انفجارها احتمالا کار داعش بوده است

آخرین وضعیت ترور در فرودگاه استانبول: ۳۶ کشته و ۱۴۷ زخمی

زیتون– انفجار این بار تن استانبول را لرزاند.
سه مهاجم انتحاری ساعت ده شب گذشته (سه شنبه) به فرودگاه اتاتورک استانبول حمله کردند. منابع ترک اعلام کردند که این حمله تا کنون ۳۶ کشته و ۱۴۷ زخمی داشته است.
فرماندار استانبول ضمن اعلام این خبر به آسوشیتدپرس گفته است که در این حمله سه مهاجم در سه نقطه مختلف فرودگاه آتاتورک دست به حمله انتحاریزده‌اند.
یکی از مهاجمان ابتدا با مسلسل کلاشنیکف اقدام به تیراندازی کرد و سپس دست به حمله انتحاری زد. این مهاجمان یک انفجار انتحاری در پارکینگ فرودگاه و دو حمله انتحاری دیگر در بخش خروج مسافران انجام دادند.
به گفته شاهدان عینی یکی از این سه مهاجم که کلاشنیکف همراه خود داشته جمعیت را به گلوله بسته است. مهاجمان سپس خود را منفجر کرده‌اند. 264545_763
فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی شهر استانبول قرار دارد و بزرگترین فرودگاه ترکیه است. این فرودگاه یکی از مهمترین فرودگاه‌های بین‌المللی برای مسافران ترانزیت از تمام دنیاست. اگر مهاجمان می توانستند وارد فرودگاه شوند تعداد آسیب دیدگان این حادثه به مراتب بالاتر می رفت.
پس از انفجار درهای فرودگاه به روی مسافران بسته شد و تعداد زیادی از مسافران در فرودگاه حبس شدند.
سه پرواز از شرکت های هواپیمایی ماهان، قشم و کیش ایر از تهران به مقصد اتاتورک در همان ساعات نزدیک به انفجار به این فرودگاه رسیده بودند. در تصاویری نیز که از شب گذشته تا کنون از فضای فرودگاه در حین و بعد از انفجار منتشر شده، به وضوح صدای چند فارسی زبان شنیده می شود.
امروز قشقاوی به ایسنا گفت که یک کشته و ۵ زخمی ایرانی در بین مجروحان این حادثه هستند. هرچند هویت قربانیان این حملات تروریستی هنوز به صورت دقیق روشن نشده است. به گفته نخست‌وزیر ترکیه شماری از آنها شهروند ترکیه و تعدادی نیز شهروند سایر کشورها بودند.
نخستین شواهد حاکی از آن است که مهاجمان انتحاری با تروریست‌های دولت اسلامی، داعش، در ارتباط بوده‌اند.
پس از حملات سه‌ شنبه شب تمامی پروازها از مبدأ و به مقصد فرودگاه آتاتورک استانبول متوقف شده و مسیر شمار زیادی از پروازها از این فرودگاه، به فرودگاه دیگر این شهر، سبیها، تغییر کرده است. سازمان هواپیمایی ایالات متحده آمریکا تمامی پروازها به مقصد سایر فرودگاه‌های استانبول را نیز لغو کرده است.
مقصر کیست؟
بینالی یلدریم،‌ نخست وزیر ترکیه، گفته است، شواهد اولیه نشان می‌دهد که گروه حکومت اسلامی مسئول حمله به فرودگاه استانبول است، ولی با این حال تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
یک مقام امنیتی آمریکا نیز به شبکه ان بی‌سی گفته است، احتمالا این حمله کار گروه حکومت اسلامی، داعش، است چرا که گروه‌هایی مانند حزب کارگران کردستان، پ کا کا،  فرودگاه‌های بین المللی را مورد حمله قرار نمی‌دهند.
هرچند گمانه زنی ها حاکی از این است که حمله توسط گروه حکومت اسلامی انجام شده است، ولی رادیو فردا خبر داد که این گروه تاکنون مسئولیت هیچ عملیاتی را در ترکیه برعهده نگرفته است.
اقتصاد بیمار  download
حملات انتحاری دی ماه سال گذشته در میدان سلطان احمد و فروردین امسال در خیابان استقلال، که هر دو از نقاط توریستی شهر هستند، به حد کفایت به اقتصاد این شهر آسیب زده بودند. درگیری های با روسیه نیز مزید بر علت شد تا شهری که ۷۰ درصد اقتصادش بر پایه صنعت توریست است، خالی از گردشگران شود.
تلاش های دولت ترکیه برای بهبود روابطش با روسیه و اسرائیل و البته همزمانی با تعطیلات شبهای قدر در ایران و تعطیلات عید فطر این امید را ایجاد کرده بود که شاید خیابان های استانبول دوباره رنگ توریست به خود ببیند. اما وقوع چنین انفجاری در فرودگاه استانبول امید ها را ناامید کرد. به همین دلیل است که برخی تحلیل گران ترک معتقدند ریشه این عملیات انتحاری را نه در سیاست که باید در اقتصاد دید.
واکنش‌های بین المللی 
کاخ سفید، وزارت امورخارجه آمریکا، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور حملات هماهنگ انتحاری در فرودگاه استانبول که ده‌ها کشته برجای گذاشت را محکوم کردند.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که آمریکا به شدت این حمله را محکوم می‌کند.
بانکی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم حمله به فرودگاه استانبول را محکوم کرده است.
وزیر امور خارجه ایران نیز خواستار مبارزه مشترک با تروریسم شده است.
محمد جواد ظریف درتوییتر خود نوشته است: «بار دیگر چهره زشت ترور در فرودگاه کشور دوست و همسایه ما سر برآورد. خشونت افراط ‌گرایانه تهدیدی جهانی است و ما باید با هم با آن مقابله کنیم.»
صدراعظم آلمان همدردی خود را با بازماندگان قربانیان حملات تروریستی فرودگاه استانبول اعلام کرد. آنگلا مرکل در حاشیه نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت این “حملات تروریستی بزدلانه” او را شوکه کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

انفجارها احتمالا کار داعش بوده است

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »