محاصره پایگاه ناتو در ترکیه

زیتون– حدود ۷۰۰۰ پلیس مسلح با خودروهای زرهی اطراف پایگاه هوایی اینجرلیک را که نیروهای ناتو از آن استفاده می‌کنند، محاصره کردند. یکی از وزرای ترکیه این تدابیر را «بررسی امنیتی» این پایگاه توصیف کرد.
از آنجا که هیچ توضیح رسمی داده نشده، گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع یک کودتای جدید و یا بازدید یک مقام عالی‌رتبه بالا گرفته است.
پایگاه خبری حریت پیشتر گزارش داده بود که پلیس آدانا، شهر محل این پایگاه هوایی، نسبت به وقوع کودتای جدیدی هشدار داده است و نیروها به سرعت به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. ورودی پایگاه هوایی مذکور هم بسته شده است.
نیروهای امنیتی مسلح به مسلسل و خودروی زرهی توما (TOMA) که مورد استفاده پلیس ضد شورش ترکیه است، در محل حضور دارند. خبرگزاری ایسنا نوشت که وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه در پیامی توئیتری از آدانا این تحولات را کم‌اهمیت جلوه داده و گفت: «بازرسی امنیتی در دست انجام است. ما داریم بازرسی امنیتی کلی انجام می‌دهیم. هیچ مشکلی وجود ندارد.» thumbs_b_c_22f51acbaf5b9df2a7c4b9738caa22ed
پیشتر خبری مبنی بر اینکه رییس ترک این پایگاه هوایی از دولت آمریکا در خواست پناهندگی کرده، منتشر شده بود.
برخی از حامیان رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه ظاهرا در نزدیکی ورودی پایگاه تجمع کرده‌اند. با این حال، تجمع مذکور به نظر پر ازدحام و تنش‌آلود نبود. اخیرا تظاهراتی در آدانا برای تعطیل شدن پایگاه هوایی اینجرلیک صورت گرفت. پنج‌شنبه گذشته راهپیمایی گسترده‌ای علیه این پایگاه ناتو برگزار شد و مردم شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر می‌دادند. معترضان معتقد بودند که آمریکا در کودتای ناکام ۱۵ ژوئیه کشورشان دست داشته است.
پایگاه اینجرلیک از سوی ارتش‌های آمریکا و ترکیه استفاده می‌شود و نقش مهمی در کمپین بمباران ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه و عراق ایفا می‌کند. این پایگاه همچنین یکی از شش سایت ذخیره‌سازی ناتو برای تسلیحات هسته‌ای غیر استراتژیک آمریکا در اروپا محسوب می‌شود. میزان دقیق بمب‌های هسته‌ای که در این پایگاه نگهداری می‌شوند، مشخص نیست اما طبق گفته شاهدان عینی، حدود ۹۰ کلاهک در آن وجود دارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »