین یا شاید تنها راه آن ورشکست شدن معدن است. الآن علت اینکه بقیه معادن کشور منفجر نمی‌شوند دقیقا همین است که چون ورشکست شدند دیگر کار نمی‌کنند و چون کار نمی‌کنند منفجر نمی‌شوند.
در همین راستا علل انفجار معدن طبس به شرح زیر عنوان شد:
یک، این معدن یک معدن زغال سنگ بوده و معادن زغال سنگ خیلی طبیعی است که منفجر شوند.
دو، این معدن جزو بخش خصوصی بوده و در ایران معمولا دو بخش اقتصادی با حوادث مواجه هستند، یکی بخش دولتی است و دیگری بخش خصوصی است. بنا براین طبیعی بود که این معدن منفجر شود.
سه، این معدن یکی از قوی‌ترین سیستم‌های ایمنی را داشت، و به همین دلیل ۵۲ نفر در آن کشته شدند، وگرنه الآن ۵۰۰۰ نفر در معدن کشته می‌شدند.
چهار، این معدن در شهر طبس و شهر طبس در استان خراسان جنوبی و استان خراسان جنوبی زیر نظر مسئولان استان قرار دارد و مسئولان استان خراسان فقط می‌توانند جلوی کنسرت موسیقی یا دختران بدحجاب را بگیرند و طبیعی است که وقتی معدن منفجر می‌شود مسئولان استان هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.
پنج، شهر طبس یکی از شهرهای ایران است و وقتی یک معدن در ایران باشد بدیهی است که منفجر شده و موجب کشته شدن دهها نفر می‌شود.

چهار، چرا خوزستان فرانسه یا حتی قطر نیست؟
اقتصاد کلا چون به قول امام خمینی مال خر است، به همین دلیل اتفاقات اقتصادی در ایران نیز خرکی است. مثلا در مورد قیمت مسکن، بنا به گفته مسئولان مسکن کشور قیمت متوسط هر مترمربع خانه در تهران ۸۸ میلیون تومان یعنی حدود ۱۳۰۰ دلار است. البته این قیمت میانگین است، وگرنه در شمال تهران قیمت خانه‌ها از متری ۲۰۰۰ دلار تا بیست هزار دلار هم یافت می‌شود. در ایالات متحده آمریکا قیمت مسکن در منطقه واشنگتن متری حدود ۵۰۰۰ دلار، در تگزاس بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار و در بقیه جاهای آمریکا هم در هر ایالت و شهری قیمت متفاوت است. بنا براین وضعیت اقتصادی ایران و آمریکا خیلی با هم فرق ندارد. فقط درآمد مردم در ایران مقداری کم است، که می‌توان با توجه به اینکه انسان نباید خیلی هم مادی و پولکی باشد، از آن چشم پوشید. در آمریکا یک آدم با درآمد متوسط می‌تواند با حقوقش در پانزده سال یک خانه خریداری کند، ولی در ایران در هر ۱۵۴ سال یک آدم با درآمد متوسط می‌تواند یک خانه خریداری کند که البته مردم ایران یکی از خصوصیات‌شان این است که خیلی عجله ندارند.
البته با توجه به گرانی خانه پیشنهاد می‌شود به جای اینکه یک میلیارد تومان پول بدهید و خانه بخرید، می‌توانید با همان پول یا حداکثر ده برابر آن یعنی مثلا ده میلیارد تومان یک مرسدس بنز صفر بخرید. البته همین امروز اعلام شده که مذاکرات با مرسدس بنز برای تولید این خودرو در ایران اغاز شده و الآن دیگر شما می‌توانید با پرداخت حقوق ۱۵۰۰ سال خودتان یک بنز آخرین سیستم بخرید. برای ما ایرانی‌ها هم که واحد زمانی مان در تاریخ هزار سال است، ۱۵۰۰ سال زمان خیلی زیادی نیست.
اما سئوال مهم اقتصادی که در هفته گذشته در یکی از روزنامه‌های ایران خواندم و به گمانم پاسخ به آن اهمیت ویژه دارد این است که با گذشت ۳۶ سال از پایان جنگ ایران و عراق چرا خوزستان رونق نمی‌گیرد و مشکل خوزستان حل نمی‌شود. البته که برای این سئوال پاسخ‌های منطقی بسیاری وجود دارد.
یک، بازسازی یعنی ساختن، و این کار برای ایرانیان کمی سخت است.
دو، بازسازی یعنی ساختن، و این کار در چهل سال اخیر توسط هر کسی که انجام شده باشد، یا جرم تلقی شده و زندانی شده و یا دچار بی‌آبرویی سیاسی شده است.
سه، ساختن نیاز به برنامه دارد، و برنامه و برنامه ریزی نیازمند آدمی است که ایرانی نباشد و ما طبیعتا ایرانی هستیم.
چهار، جنگ به قول امام خمینی نعمت است. و بهترین کاری که آدم با نعمت باید انجام دهد، این است که قدردان آن باشد و ما ایرانیان قدردان جنگ بودیم و هستیم، ولی این دلیل نمی‌شود که برویم آثاری که با زحمت در اثر جنگ ایجاد شده درست کنیم.
پنج، درست است که مناطق جنگی از نظر اجتماعی و سیاسی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، ولی این دلیل نمی‌شود که ما با جنگ برخورد متفاوتی داشته باشیم تا با چیزهای دیگر، اگر اقتصاد ایران خراب است یا اگر وضعیت جامعه ایران در حال نابودی است، یا از همه مهم‌تر جمهوری اسلامی موفق شده دریاچه‌ها و رودخانه‌های کشور را نابود کند، شهرهای جنگی که چیز مهمی نیست.
به نظر من کلا اینکه انتظار داشته باشیم در ایران چیزی درست بشود انتظار غلطی است و با طبیعت نمی‌توان در افتاد.

پنج، هفت ایالت چرخشی سه به چهار
کمتر از چهل روز به انتخابات پنجم نوامبر مطابق پانزدهم آبان مانده است. فاصله میان دانلد ترامپ و کامالا هریس در نظرسنجی‌ها همچنان با فاصله پنج درصد به نفع پیشتازی کامالا هریس است. بعد از اولین مناظره هریس- ترامپ ظاهرا هریس از مناظره خوشش آمده و هی اصرار می‌کند که مناظره دوم برگزار شود، اما ترامپ لب‌هایش را غنچه کرده و می‌گوید: نه، من نیستم. در هفت ایالت چرخشی آمریکا وضعیت تقریبا یا تحقیقا به نفع هریس است. در سه ایالت یعنی جورجیا، آریزونا و کارولینای شمالی که جمعا ۴۳ رای الکتورال کالج را دارند ترامپ به میزان شکننده‌ای حدود یک تا دو درصد از هریس جلوتر است، اما در چهار ایالت چرخشی دیگر یعنی میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین که جمعا ۵۰ رای الکتورال دارند، هریس پیشتاز است. در مجموع به نظر می‌رسد که ترامپ روند نزولی خودش را ادامه دهد و هریس روند صعودی خود را در روزهای آینده هم داشته باشد. ترامپ در یکی از سخنرانی‌هایش اعلام کرده که کامالا هریس معلولیت ذهنی دارد و در یک مصاحبه هم گفته که این کامالا هریس قبلا هندی بود بعدش چرخید و سیاه‌پوست شد. البته طرفداران و مخالفان ترامپ انتظار شنیدن هر مزخرفی را از او دارند، بخصوص اینکه خود ترامپ گفته است: «من قرار نیست در این رقابت‌ها خوب باشم.» و یعنی در جاهای دیگر می‌توانم خوب باشم. واقعا؟ به هر حال فعلا نتانیاهو بیشترین تلاش خودش را دارد می‌کند تا ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا بشود. ولی به نظرم چنین اتفاقی رخ ندهد. بخصوص با وجود پزشکیان روی صندلی ریاست جمهوری ایران تقریبا بعید است ایران تبدیل به موضوعی برای رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در ۲۰۲۴ بشود.

شش، مسمومیت الکلی و سایر قضایا
این ملت ایران می‌خواهند به دموکراسی برسند کشته باید بشوند، می‌خواهند طرفدار عدالت باشند کشته می‌شوند، می‌خواهند بروند سفر شمال سالی ۳۰ هزار نفرشان کشته می‌شوند، دو تا گیلاس هم می‌خواهند عرق بخورند، باز هم می‌میرند و بدبختی و مصیبت و بیچارگی. در هفته گذشته همزمان با نبرد پیجرها در لبنان در گیلان ۱۹ نفر با الکل تقلبی مسموم شدند و دو نفر کشته شدند. همچنین چهار نفر هم در مازندران به همین دلیل به شهادت رسیدند. یعنی واقعا قرآن بیخودی نگفته کلوا و اشربوا حتی زرتم المقابر. آقا جان! عرق می‌خورید بخورید، ولی چرا جنس بد؟ واقعا این مسئولین باید به عرق فروش‌هایی که غیرمسئولانه برخورد می‌کنند یک چیزی بگویند. این کار اصلا قشنگ نیست. نه خودش قشنگ است نه شوخی‌اش.

هفت، خبرهای قاطی پاطی
علی دائی یک مصاحبه شیک و تمیز کرد، واقعا آدم حال می‌کند با شخصیت این آدم. سخنانش منصفانه، مسئولانه و صادقانه بود. علی دایی در پاسخ به این سئوال که دلت برای فوتبال تنگ نشده، جواب داد: نه، اصلا تنگ نشده. البته طبیعی است که منظور مصاحبه‌کننده این نیست که علی دایی برگردد به زمین و دوباره شروع کند به بازی. علی دائی هم خیلی صریح و روشن اعلام کرده در هیچ حالتی علاقه به فعالیت در مربیگری یا هر نوع فعالیت دیگر در فوتبال ندارد. او از بازی پرسپولیس در برابر الاهلی بشدت تعریف کرد و همچنین بازی استقلال در برابر الغرافه را هم بازی خوب و پیروزی قابل توجهی دانست.
دائی در مورد چمن استادیوم‌ها همان حرف‌هایی که هر آدمی که کور نباشد و عقل داشته باشد، می زند زد. و بعد به مسائل سیاسی اجتماعی پرداخت و در مورد انفجار معدن طبس به خانواده کشته شدگان تسلیت گفت و به مسئولان سیاسی کشور گفت: «در مورد معدن طبیعتا ما باید اول به مشکلات خودمان بپردازیم و بعد به مشکلات غزه و لبنان» علی دائی با مثال آوردن از سرقت‌های خیابانی بر اهمیت امنیت مردم تاکید کرد و در آخر کار هم بعد از اینکه خشتک مسئولان سیاسی کشور را شستشو داده و پهن گرد روی طناب تا خشک شود، اعلام کرد من در هیچ حالتی وارد سیاست نمی‌شوم.

یک نکته بامزه: در یادداشتهای علم که در یکی از وبسایت‌های داخلی شماره به۹ شماره منتشر می‌شود آمده است: «وقتی گفتم اگر روز عاشورا با روز عید مصادف شود، مراسم ملی نباید تعطیل شود، ملکه مادر به من فحش داد.» و چنین است که اسلام پیروز است، بخصوص در مقابل سلطنت.

استاندار تهران مجددا به مهاجرین افغانستانی که تا اطلاع ثانوی با نام صمیمانه اتباع خوانده می‌شوند هشدار داد. یعنی هفته‌ای هفت روز همین کار را می‌کند. ایشان گفت: « با اتباع غیرمجاز هیچ مماشاتی نخواهیم داشت.» یک جوری حرف می‌زنند انگار با اتباعی که مجاز هستند و سالهاست در ایران زندگی و کار می‌کنند خیلی خوب برخورد می‌کنند. داداش! شما کلا مشکل داری، برو دکتر.
کانال یوتیوبی این هفته کانالی است به نام «آوان کمپ»(avancamp)، این کانال از کانال‌های منحصر بفردی است که احتمالا شبیه آن را در هیچ کانال یوتیوبی ایرانی نخواهید دید. آوان کمپ کانالی است ویژه طبیعت گردی، سفر به حیات وحش ایران و ماجراجویی‌های کنترل شده در مواجهه با طبیعت. این کانال توسط تیم آوان کمپ که از سال ۱۳۹۰ تشکیل شده اداره می‌شود. اعضای این تیم محمد طاهرخانی، عماد تفضلیان، راحله جنگی و مهدی حدادها هستند. در ویدئوهای این کانال می‌توانیم با کوهها و دشتهای ایران و خزندگان وحشی ایران از جمله همه گونه‌های مار، عقرب و رطیل و سایر موجوداتی که در طبیعت زندگی می‌کنند آشنا شویم. احترام گذاشتن به طبیعت و شیوه برخورد با آن، مسائلی که کوهنوردان و طبیعت گردها در سفرهای خود با آن مواجه می‌شوند، از جمله حوادث طبیعی، شیوه رفتار با مردم بومی و چگونگی استفاده از ابزار در طبیعت گردی در این کانال آموزش داده می‌شود. تمام این آموزش‌ها در فیلمهای مستندی است در کوهستانها و دشتهای زیبای ایران. در این برنامه می‌توانید انواع مارها و عقربهای ایران، نام علمی و ویژگی‌های آناتومی آنها و اطلاعات علمی در مورد آنها را بشناسید. این کانال متاسفانه خیلی بازدید ندارد. ۲۳ هزار نفر این کانال را سابسکرایب کردند و تا کنون ۳۰۱ ویدئو در این کانال منتشر شده است.

زیاده عرضی نیست، تا هفته بعد شما را بخیر و ما را به سلامت

Share
Published by
Admin1

Recent Posts

‍ ابوالفضل قدیانی؛ پایایی همیشگی در صف مردم ستم‌دیده

دستگاه قضایی ایران و کارگزاران و ضابطانش هم‌چون بازوهای یک حکومت نظامی عمل می‌کنند. وقت…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

از قهر مجتبی خامنه‌ای تا قتلِ حسن نصرالله

1. در چند سال اخیر، در مقاطع مختلفی مانند تصویب برجام در مجلس، ماجرای رد…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

«محور مقاومت» یا «دومینو»ی محور

از یک سال پیش که حمله زمینی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، نادر تحلیل‌گرانی…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

واقعیتی به نام اسرائیل و منافع ملی ایران

گسترش درگیری‌های نظامی میان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی با اسرائیل پس از حملات هفتم اکتبر…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

مبانی اخلاقی فروش تسلیحات نظامی؛ روسیه و اسراییل

یکی از شبه‌استدلالهایی که طرفداران جمهوری اسلامی (مانند رضا نصری) مدعی استاندارد دوگانه غرب درباره…

۰۹ مهر ۱۴۰۳