مادر شهرام امیری: پسرم اعدام شده است

151104151246_shahram_amiri_512x288_fars_nocredit

زیتون– مادر شهرام امیری به بی بی سی فارسی گفته فرزندش اعدام شده است.
خانم مرضیه امیری با بیان اینکه« یک روز قبل از اعدام با پسرش دیدار داشته و پسرش به او خبر داده که به‌زودی قرار است اعدام شود» افزوده است که«جسد فرزندش را دیده و بر گردن او اثر طناب دار بوده است.»
بی بی فارسی نوشته است که شهرام امیری چهارشنبه، ۱۳ مرداد «در مکانی نامعلوم» اعدام شده است.
هنوز مقام‌های قضایی ایران خبری در این باره اعلام نکرده‌اند.
خانم امیری می‌گوید که پسرش ۱۰ سال حکم زندان داشته اما ناگهان ماه پیش اعلام کردند که او قرار است اعدام شود.
ایران ادعا می‌کرد شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای این کشور سال ۱۳۸۸ در سفر به حج ناپدید شده است. از آقای امیری ویدئوهایی با سخنان متناقض منتشر شد و در آنها گفته شد که او در آمریکاست. او در نهایت به ایران بازگشت.
خانم امیری می‌گوید جسد فرزندش را ماموران امنیتی به کرمانشاه برده بودند. او توضیح داد که جسد فرزندش را دیده و بر گردن او اثر طناب دار بوده است.
او درباره آخرین دیدارش می‌گوید که فرزندش به او گفته از «این وضعیت راحت می‌شود.» اشاره خانم امیری به نگهداری او در مکانی نامعلوم، «تحت فشار و انفرادی طولانی» و دسترسی نداشتن به وکیل است.
به گفته خانم امیری، شهرام امیری به او گفته که وکیل را مقام‌های امنیتی به او معرفی کرده‌اند و در این مدت وکیلش «به زیان او» عمل کرده است.
شهرام امیری در مقام یک قهرمان هسته ای به کشور بازگشت و در فرودگاه تهران حسن قشقاوی، معاون وقت وزارت خارجه ایران به استقبال او رفت اما بعدها خانواده‌اش اعلام کردند که آقای امیری از زمان بازگشت به ایران به مکانی نامعلوم برده شده است.
خانواده آقای امیری بعد از چند سال سکوت در تیرماه ۱۳۹۳ اعلام کردند که پسرشان در شرایط مناسبی نیست و به این دلیل اعتصاب غذا کرده است.
یکی از اعضای خانواده به سحام‌نیوز گفته بود: «ما خیلی حرف‌ها داریم که تا حالا نزده‌ایم، ما نگفته‌ایم که چه شد شهرام به ایران بازگشت؟ همه ما را اسیری برده بودند … اما اگر وضع همین‌جور بماند، می‌گوییم که در آن یک ماه چه بر سر ما آوردند تا شهرام به ایران برگشت.»
بیش از یک سال بعد از این مصاحبه، پدر شهرام امیری آبان ماه ۱۳۹۴ به بی‌بی‌سی فارسی گفت که یک سال است از فرزندش خبری ندارد.
آقای امیری توضیح داده بود که پیش از آن هم نمی‌دانست فرزندش کجا نگهداری می‌شود چون هر زمان برای دیدار با او از کرمانشاه به تهران می‌رفت، این دیدارها به طور مخفیانه برگزار می‌شد. به طوری که «با یک خودرو می‌آمدند» و آنها را برای ملاقات با پسرشان به یک «ساختمان» می‌بردند که محل نگهداری اصلی شهرام امیری نبوده است.

شهرام امیری که بود؟
شهرام امیری، کارشناس هسته‌ای و پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود. او خرداد سال ۸۸ در جریان مراسم حج در عربستان سعودی ناپدید شده و پس از مدتی مشخص شد در آمریکا به سر می برد.
پیش از بازگشت شهرام امیری به ایران، ویدئوهایی از او در اینترنت منتشر شده بود که حاوی سخنانی متناقض بود.
شهرام امیری در یکی از این کلیپ‌های ویدئویی گفته بود که مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، « سی. آی. اِی» او را در شهر مدینه ربوده و به آمریکا منتقل کرده‌اند.
شهرام امیری در این ویدئو گفته بود که هدف اصلی از ربودن وی «اعمال فشار سیاسی به ایران و اثبات دروغ‌هایی است که آمریکا علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌کند».
در این میان شبکه خبری «ای‌. بی. ‌سی» که پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود شهرام امیری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا همکاری کرده است، اقدام به انتشار ویدئوی دیگری درباره او کرد که شهرام امیری در آن گفته بود قصد ادامه تحصیل در آمریکا را دارد و اطمینان می‌دهد که آزاد و در امان است.
امیری در این ویدئو تأکید کرده بود که تجربه تحقیقات تسلیحاتی ندارد، هیچ اقدامی علیه میهن خود انجام نداده و صرفاً برای تحصیل به آمریکا رفته است.
همزمان، برخی رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش داده بودند که شهرام امیری از طریق عربستان، به آمریکا پناهنده شده و در ایالت آریزونا زندگی می‌کند.
با وجود انتشار این ویدئوها، وزارت امور خارجه ایران، آن زمان، همچنان آمریکا را به ربودن شهرام امیری متهم و اعلام کرد که ایران، این «آدم‌ربایی» را مورد پیگیری سیاسی و حقوقی قرار می‌دهد.
اما وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این اخبار، در تیرماه سال ۸۹ اعلام کرد که شهرام امیرى با تمایل خود به آمریکا آمده و آزاد است که به ایران بازگردد.
سرانجام، شهرام امیری ۲۴ تیرماه سال ۸۹ به ایران بازگشت و توسط خانواده و برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله حسن قشقاوی، از معاونان وزیر خارجه ایران در آن زمان، مورد استقبال قرار گرفت، اما چندی بعد بازداشت، زندانی و محکوم به حبس و تبعید شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. بنظر من جریان شهرام امیرى یک سناریوى کثیفى بود براى رودست زدن به غرب؛ و این وسط شهرام امیرى طعمه و قربانى شد.

  2. اعدام کمترین چیزی بود که این خائن به ملت مظلوم با آن مواجه شد قوه محترم قضائیه ایران عادل ترین قوه قضائیه در حال حاضر در سطح جهان است اگر این …….را اعدام نمی کردند ظلم به ملت ایران بود نتیجه خیانت های این….. امثال اوست که سالهاست ملت نجیب ایران متحمل مشکلات فراوانی است و اعدام اول بدبختی اوست او تا ابد …..خواهد بود خیانت به یک ملت مظلوم و ارسال اطلاعات سری و فوق سری این ملت برای دشمنان قسم خورده اش آن هم دشمن نانجیبی که برای ضربه زدن به این ملت از هیچ فرصتی فرو گذار نیست و برای ضربه زدن دنبال لحظه هاست جرم کمی نیست ما مطمئن هستیم آن قلمی که حکم اعدام را نوشت و امضا کرد و اجرا کننده حکم و قاضی دادگاه که او را محاکمه کرد ووو در پیشگاه خدا مأجورند .

  3. اعدام پشت اعدام چند روز پیش و پس از اهدای جایزه حقوق بشر اسلامی و اظهارات صادق آملی مبنی بر مذاکره با غرب درباره حقوق بشر صداقت این مرد را به ملت ایران و البته اروپا اثبات کرد!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »