تیتر یک

سگ هار خطرناک

یک، سگ هار خطرناک

من که فکر نمی‌کردم ایران پاسخ حملات اسرائیل را بدهد، البته اگر نمی‌داد هم اشکالی نداشت، بالاخره اسرائیل که به اصفهان و تهران و شیراز حمله نکرده بود. به بیروت حمله کرده بود و لابد قرار بود لبنان پاسخ آن را بدهد. اما همانطور که ایران و اسرائیل کلا هیچ ربطی به هم ندارند، اما هر وقت اسرائیل به غزه یا کرانه باختری یا سوریه یا لبنان و حتی ونزوئلا هم حمله کند، انگار به خاک ایران حمله کرده، بنابراین در یک واکنش نسیتا شدیداللحن ایران با شلیک دویست موشک بالستیک و هایپرسونیک به اسرائیل حمله کرد. سپاه اعلام کرد که نود درصد موشک‌های ایران به جایی که باید اصابت می‌کرده، اصابت کرده. و باید به کجا اصابت می‌کرد؟ به همان جایی که اصابت کرده. البته اسرائیل و برخی کشورهای غربی از قول اسرائیل اعلام کردند که فقط ده درصد موشک‌های ایران به محل مذکور در اسرائیل اصابت کرده. این حمله موشکی ایران تندترین برخوردی است که میان ایران و اسرائیل تا کنون رخ داده است.
البته اسرائیل اعلام کرده که به زودی، معلوم نیست چه روزی و چه زمانی، به این اقدام ایران پاسخ خواهد داد. دولت بایدن هم ضمن حمایت از اسرائیل گفته است: اشکالی ندارد هر جا را دوست داشتید بزنید. البته نیم ساعت بعد بایدن گفته است: البته بهتر است مراکز هسته‌ای ایران را نزنید و یک ساعت بعد هم گفته: اگر مراکز نفتی ایران را نزنید بهتر است. البته همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل پزشکیان به قطر و عراقچی وزیرخارجه ایران به لبنان سفر کرده و آیت‌الله خامنه‌ای هم در تهران نماز جمعه این هفته را در مصلای تهران خواند. یک جورهایی ایران قلدری کرده و اسرائیل را هم تهدید کرده که اگر اسرائیل دست از پا خطا کند، ایران با هزار موشک به اسرائیل حمله خواهد کرد. برخی از هموطنان که معلوم نیست هموطن ما هستند یا هموطنان اسرائیلی‌ها علاوه بر اعلام خشنودی از حمله اسرائیل به لبنان و غزه و حمله احتمالی بعدی‌اش به ایران، فهرستی از نقاط حساس ایران را تهیه کرده و در اینترنت منتشر کردند و از اسرائیل خواستند که آن نقاط را مورد هدف قرار دهند. اسامی مختلفی برای این کار معمولا استفاده می‌شود مانند «پفیوز»، «بی‌شرف»، «لجن»، «مجری شبکه …» و چیزهای کثیف دیگر.
دیروز امانوئل مکرون به اسرائیل و فرانسوی‌ها اعلام کرده که ما اسلحه در اختیار اسرائیل نخواهیم داد. بی‌بی هم لب ورچیده و با بغض و ناراحتی اعلام کرده: «ما با شما یا بدون شما پیروز خواهیم شد. » حملات ایران به اسرائیل با واکنش مثبت بسیاری از مردم بخصوص در دنیای عرب همزمان بوده و مردم عرب بسیاری کشورها از جمله اردن را که به رهگیری موشک‌های ایران کمک کرده‌اند، مورد انتقاد شدید قرار دادند. محمد هاشمی از سیاستمداران میانه‌روی ایران گفته است: «ایران کشور بزرگی است. اگر چند موشک به آن اصابت کند تاثیر منفی به همراه نخواهد داشت.» البته محمد هاشمی برای عمه‌اش گفته، اگر قرار باشد موشک اسرائیل مثل داستان اسماعیل هنیه صاف بیاید پشت پنجره و بعد پنجره را هم باز کند و زارپ بخورد وسط کله اسماعیل هنیه یا صاف بخورد به پالایشگاه نفت ایران یا زیرساخت‌های اقتصادی ایران بهتر است از این چسی‌ها نیاییم. فعلا آمریکا به دلیل اینکه هر دو رقیب انتخاباتی قصد دارند که نشان بدهند که بیشتر از آن یکی طرفدار اسرائیل هستند، تمام قد در کنار اسرائیل ایستاده است. روسیه و چین هم یا مستقیما یا غیرمستقیم یا ساکت‌اند یا علیه اسرائیل موضوع گرفته‌اند. سازمان ملل متحد هم فعلا دست راستش به دست چپش می‌گوید «گه زیادی نخور» البته بشار اسد به عنوان شریک استراتژیک جمهوری اسلامی گفته: «پاسخ ایران به اسرائیل پاسخی قدرتمند بود.»

دو: موشه دایان، عجب سگ پدری بود!
داشتم به یک مناسبتی تاریخ بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ مصادف با ۱۳۵۳ را مرور می‌کردم و تفاوت‌های خاورمیانه و جهان را از آن زمان تا حالا که نیم قرن گذشته است مرور می‌کردم. بازیهای آسیایی ۱۸۷۴ قرار بود اول در اندونزی برگزار شود، اما چون اندونزی اعلام کرد ما حاضر نیستیم اسرائیل و چین را به بازیهای آسیایی راه بدهیم، قرار شد بازیها ابتدا در کره جنوبی و بعد در ژاپن برگزار شود، اما این دو کشور هم به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر به برگزاری این مسابقات نشدند و سرانجام قرار شد ایران میزبان این بازی‌ها باشد. ایران هم چین و هم اسرائیل را برای این بازی‌ها دعوت کرد. نکته جالب اینکه در آن مسابقات کشورهای عربی، پاکستان، چین و کره شمالی به‌خاطر به رسمیت نشناختن اسرائیل از دادن مسابقه با اسرائیل در رشته‌های فوتبال، تنیس، شمشیربازی و بسکتبال خودداری کردند. ایران در آن دوران برای پنجمین بار با تیم اسرائیل مسابقه دادند و با نتیجه یک بر صفر در استادیوم صد هزار نفری که یک ماه قبل از این مسابقات افتتاح شده بود با گل به خودی اسرائیل توسط ایتسهاپ شوم پیروز شد. ایران و اسرائیل کلا پنج بار با هم مسابقه فوتبال دادند که یک بار اسرائیل پیروز شد، یک بار مساوی شد و سه مسابقه یکی در سال ۱۳۴۷ با نتیجه دو بر یک به نفع ایران و یک مسابقه دیگر نیز با نتیجه چهار بر صفر به نفع ایران تمام شد. در مسابقه سال ۱۳۴۷ که در حضور سی هزار نفر در استادیوم امجدیه برگزار شد، تماشاگران ایرانی علیه اسرائیل شعارهای سیاسی دادند. آنها در شعارهای خود گفتند: «با ارّه بریدند سر موشه دایان را/ عجب سگ پدری بود/ عجب سگ پدری بود.» در این بازی یک گل با پاس مصطفی عرب و دیگری با شوت پرویز قلیچ‌خانی به نفع ایران و یک گل اسرائیل توسط اشپیگل زده شد. یک هفته بعد سوژه کاریکاتور مجله فکاهی توفیق مسابقه ایران و اسرائیل بود که در آن «عرب به اسرائیل گل زده بود.» و این جمله هم از موشه دایان است که «اسرائیل را باید به عنوان یک سگ هار دید که بسیار خطرناک است و از همین رو نباید مزاحم آن شد.»

سه، پزشکیان، دولت وفاق و مقاومت
شوخی شوخی دولت وفاق دارد تبدیل به دولت مقاومت علیه اسرائیل می‌شود. البته به گمانم با همین روشی که اسرائیل پیش می‌رود به نظرم احتمالا ایران وارد جنگ با اسرائیل بطور پینگ پنگی نخواهد شد. در واقع به نظرم اروپا و آمریکا حاضر به حمایت از اسرائیل برای یک جنگ بزرگ نیستند. مشکل آمریکا این است که دچار پارادوکس است، یعنی جنگ اسرائیل علیه ایران منجر به پیروزی ترامپ می‌شود، به همین دلیل بایدن و هریس بطور معمول از اسرائیل حمایت می‌کنند، ولی تا جایی که به نفع ترامپ تمام نشود. در واقع آمریکایی‌ها در موضوع رسمی و جدی در کنار اسرائیل‌اند، اما بعید می‌دانم در پشت صحنه هم همین وضعیت باشد.
با حمله ایران به اسرائیل که در واقع به عنوان موضوع ملی کشور قلمداد شد، انشقاق میان مواضع دولت وفاق و جریانهای تندروی ( بی‌بی- جلیلی) کاهش پیدا کرد و در واقع سوء استفاده از موقعیت جنگی ایران و اسرائیل به زیان دولت پزشکیان کاهش یافت. البته که خیلی معلوم نیست یا در واقع بر ما آشکار نشده است که علل یا دلایل سفر پزشکیان به قطر چه بوده، اما هر چه بوده به نظرم خوب بوده، چون ظاهرا موجب کاهش شعله‌های جنگ بین ایران و اسرائیل شده.
فعلا کابینه پزشکیان در روزهای فرد هفته باید درگیر جنگ باشد و در روزهای زوج هفته به وعده‌های دولت در جهت تغییر اوضاع بپردازد. حجت الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: «در صورتی به ممنوع الکاری هنرمندان رسیدگی می‌شود که تظلم‌خواهی کرده باشند.» یعنی اصل بر این است که برخی افراد هستند که ممنوع الکار هستند و هیچ احساس ظلم نمی‌کنند و از این موضوع خیلی هم خوشحال هستند. یعنی واقعا چرا آدمها قبل از اینکه حرف بزنند خدای ناکرده پنج دقیقه که نه، دو دقیقه هم فکر نمی‌کنند؟ در همین رابطه آقای محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور که ظاهرا خودش از آنهایی بوده که موجب ممنوع الکار شدن خیلی از سینماگران شد، اعلام کرد: « کمتر از سی نفر مشکل و ممنوعیت کاری دارند…»( ترجمه: یعنی سی نفر تعداد زیادی نیست، برای چی اینهمه شلوغ می‌کنید؟) و ادامه داد: « تعدادی در خارج از کشور هستند….»( ترجمه: که رفتند بیرون از ایران و به آنها خوش می‌گذرد و کلا بیخیال این جماعت.) و ادامه داد: « چند نفر به خاطر حجاب مشکل دارند»( ترجمه: که خوب طبیعی است که چون به خاطر حجاب مشکل دارند ما نمی‌توانیم کاری بکنیم. متوجه که هستید؟) و ادامه داد: « و مشکلات تعدادی هم در حال حل شدن است.»( ترجمه: و طبیعی است که وقتی مشکل‌شان در حال حل شدن است مثل این است که اصلا مشکل ندارند.) و به نظرم مشکل افرادی که ممنوع الکار شدند با این توضیح آقای خزاعی جل شده و اگر حل نشد هم که خب طبیعی است که همه مشکلات را نمی‌توان حل کرد، چون مشکلات بر دو نوع است: قابل حل که فعلا به آنها کاری نداریم و غیرقابل حل که قابل حل نیستند.
وزارت علوم و آموزش عالی اعلام کرد: «دانشجویان اخراجی بروند و ثبت نام کنند.» که البته فعلا معلوم نیست که موضوع حل شده باشد. بالاخره مقادیر معتنابهی امید حتی اگر امید موهوم هم باشد برای آینده آدم بد نیست. فعلا آقای پزشکیان! تا قبل از حمله‌ی بعدی اسرائیل و پاسخ بعدی ایران به حمله بعدی اسرائیل لطفا برای بازگشت این عزیزان اخراجی اقدام مقتضی معمول فرمائید. همچنین فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از رفع اثر و ترخیص خودروهای توقیفی طرح ناظر یک خبر داد. البته این جملات قانونی شبیه نوشته‌های اسناد محضری است که یک مترجم باید آن را از زبان فارسی کلانتری به زبان فارسی مردم عادی ترجمه کند. اما ظاهرا برخی از این خودروها مربوط به مواردی است که بخاطر حجاب توقیف شده بودند. بروید و ماشین خودتان را پس بگیرید. یعنی واقعا تا کی این قضایا ادامه خواهد داشت.

چهار، هریس، ترامپ، یک ماه بعد
در هفته گذشته دو اتفاق در مورد انتخابات آمریکا رخ داد، اولی که مربوط به خاورمیانه بود که طبیعتا هر مسئله‌ای که به خاورمیانه باشد، به انتخابات آمریکا هم مربوط است و دومین موضوع مناظره تیم والتز و « جی دی ونس» برگزار شد و این مناظره با تفاوتی اندک به نفع ونس یعنی معاون ترامپ به نتیجه رسید. البته این مناظره خیلی سخت و دشوار بود
تیم والتز گفت: ما با ایران به عنوان دشمن اسرائیل به شدت برخورد خواهیم کرد.
ونس پاسخ داد: ولی ما با ایران به عنوان دشمن اسرائیل با شدت بیشتری برخورد خواهیم کرد.
تیم والتز گفت: خانم هریس حمایت کامل خودش را از اسرائیل اعلام می‌کند.
ونس پاسخ داد: ولی آقای ترامپ حمایت چند برابر خودش را از اسرائیل اعلام می‌کند.
تیم والتز گفت: ایران خیلی غلط کرده و توی دهنشان می‌زنیم.
و ونس اظهار داشت: ایران .. خورده و ما پوز ایرانی‌ها را به خاک می‌مالیم.
و این مناظره با نتیجه ۱۰۰ درصد به ۱۰۰ درصد به پایان رسید.
در حال حاضر خانم هریس در سطح ملی با تفاوت حدود ۳.۵ درصد از ترامپ جلوتر است، اما در ایالات چرخشی ترامپ در سه ایالت آریزونا، کارولینای شمالی و جورجیا جلوتر از هریس و در ایالت‌های نوادا، ویسکانسین و میشیگان هریس جلوتر از ترامپ است و در پنسیلوانیا این دو با میزان آرای برابر حرکت می‌کنند. به نظر می‌رسد خانم هریس به احتمال زیاد برنده انتخابات آمریکا در ماه نوامبر باشد. فعلا تا اطلاع ثانوی می‌رویم که داشته باشیم.

پنج، اقتصاد و مسئله پرستاران
با گذشت دو تا سه هفته از انفجار معدن طبس که موجب کشته شدن ۵۲ کارگر معدن شد، براساس گفته‌های کارشناسان معلوم شده کیف‌های خود نجات این کارگران که هر کدام به ارزش پنجاه میلیون تومان ابزار کافی برای نجات کارگران در آن قرار دارد، تاثیر بسیار مهمی در نجات این کارگران دارد، البته فعلا فایده این کیف‌ها معلوم نشده است، اما احتمال دارد که بعدا معلوم بشود. تا این مرحله، یعنی به فاصله ده پانزده روز از انفجار معدن معلوم شده که عامل اصلی انفجار خود این کارگران نبودند، اگر هم بودند هنوز کسی جرات بیان آن را نداشته است. مسئولان این معدن اعلام کردند که ما محصولات خودمان را فروختیم و مشتریان ما پول ما را به موقع پرداخت نکردند، و نمی‌دانیم چرا با وجود این انتظار دارند که ما بدون دریافت پولهایمان از مشتری امنیت کارگران‌مان را تامین کنیم؟ البته بعد از بیان این جمله دو سه نفر از حاضرین در اتاق فریاد زدند خفه شو بی‌شعور و آن بی‌شعوری که این جمله را گفته بود خفه شده و سالم به پایگاه خود بازگشت.
در پی خوشگذرانی زیادی امت شهیدپرور گیلان و مازندران، بیش از ۲۵۰ نفر از مردم در این دو استان دچار مسمومیت در مصرف الکل شدند. در اثر این اتفاق ده نفر در مازندران و ۹ نفر در گیلان فوت کردند. به گفته پلیس کشور عامل توزیع الکل متانول در تهران دستگیر و برای رسیدگی به جرمش به استان گیلان منتقل شد. یعنی واقعا حیرت انگیز است، در مملکت سه چهار میلیون معتاد مواد مخدر وجود دارد، به جای اینکه الکل بهداشتی و خوراکی مناسب تولید کنند و بفروشند که مردم هم حالش را ببرند و هم الکی چراغ عمرشان با متانول خاموش نشود، کاری می‌کنند که مردم دو تا گیلاس عرق هم کوفت‌شان می‌شود. از آن طرف براساس آمار اعلام شده در همین هفته گذشته قیمت یک کیلو تریاک به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. یعنی قیمت یک کیلوتریاک در ایران حدود ۳۳۵۰ دلار است. در حالی که قیمت یک کیلو تریاک در آمریکا ۳۲۰۰۰ دلار است. البته این نسبت یک به ده در موضوعات دیگر هم معنی‌دار است.
یکی از کارشناسان مسائل پزشکی و بیمارستانی کشور اعلام کرد که مهاجرت پرستاران در ابعاد وسیع از کشور در حال صورت گرفتن است. پرستاران در کشورهای عربی با دستمزدی ده برابر ایران استخدام می‌شوند و در حال حاضر مشکل جدی در این مورد در ایران وجود دارد.

شش، مهدی طارمی بهترین بازیکن میدان
واقعا آدم دلش به حال فوتبالیست‌های ایران می‌سوزد. وقتی به تیم‌های معتبر جهان می‌روند بازی خوب می‌کنند و وقتی گرفتار بازیهای داخلی می‌شوند امراض مختلف فوتبال ایران یقه آنها را می‌گیرد. مهدی طارمی لژیونر ایرانی که در اینترمیلان بازی می‌کند در هفته گذشته در یک بازی در برابر ستاره سرخ بلگراد، دو پاس گل داد و یک پنالتی را هم گل کرد و به عنوان بهترین بازیکن مسابقه انتخاب شد. مهدی فعلا نامزد بهترین بازیکن فوتبال آسیاست. امیدوارم در همین هفته برنده این جایزه هم بشود.
از طرف دیگر در بازی‌های تیم‌های نخبگان باشگاه‌های آسیا ایران هفته بدی را پشت سر گذاشت. استقلال در یک بازی ضعیف در مقابل تیم متوسط السد قطر با نتیجه دو بر صفر بازی را باخت تا تغییر جواد نکونام قطعی شود، و پرسپولیس هم در مقابل تیم ضعیف پاختاکور سه امتیازی که باید به دست می‌آورد را به دست نیاورد و به نتیجه مساوی رسید، اما زرد پوشان سپاهان در یک بازی درخشان در برابر تیم استقلال تاجیکستان با نتیجه چهار بر صفر پیروز شدند. البته شاید علت بازی ضعیف پرسپولیس فاصله کم چهار روزه بازی دربی بود که در دربی امسال پرسپولیس با نتیجه یک بر صفر استقلال را شکست داد.
در مسابقات شطرنج در سه روز گذشته علیرضا فیروزجا بازی در مقابل مگنوس کارلسن قهرمان جهان را در تنگی وقت کارلسن برد، فردای همان روز هیکارو ناکامورا و علیرضا فیروزجا با هم بازی کردند و فیروزجا ناکامورا را هم با اقتدار برد و یک روز بعد فیروزجا در مقابل ویشی آناند قهرمان سابق شطرنج جهان بازی کرد و ویشی آناند را هم به راحتی برد. این سه برد پیاپی علیرضا را در موقعیت خودش تثبیت کرد.

هفت: خبرهای قاطی پاطی
خبرهای قاطی پاطی این هفته واقعا قاطی پاطی است. اولین خبر این که در خانه کارگر یک ضایعاتی ایتالیایی یک تابلوی پیکاسو به قیمت شش میلیون یورو پیدا شد. ظاهرا تا هفته قبل مادر خانواده معتقد بود که این تابلوی زشت و حال‌به‌هم‌زن را باید از خانه بیرون بیاندازیم و به جای آن یکی از تابلوهای گالری داداشی یا آثار آیدین آغداشلو را آویزان کنیم. اما بعد از اینکه این خانواده فهمیدند قیمت این تابلو شش میلیون دلار است به این نتیجه رسیدند که واقعا ملتی که این تابلوها را می‌خرند دیوانه‌اند و چون آدم فرقی نمی‌کند که از دیوانه پول بگیرد یا از عاقل به همین دلیل تصمیم گرفتند تابلوی‌شان را بفروشند و به جایش مقداری زندگی بخرند.
در همین هفته یک مشکل بزرگ حل شد. سید احمد خمینی اعلام کرد که من به آیت‌الله خمینی پیشنهاد کردم به پاریس برود. بسیاری از کسانی که این خبر را خواندند گفتند: کاش به آیت‌الله خمینی پیشنهاد کرده بودی در همان پاریس بماند. ولی با توجه به اینکه این احمد خمینی در حال حاضر به رحمت ایزدی رفته است، این حرفها فایده ندارد.
خبر مهم و احمقانه دیگر اینکه معلوم شد رئیس جمهور آرژانتین لغت به لغت متن دیالوگ یک سریال آمریکایی را برای سخنرانی در سازمان ملل متحد اجرا کرد. خاویر میلئی رئیس جمهور آرژانتین بعد از اینکه موضوع به یک رسوایی جهانی تبدیل شده، اصلا مشکلی پیدا نکرده و گفته دلم خواست، به هیچ کس ربط ندارد. بسیاری از کسانی که این خبر را خواندند، به این نتیجه رسیدند که کلا در آرژانتین فقط فوتبالیست‌ها به درد می‌خورتد و بیشتر از این نباید در این کشور دنبال چیز دیگری رفت.
یکی از کانالهای بامزه فارسی یوتیوب به نام « خُتن»( khotan) از آن کانالهای بامزه و دیدنی است. ختن نام زنی است که در این کانال همراه با شوهرش سینا که به نظر جفت شان سی و چند ساله می‌آیند، هر هفته یک شوخی برای مخاطبان خودشان اجرا می‌کنند. به نظرم کتناب بامزه و جالبی است. اگر فرصت کردید حتما آن را ببینید.

زیاده عرضی نیست، تا هفته بعد شما را بخیر و ما را به سلامت

Share
Published by
Admin1

Recent Posts

کابینه خین و خین‌ریزی

خبرهای هفته به روایت ابراهیم نبوی

۰۹ مهر ۱۴۰۳

‍ ابوالفضل قدیانی؛ پایایی همیشگی در صف مردم ستم‌دیده

دستگاه قضایی ایران و کارگزاران و ضابطانش هم‌چون بازوهای یک حکومت نظامی عمل می‌کنند. وقت…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

از قهر مجتبی خامنه‌ای تا قتلِ حسن نصرالله

1. در چند سال اخیر، در مقاطع مختلفی مانند تصویب برجام در مجلس، ماجرای رد…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

«محور مقاومت» یا «دومینو»ی محور

از یک سال پیش که حمله زمینی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، نادر تحلیل‌گرانی…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

واقعیتی به نام اسرائیل و منافع ملی ایران

گسترش درگیری‌های نظامی میان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی با اسرائیل پس از حملات هفتم اکتبر…

۰۹ مهر ۱۴۰۳