شمخانی: FATF باید به امضا و تایید رهبری برسد

زیتون- علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، خبر از آن داد که این نهاد درباره FATF به جمع‌بندی رسیده، اما تاکید کرد تصمیم این شورا زمانی اجرایی می‌شود که با «امضا، تایید و توشیح» آیت‌الله خامنه‌ای همراه باشد. شمخانی گفت به دلیل این‌که هنوز رهبر ایران این تصمیم را تایید نکرده، نمی‌تواند توضیح بیشتری درباره آن ارائه کند.60ec8133-4002-4105-b1cd-a9879ee7a71e_w987_r1_s
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال ایرنا درباره تصویب FATF در مجلس گفت: «مجلس کار خودش را می‌کند و شورای امنیت ملی هم کار خودش را انجام می‌دهد.» او اضافه کرد: «هر چه اجماع در این باره بیشتر شود، در آتیه مشکلاتش کمتر خواهد بود و مجلس هم نقش محوری در کشور دارد.»
نحوه اجرای مقررات مرتبط با کارگروه مبارزه با پول‌شویی انتقاد رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا را در پی داشته. آن‌ها اجرای این مقررات را به «خودتحریمی» تعبیر کرده‌اند. از دلایل این مساله نامه‌ای است که از سوی دو بانک ملت و سپه به قرارگاه خاتم‌الانبیا ارسال و در آن اشاره شد به دلیل آن‌که سپاه در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، این دو بانک نمی‌توانند به این نهاد خدمات ارائه کنند.
برخی نمایندگان مجلس نیز گفته‌اند در صورت اجرای این مقررات، از سال ۲۰۱۸ امکان حمایت ایران از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان و حماس وجود نخواهد داشت، چرا که این گروه‌ها «تروریست» شناخته می‌شوند.
ائمه جمعه نیز در نمازجمعه این هفته از اجرای این معاهده انتقاد کردند. از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان،‌ دولت روحانی را متهم کرد که سندی را «امضای محرمانه» کرده که «خلاف مصالح ملت» است. او از مجلس خواست در این مورد سکوت نکند و نظارت خود را اعمال کند.
پس از توافق بانک مرکزی با گروه ویژه اقدام مالی، این گروه اوایل تیرماه اعلام کرد که محدودیت‌های پولی و مالی این نهاد بر نظام بانکی ایران را به ‌مدت ۱۲ ماه به حالت «تعلیق» درآورده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »