دین عزا یا دین زندگی؟

سید عطاالله مهاحرانی

بلبشو یا بلوای تبلیغاتی که بر سر مسابقه فوتبال ایران کره جنوبی بر پا شده است، فرصتی به دست می دهد تا بار دیگر به این شیوه تلقی از دین و عزاداری زندگی بیندیشیم. اسلام یا به تعبیر دیگر آیین شیعه، دین و آیین زندگی ست یا عزاداری و مرگ ؟
اندیشه ورزی و یا خرافه پردازی و خرافه پرستی؟
تقویم ما لبریز یا آکنده از روزهای عزاست. گویی برخی با هر بهانه ای جستجو کرده اند تا بهانه ای برای مصیبت و عزا پیدا کنند.
شاهد دیگر در این باب همان تعطیلات حوزه علمیه قم و دیگر حوزه هاست. تقریبا نیمی از سال تعطیلند. این سایه سنگین عزا بر سر مساجد هم افتاده است. هیچ گاه از یادم نمی رود، آخرین دیدارم با مرحوم آیت الله احمدی امام جماعت مسجد حاج تقی خان بازار اراک بود. پرسیدم جلسات تفسیر شما برگزار می شود؟ -تفسیر ایشان چراغ تابان معرفت دینی و قرآن شناسی در اراک بود-
گفت: دیگر عزاداری و سینه زنی فرصتی برای تفسیر باقی نگذاشته است . پیش از این عزاداری در دهه اول محرم ، ۲۸ صفر بود، حالا شده است دوماه تمام. از اول محرم تا آخر صفر. ایام فاطمیه یک روز بود حالا شده است سه هفته و…
بعدا همین موضوع را با یکی از مراجع تقلید مطرح کردم. گفت: لا موثر فی الوجود الا هو! هو به معنای او (خداوند) را بر وزن جو خواند. منظورش همان هو و جنجال و غوغاسالاری بود. می گفت با غوغا سالاری و هیاهو فضایی ایجاد می کنند که گویی هو یعنی جنجال موثر در وجود است.
واقعیت این است که هو تاثیر تعیین کننده ای در سرنوشت کشور و ملت و آینده ما پیدا کرده است. اشغال سفارت خانه ها با هو انجام شد. امام جمعه مشهد و دبیر جامعه مدرسین قم با هو و جنجال حضور خود را نشان میدهند. مداحان معروف هویت کار و ملاط اشعارشان خرافه ، جنجال است. بدیهی است که مرجع این سخن مشخص است ، مراد تمام مداحان نیست.
هشت سال تمام رییس جمهوری به تعبیر مقام محترم رهبری آن مرد! با هو کشور را اداره کرد و می خواست کشور داری را به رهبران دنیا یاد بدهد. در نمازجمعه تهران گفته می شد که باید نامه های آن فرد هوچی در کتاب های درسی چاپ شود.
اکنون به بهانه برگزاری مسابقه فوتبال دوباره هو آغاز شده است. یکی می گوید تمام استادیوم را سیاه پوش کنید. یکی می گوید روسای سه قوه بایستی برکنار شوند و در یک کلام غوغا سالاری مجالی تازه یافته است تا سایه اش را سنگین تر کند. بعید نیست تا پرچم عزایی یا تصویر مجعولی هم در گوشه ای- شاید هم در همان گوشه وکنار ساختمان جام جم پاره شود ، دوربینی بر آن زوم کند که:
بیایید تا یک یوم الله دیگر رقم بزنیم. ایمان و امان به سرعت برق دارد از دست می رود ، مومنان و امت حزب الله کجایید؟
آیین شیعه که مشخصه اش خردمندی و حکمت و عقلانیت است ، عاشورای امام حسین که سرشار از لطف و اندیشه و پیام است، ببینید تبدیل به ابزاری برای هو ، غوغاسالاری می شود.
بدیهی است که چنین روش و سلوکی دیگر جاذبه ای نخواهد داشت. دیگر با چنین نگاهی اسلام و شیعه دین و آیینی برای زندگی نیست.

منبع: وبلاگ مکتوب

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »