محمد خاتمی: در فضای بسته نقد به صورت اعتراض و پرخاش در می آید

زیتون– به سنت هر ساله جمعی از اهالی مطبوعات به مناسبت روز خبرنگار با محمد خاتمی، دیدار کردند.
در این دیدار محمد خاتمی با تاکید بر ضرورت امنیت اصحاب قلم گفت: «اگر در جامعه ای اصحاب قلم و اندیشه و رسانه، کمتر احساس ناامنی کنند، آن جامعه، جامعه ای رو به جلو خواهد بود که خرافات و امور باطل و زشتی ها در آن رنگ خواهد باخت و در این فضای باز و آزاد، حقیقت خود را جلوه گر خواهد کرد.»
او با اشاره به سابقه خود در وزارت ارشاد و بعد دولت، به مشکلات متعدد کشور پرداخت و تاکید کرد که اصحاب مطبوعات و رسانه نوعا افراد خوبی هستند قادر به تشخیص این هستند که چه چیزی به نفع انقلاب و کشور است و چه چیزی ممکن است مورد سوءاستفاده دشمن باشد و خودشان مراعات می کنند و باید بکنند.
رییس جمهوری سالهای اصلاحات با تاکید بر ضرورت رعایت قانون گفت: «یکی از مشکلاتی که ما همیشه داشته ایم، نحوه برخورد با اتهام ها و جرایم سیاسی و مطبوعاتی است که نص صریح قانون اساسی تکلیف را در این زمینه روشن کرده اما در اجرا می بینیم هنوز آنطور که باید و شاید جرایم مطبوعاتی و سیاسی تعریف نشده اند و برخوردها بر اساس قانون اساسی نیست.»
خاتمی با تاکید بر اینکه حکومت و نظام باید در مورد مطبوعات و رسانه ها قانون را رعایت کند افزود: «باید از تمام اصحاب مطبوعات، خبرنگاران و نویسندگان و صاحبان جراید و مطبوعات هم بخواهیم که در چارچوب قانون و مصالح مملکت حرکت کنند و خط قرمزهایی را رعایت کنند.»
به گفته او در قرمزها، قانون اساسی، امام (ره) و انقلاب و مردم محورهای انقلاب هستند و عبور از اینها به معنی عبور از خط قرمز است.
خاتمی با بیان اینکه مکانت رهبری را نیز باید پاس داشت، گفت که در نظام حرف آخر را رهبری می زنند و همه باید مراعات کنیم و این به معنای آن نیست که انتقاد نداشته باشیم بلکه در مقام عمل باید رعایت کنیم.
رییس بنیاد باران در ادامه بر ضرورت تعریف و رعایت حقوق شهروندی تاکید کرد و توضیح داد که باید با مشخص کردن حقوق شهروندی هر کسی با هر مرام و هر ذهنیتی مادام که در چارچوب قانون اساسی حرکت می کند به عنوان شهروند جمهوری اسلامی از همه حقوق اساسی برخوردار است.
خاتمی تاکید کرد: «نباید یک نوع اشرافیت باصطلاح دینی در جامعه ایجاد شود و اسلام نیز این را نخواسته است. احترام به حقوق دیگران و احترام به حقوق شهروندان و حقوق دگراندیشانی که در چارچوب قانون عمل می کنند ضرورت است.»
در ادامه این جلسه خاتمی گفت که با وجود آنکه در کشور مزایای زیادی هست از جمله امنیت فیزیکی و ثبات وجود دارد اما در زمینه آزادی و نقد و امنیت اصحاب اندیشه و قلم اشکالاتی وجود دارد که بخشی از آن از طبع جامعه ما اعم از اصلاح طلب و غیراصلاح طلب ناشی می شود که نمی تواند تحمل کند و لوازم آزادی و نقد را رعایت کند گرچه انتظار دارد دیگران آن را رعایت کنند. journalist
او در ادامه سخنانش که توسط وب سایت رسمی او منتشر شده به تعریف آزادی پرداخت: وقتی می گوییم آزادی یعنی آزادی مخالف. حتی وقتی دو نفر هستیم باید دیگری را به عنوان یک واقعیت قبول و تحمل کنیم و از او هم انتظار داشته باشیم ما را تحمل کند اما در سطح جامعه و وسیع تر عمدتا مساله موافق و مخالف قدرت مطرح می شود؛ یعنی آیا در یک جامعه کسی که با دولت و حکومت و سیاستها مخالفت دارد می تواند صحبت کند یا نه. اگر می تواند صحبت کند یعنی آزادی وجود دارد و در صورتی این آزادی خواهد بود که قدرت امری مقدس تلقی نشود و قدرت خود را بی نیاز از جامعه نداند یعنی اگر به جامعه ای برسیم که قدرت برآمده از مردم است و منشایی جز مردم ندارد حتی اگر آن قدرت مورد تایید خداوند باشد، اصل قدرت برآمده از مردم است و این دستاوردی است که بشر بهای زیادی داده تا به این برسد.
خاتمی افزود: «در فضای بسته نقد به صورت اعتراض و پرخاش در می آید در حالیکه نقد، پرخاش و ناسزاگویی نیست و به معنی جدا کردن سره از ناسره است و دیدن آنچه هست و ارزیابی کردن خوب و بد که لُب آزادی همین است.»
وی در ادامه به رسانه ها پیشنهاد داد که در سمینارهایی آزادی را به بحث بگذارند و در سمینارهای جدا نقد و آزادی و جنبه های مختف آن، آزادی و نقد از نظر اسلام و آزادی به عنوان لازمه جمهوری اسلامی را به بحث بگذارند.
خاتمی یادآور شد: «جمهوری اسلامی لوازمی دارد که امام بخشی از آن لوازم را مطرح کردند و ما هم می توانیم به تناسب زمان لوازم دیگر آن را بشناسیم و باید آزادی در جمهوری اسلامی بررسی شود و موانع بیرنی و درونی و ذهنی و فرهنگی آن بررسی و کارهای لازم انجام شود تا آزادی در جامعه پایدار شود و اگر نقد نیز خیرخواهانه باشد، حکومت تحمل می کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »