خبرها

پارادوکس دموکراتیک هایپرسونیک

قالیباف اینجا، قالیباف اونجا، قالیباف همه جا
این قالیباف چون خلبان است، و مجلس هم واقعا اتفاق جالبی توی آن نمی‌افتد همینطور از اشرق گرفته تا مشرق، مشغول سفر است. رفت به بیروت، بعد عازم امارات شد، و بعد هم رفت به ژنو. قبل از آن هم در کشورهای آسیای میانه بود. فکر کنم خودش را با پزشکیان عوضی گرفته و فکر می‌کند که حالا که رئیس جمهور شدم بروم سری به کشورهای همسایه و کشورهای غیرهمسایه بزنم و ببینم کسی با من کاری ندارد؟
همزمان با سفرهای باقر گالیور، پزشکیان سخت در تکاپو برای سروسامان دادن به یک چیزهایی است که اصلا به قول و وعده‌هایش ربط ندارد. ماکرون و پزشکیان در مورد آخرین تحولات لبنان و ضرورت آتش بس در آن کشور گفتگو کردند. نه که اسرائیل از ایران یا فرانسه حرف شنوی دارد، دارند با هم مذاکره می‌کنند که زودتر مشکل حل شود. پزشکیان به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دانشگاه حاضر شد، اما از همان ابتدا حامیان سعید جلیلی در مراسم سخنرانی او تشنج ایجاد کردند. البته او موفق به کنترل جلسه شد. پزشکیان گفت: «چپ و راست، مذهبی و غیرمذهبی حرف درست بیاورد ما باید بپذیریم.» از طرف دیگر در همین هفته هم پوتین و پزشکیان دیدار کردند و با هم در مورد مسائلی که به هیچ کدامشان مربوط نبود تبادل نظر کردند. فعلا پزشکیان درگیر همان ماجرای هر نه روز یک بحران شده و معلوم نیست وعده‌هایی که داده بود چه شد؟
محض رضای خدا و شاید هم تفریح موارد زیر خدمت آقای پزشکیان عرض می‌شود.
یک، برچیدن بساط حجاب و گشت ارشاد یا هر گشت دیگری
دو، رفع فیلترینگ از اینترنت که موجب توقف کسب و کار ملت شده است.
سه، رفع حصر و پایان دادن به پانزده سال زندان دو نفره میرحسین و رهنورد
چهار، بازگرداندن دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاهها
پنج، فراهم کردن مقدمات بازگشت ایرانیان به کشور

دو، پارادوکس دموکراتیک هایپرسونیک
همه چیز همزمان با هم در حال وقوع است. از طرفی رقابت انتخاباتی میان کامالا هریس و ترامپ در حال انجام است و هر کدام سعی می‌کنند در ایالات مختلف آرای بیشتری را به خود جلب کنند، از طرف دیگر بایدن و هریس می‌دانند که اگر به اسرائیل کمک کنند، موجب افزایش قدرت ترامپ خواهند شد، اما کاری هم جز این نمی‌توانند بکنند.
یکی از مهم‌ترین مسائل کنونی جنگ ایران و اسرائیل فعلا دعوای «تاد» و «فتاح» است. از یک طرف اسرائیل به دنبال سامانه دفاعی تاد آمریکایی است تا اگر خواست به حمله اخیر ایران پاسخ بدهد، زیانهای کمتری ببیند و از طرف دیگر کارشناسان موشکی کشور که نصف آنها در کلابهاوس سکونت دارند، مباحثی جدی را در مورد اینکه آیا موشک‌های هایپرسونیک و بالستیک ایران توانایی عبور از سامانه دفاعی تاد را دارد یا نه. و چند تا باید بزنیم تا از این سامانه دفاعی عبور کنیم. برخی مانند میم واو معتقدند که این موشک‌ها اصلا قابل این حرفها نیستند و کسی در برابر تاد با سرعت زیر ده ماخ غلط می‌کند حرف بزند. بسیاری از متخصصین موشکی کلابهاوس معتقدند که پاسخ موشکی ایران اگر به تعدادی بیش از ۶۰۰ موشک با سرعتی بیش از سه ماخ، در یک بازه چهارصد کیلومتری اگر شلیک شوند و فاصله بین زمان پرتابی کمتر از دوصدم ثانیه باشد، احتمال ضربه سنگین ممکن است. البته این نظر استاد « جیم ب» است. استاد اتاقگذار ده ساله از کانادا نظرات حیرت انگیزی در مورد تاد دارد.
در حال حاضر در دنیای سیاست کلا نتانیاهو همه را گذاشته‌اند کنار و مثل یک بچه ننر و لوس هر کاری دلش می‌خواهد می‌کند. چنانکه ترامپ گفته است: «نتانیاهو حرف بایدن را گوش نمی‌دهد.» از آن طرف آقای ماکرون خیلی شیک دستور صادر کرده که «باید بدون تاخیر در لبنان آتش بس شود.» نتانیاهو هم در پاسخ به ماکرون گفته است: «جوووون! جیگرتو، کجا بودی تا حالا؟» از طرف دیگر حضور برخی نیروهای سازمان ملل یعنی نیروهای یونیفل در جنوب اسرائیل مورد رضایت بی بی نیست. به همین دلیل نخست وزیر اسرائیل به دبیر کل سازمان ملل دستور داده که «نیروهای یونیفل را از جنوب لبنان خارج کند.» گوترش هم اعلام کرده که این کار را نمی‌کند و به گفته گوترش: «حمله به یونیفل می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.»
فعلا اسرائیل در حال آماده سازی و تدارکات حمله به ایران است. اگر با همین سرعتی که اسرائیل موفق شد غزه را سرکوب کند، به گمانم زمانی طولانی برای این اتفاق صرف شود. با توجه به اینکه غزه در فاصله نیم متری اسرائیل است و کلا ۳۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و اسرائیل بعد از یک سال نتوانسته کنترل آنجا را در دست بگیرد، و با توجه به اینکه مساحت ایران حدود ۴۵۰۰ برابر مساحت غزه است، احتمالا پیروزی اسرائیل در یک جنگ تام و تمام با ایران حدود ۹۰۰۰ سال طول می‌کشد.
واقعا کارمان درست است، موشک می‌زنیم و تمام سیستم دشمن را نابود می‌کنیم. بنا به نوشته نشریه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت: « حمله موشکی ایران به اسرائیل ۵۳ میلیون دلار به این کشور صدمه مالی زد.» فکرش را بکنید الآن اسرائیل فلج شده است، حساب کنید که اگر قیمت هر کدام از موشک‌های میانبرد و دوربرد و هایپرسونیک و بالستیک ایرانی را بر اساس قیمتهای کارشناسان نظامی ایران بین شش تا هفت میلیون دلار فرض کنیم، قیمت ۲۰۰ موشک پرتاب شده به اسرائیل حدود ۱.۴ میلیارد دلار بوده است. واقعا خسارت قابل توجهی است. یک میلیارد دلار هزینه می‌کنیم، پنجاه میلیون دلار خسارت می‌زنیم.

سه، عضلات یک قهرمان
یعنی این نکته حائز اهمیت بسیار است که هادی چوپان و سامسون داودا و درک لانسفورد کدامیکی و از چه نظری بر دیگری برتری داشتند. البته مسابقات مستر المپیا که از عصر ساسانیان در ایران برگزار می‌شد و ما همیشه یا جایزه اول آن را می‌گرفتیم، یا اصولا ما جایزه دوم را حاضر نیستیم بگیریم، می‌دهیم به گدای سر کوچه. و اینطور شد که امسال برخلاف همه این پنجاه سال گذشته که همیشه جایزه اول مستر المپیا را می‌گرفتیم، امسال متاسفانه مجبور شدیم جایزه دوم را بگیریم و هادی چوپان که نتوانسته بود برخلاف پیشینیانش جایزه اول را بگیرد، گفت: « به تنهایی قدرت مبارزه با همه چیز را ندارم.» وی ادامه داد: « جبران می‌کنم» و ملت قهرمان ایران هم گفتند: اون که هیچی، باید جبران کنی ولی اصلا غلط کردی این یکی رو از دست دادی.
نکته شیرین این اتفاقات در گرفتن مباحث تخصصی میان عامه مردم در مورد داوری مسابقه مستر المپیاست.
صغری خانم: واقعا ماهیچه چهار سر ران هادی حرف نداشت.
کبری خانم: ولی فقط از پشت، من عاشق اون ماهیچه‌های باسنش شدم.
صغری خانم: نگو این حرف رو، باسن فقط باسن سامسون داودا، واقعا مثل ببر با آدم حرف می‌زنه.
کبری خانم: مگه ببر با آدم حرف می‌زنه؟
صغری خانم: والله نمی‌دونم چطوری توضیح بدم که حالیت شه، برو ببین کینگ کمالی چی گفته.
و همچنین توجه کنید به گفتگوی پانته‌آ و پریا:
پانته‌‌آ: من ایرونی‌ام ولی این باعث نمی‌شه واقعیت رو نبینم. سامسون یه بدن عجیبی داره، خیلی گنده است، همه می‌دونن، ولی بدنش و کمرش باریکه، توجه کنید که سی پوند روی همه داره، فقط یک کم قدش بلنده، حدود چهارسانت بلنده، نمی‌گم قدش رو ده سانت کوتاه کنین، همون چهار سانت، چهار سر رانش هم یه کم آبداره، ولی باسنش اگر دو سانت عقب بره عالی می‌شه، پشتش یه پرابلم داره که کلفتی‌اش یه هوا زیاده
پریا: بی انصافی می‌کنی، هادی امسال خیلی خیلی خوب بود، درسته یک کم تخت بود، یعنی آبدار نبود، یه کمی خیس بود. به نظر من هیچ کس از جلو مثل هادی نمی‌شه، کاش همه مسابقات از جلو برگزار می‌شد. به نظر من خیلی خیلی معذرت می‌خواهم ولی از نظر باسن هم سامسون داودا و هم درک لانسفورد پشت هادی رو بردن.
یعنی در طول ۲۴ ساعت گذشته ماهیچه‌ها و باسن هادی چوپان گلاب به روی شما، مهم‌ترین موضوع خبری ایران بود. از این گذشته بعد از دریافت جایزه ۲۰۰ هزار دلاری توسط هادی چوپان، خبرگزاری ترازو دقیقا حساب کرد که با جایزه هادی چوپان چند کیلو طلا و چند متر خانه در تهران می‌شد خریداری کرد.

چهار، خرید تراموا برای تهران
آیا قبول دارید که شهر پاریس یک شهر الگو برای شهرهای دنیا می‌تواند باشد؟ چه قبول داشته باشید و چه نداشته باشید، من معطل نمی‌مانم و حرفم را ادامه می‌دهم. در شهر پاریس شما از هر جای پاریس به هر جای دیگر آن بخواهید بروید یک سیستم مترو هست که سریعترین و کاملترین روش برای رسیدن از نقطه الف به نقطه ب است. در شهری مثل بروکسل علاوه بر مترو یک سیستم تاکسی شهری و تاکسی تلفنی هم وجود دارد. البته براساس تجربه من از زندگی در پاریس همیشه یک درصد مردم، حداکثر، ممکن است از ماشین شخصی استفاده کنند. در واقع هزینه داشتن ماشین شخصی در وسط پاریس از فایده آن بسی بیشتر است.
آقای چمران که سالهاست مثل قبای ژنده نیمایوشیج به شورای شهر و شهرداری تهران آویخته است، اعلام کرده که « با خرید تراموا برای تهران موافق نیستم.» که به نظر من این نظر ایشان کاملا بی‌ربط است. شهر تهران به عنوان شهری که مترو دارد و اتوبوسرانی هم دارد و مردم در آن از موتورسیکلت و دوچرخه و ماشین شخصی هم استفاده می‌‌کنند و علاوه بر اینها تاکسی عادی، تاکسی خطی، تاکسی اینترنتی و آژانس تاکسی هم دارد، چرا نباید تراموا هم داشته باشد. به نظرم هر چیزی سر جای خودش. وقتی می‌توانیم با یک سیستم احمقانه گند بزنیم به سیستم حمل و نقل مردم در تهران، چرا نباید این کار را بکند؟

پنج، ممنوعیت دوتابعیتی‌ها
در این مملکت آدم هر ادعایی که می‌خواهد بکند اول باید ثابت کند که من بخاطر خودم این حرف را نمی‌زنم، در راستای این قانون محترم، بنده تابعیت هیچ کشوری غیر از ایران را ندارم. پس قضیه شخصی نیست. برداشتند قانون گذراندند که اگر کسی فرزندش در یک کشور دیگر به دنیا آمده باشد، فلان مشاغل را نمی‌تواند داشته باشد. مسخره است، آقای هاشمی شاهرودی تا سال ۱۳۶۲ به عنوان عراقی نماینده حزب الدعوه با نشریات ایرانی مصاحبه می‌کرد، بعد شد رئیس قوه قضائیه ایران. اصلا کلی از بچه آخوندها تخم و ترکه‌شان در نجف روی خشت افتاده، یعنی چه که نمی‌تواند بشود؟ آن وقت طرف می‌گوید نصف گوگل و اوبر و ای بی و آمازون و ناسا مال ایرانی‌هاست و از ایرانی‌های پولدار می‌خواهد به کشورشان برگردند که بعد آنها را خوار و خفیف بکند و الخ! یعنی چه؟ کارگردان ایرانی متولد افغانستان است، بازیگر سینمای ایران متولد آلمان است، کلی از شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی ما متولد کشورهای دیگر هستند، حالا که طرف می‌خواهد به کشورش برگردد با لگد می‌زنی توی دهانش؟ یعنی شماها عقل دارید؟

شش، خبرهای قاطی پاطی
روزنامه کیهان نوشت: « در آبان ۱۳۹۲ اعلام شد یکی از نقش‌های دست دوم تازه‌ترین فیلم یک کارگردان کم‌استعداد ولی پر سر و صدا به نام «نقش نگار»، به یکی از هنرپیشگان سینمای شاهنشاهی به نام ناصر ملک مطیعی سپرده شد! مقصد و مقصود سازندگان فیلم «نقش نگار» از حضور این بازیگر (با سابقه طولانی در سینمای فیلمفارسی) در این فیلم چه می‌توانست باشد؟ » در سال ۱۳۹۲ یعنی یازده سال قبل، ناصر ملک مطیعی برای بازی در یک فیلم دعوت شده بود. وی در این فیلم بازی نکرد. شش هفت سال بعد وی درگذشت. و امروز شش سال از مرگ وی می‌گذرد. یعنی آدم باید دچار چه نوعی از جنون باشد که بعد از یازده سال در مورد واقعه‌ای که رخ نداده همچنان دچار بحران روحی روانی باشد. من به جد معتقدم حسین شریعتمداری برخلاف نظر خیلی از افراد که او را سخنگوی یک جریان سیاسی می‌دانند، بیشتر نماینده نوعی بیماری روانی حاد است که اصولا نباید در محلی که عموم مردم زندگی می‌کنند، حضور پیدا کند. پسر مرحوم ملک مطیعی در پاسخ به کیهان نوشت: « ول نمی‌کنید؟» واقعا! برای درک بهتر این موضوع توجه کنید که در همین هفته گذشته حمید رسائی رئیس کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس شد.
تیم فوتبال دختران خاتون بم در مسابقات جام باشگاههای برگزیده آسیا موفق شد با نتیجه دو بر یک بر تیم تایلندی را ببرد و به مرحله یک چهارم نهایی برود. تبریک به خاتون بم. در این رابطه که نه، در یک موضوع بی‌ربط دیگر، یان لکان از دانشمندان همکار متا در پاسخ به خطراتی که از سوی هوش مصنوعی بشر را تهدید می‌‌کند، خیلی ساده و خلاصه پاسخ داد: « باید مرا ببخشید اما این موضوع کاملا مزخرف است.»
در یک راستای دیگر بیایید بیاموزیم که همه پیرمردها مثل جنتی برای سرنوشت بشر خطرناک نیستند، مثلا همین آقای جورجو آرمانی در آستانه نود سالگی گفت: «سه سال دیگر بازنشسته می‌شوم.» آگاهان به وی گفتند: حالا شما عجله نکن، مشکلی نیست.
و اما معرفی یک کانال دیگر یوتیوبی، معمولا کانالهای یوتیوبی خوبی برای تحلیل فوتبال وجود ندارد. در میان همه این کانال‌ها « استقلال تاج آسیا» با وجود اینکه استقلالی است و من پرسپولیسی هستم، ولی هم در خبررسانی و هم در تحلیل فوتبال داخل کشور اعم از فوتبال زنان و مردان و همینطور فوتبال آسیا ویدئوهای خوبی را تولید و منتشر می‌کند. در این کانال تا به حال ۳.۷ هزار ویدئو منتشر شده و بیش از یازده هزار سابسکرایب دارد. علیرغم اینکه رضا که مجری و صاحب این کانال است، استقلالی است، و گاهی هم به پرسپولیس متلک می‌اندازد ولی معمولا قضاوتهایش منصفانه است. با دیدن این کانال هم در جریان فوتبال کشور و آسیا قرار می‌گیرید و هم با تحلیل فوتبال و داوری بیشتر آشنا می‌شوید.
تا هفته آینده، شما را به خیر و ما را به سلامت

Share
Published by
Admin1

Recent Posts

سگ هار خطرناک

گزارش هفته به‌روایت ابراهیم نبوی

۱۶ مهر ۱۴۰۳

کابینه خین و خین‌ریزی

خبرهای هفته به روایت ابراهیم نبوی

۰۹ مهر ۱۴۰۳

‍ ابوالفضل قدیانی؛ پایایی همیشگی در صف مردم ستم‌دیده

دستگاه قضایی ایران و کارگزاران و ضابطانش هم‌چون بازوهای یک حکومت نظامی عمل می‌کنند. وقت…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

از قهر مجتبی خامنه‌ای تا قتلِ حسن نصرالله

1. در چند سال اخیر، در مقاطع مختلفی مانند تصویب برجام در مجلس، ماجرای رد…

۰۹ مهر ۱۴۰۳

«محور مقاومت» یا «دومینو»ی محور

از یک سال پیش که حمله زمینی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، نادر تحلیل‌گرانی…

۰۹ مهر ۱۴۰۳