Categories: مرتضوی

اقدام خوب ولی ناکافی

واژه «بخشش» در فرهنگ عامه و مذهبی ایران٬ جایگاه ویژه‌ای دارد اما با این وجود، مطالعات تئوریک و دانشگاهی و متن ترجمه در این باره بسیار اندک است. «بخشش» در دنیای امروز یک موضوع اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی است. به ویژه زمانی که موضوع از جنبه فردی و شخصی به حوزه عمومی کشیده می شود ، بخش سیاسی و اجتماعی آن پررنگتر می شود.شاید به همین دلیل است که در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از آن به عنوان یک ترم دانشگاهی یاد می کنند و برای آن سمینار و کنفرانس می گذارند.

مردم حق دارند بدانند ، چه چیزی را بخشیده‌اند ؟ عاملان آن اتفاقاتی که حالا برای انجام آن پوزش می‌خواهند ، چه کسانی هستند؟ ساختار و سیستم سیاسی و اجتماعی در ایجاد آن چه نقشی داشته و چگونه از آسیب دیدگان و بازماندگان آن اعاده حیثیت می شود؟

در واقع پوزش خواستن یک فرایند است که شروع آن بیان « من متاسفم و در خواست عفو دارم» است . اما همچون یک دومینو باید تمام فرایند آن طی شود. در این صورت رنجی که قربانی و بازماندگانش تحمل کرده اند به رسمیت شناخته می شود و امکان احیای حیثیت فردی و اجتماعی آنها فراهم می شود. در حوزه سیاسی باید به این مساله پرداخت که چه عواملی موجب ایجاد چنین روندی شده و با بازگو کردن و تشریح شرایط وقوع اقدام نقض کننده حقوق بشر، از نظر قانونی و سیاسی و اجتماعی به سمتی باید رفت که دیگر امکان وقوع آن وجود نداشته باشد. البته به قول «دزموند توتو » ، رئیس کمیسیون حقیقت واشتی : گفتن کلمه «من متاسفم» در هر فرهنگ و جامعه‌ای برای بیان کننده آن سخت و پرهزینه است. بنابراین همین که فردی تصمیم می گیرد و یا به این نتیجه می رسد که بابت نقض حقوق بشر و اعمال خشونت علیه برخی از انسان ها ، پوزش بخواهد، اقدام خوبی است اما کافی نیست . برای این که مردم و افکار عمومی بفهمند که آن فرد واقعا از آن اقدام خود متاسف است و نقش بازی نمی کند٬ باید تمامی این فرایند در برابر افکارعمومی و دوربین های تلویزیون و رسانه ها طی شود.

از این رو طبیعی است که پوزش و عذرخواهی سعید مرتضوی کمترین رضایتی در بین فعالان اجتماعی و سیاسی برنیانگیخته است.

Share
Published by
Admin1

Recent Posts

بی‌پرده با کوچک‌زاده‌ها

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

سکولاریسم فرمایشی

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان و کلینیک ترک بی‌حجابی

کیانوش سنجری خودکشی کرد یک روایت این است که کیانوش سنجری، جوان نازنین و فعال…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

چرا «برنامه‌های» حاکمیت ولایی ناکارآمدند؟

ناترازی‌های گوناگون، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند توزیع برق، سوخت و بودجه، چیزی نیست که بتوان…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

مناظره‌ای برای بن‌بست؛ در حاشیه مناظره سروش و علیدوست

۱- چند روز پیش، مدرسه آزاد فکری در ایران، جلسه مناظره‌ای بین علیدوست و سروش…

۲۴ آبان ۱۴۰۳

غربِ اروپایی و غربِ آمریکایی

آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که…

۲۳ آبان ۱۴۰۳