عباس عراقچی: رهبر در جریان جابه جایی خطوط قرمز بود

زیتون- عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که خط قرمزهای تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات در مواردی تغییر کرد، «اما این تغییرات با اطلاع خود او بوده است.»
او که در یک نشست خبری سخن می گفت تاکید کرد که «وزیر امور خارجه در دو سه مورد گزارشی خدمت رهبر معظم انقلاب داد و خط قرمزها جابجا شد، اینگونه نبود که ما سرخود اقدام کرده باشیم.» uxwms1els84bfvkc1v7v
به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، یکی از خط قرمزهایی که تغییر کرد، لغو همه تحریم‌ها بود:«آمریکایی ها گفتند که دولت نمی تواند تحریم های مصوب کنگره را لغو کند و اگر ما اصرار می کردیم، به معنای عدم توافق بود.»
منتقدان برجام، مذاکره کنندگان ایرانی را متهم به عدول از خطوط قرمز مدنظر آیت الله خامنه ای می کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نمونه امروز ضمن اعتراض به منتقدان برجام، مذاکره کنندگان را متهم به عدم رعایت مسائل مدنظر رهبر جمهوری اسلامی کرد.
این عضو ارشد مزاکره کننده ایران در ادامه افزود:« آن بخش از تعهدات طرف مقابل که باید تحریم ها را روی کاغذ لغو کنند، انجام شده است ولی معنایش این نیست که در عمل همه تحریم ها برداشته شده است. علت آن هم زمان بر بودن انجام تعهدات، مشکلات دیگر، بدعهدی ها و شیطنت های طرف مقابل است.»
معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در مورد تلاش های اخیر در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم ها و محدودیت های تازه علیه ایران گفت که «خط خصومت کنگره آمریکا از ابتدا بوده است و البته دیگرانی هم در منطقه و بیرون، آنها را همراهی می کنند، اما ما دولت آمریکا را متعهد می دانیم که باید از هر اقدامی که منجر به نقض برجام شود، جلوگیری کند.»
عباس عراقچی در بخشی دیگر از نشست خبری امروز که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد، از «بی انصافی» مخالفان توافق اتمی انتقاد کرده و گفت که اگر به «تأمین منافع ملی در راستای اجرای موفق برجام کمک نمی کنیم، حد اقل تیشه به ریشه منافع کشور نزنیم.»
او به عنوان نمونه گفته است که اصطلاح بتون ریزی برای رآکتور آب سنگین اراک را «آمریکایی ها به کار بردند تا دستاوردهای ایران در این زمینه را بپوشانند»، اما بعد منتقدان داخلی دولت هم از این اصطلاح استفاده کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »