تعلیق همکاری اسراییل با یونسکو

تصویب قطعنامه تاریخی در یونسکو: مسجدالاقصی ارتباطی با دین یهود ندارد

زیتون- تصویب قطع‌نامه‌ای در یونسکو که در آن مسجدالاقصی و محوطه آن در شهر بیت‌المقدس را اسلامی و متعلق به مسلمانان دانست، با واکنش اسراییل مواجه شد. دولت اسراییل ضمن انتقاد از تصویب این قطع‌نامه، همکاری نهادهای آموزشی را با یونسکو متوقف کرد.alfaris_net_1359585803
اسراییل این قطع‌نامه را «انکار ارتباط دینی و تاریخی چند هزار ساله یهودیان» با این منطقه توصیف کرد. منطقه مقدس در شهر اورشلیم شامل مسجد الاقصی، ‌مسجد قبه الصخره و دیوار ندبه است. مسجد الاقصی در شهر اورشلیم قرار دارد. اسراییلی‌ها می‌گویند این مسجد بر روی یک معبد یهودیان ساخته شده است.
پیش‌نویس این قطع‌نامه به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطینی و با حمایت کشورهای عربی به مجمع یونسکو ارائه شده بود و با ۲۴ رای مثبت در مقابل ۶ رای مخالف، ۲۶ رای ممتنع و ۲ رای غایب به تصویب رسید.
در این قطعنامه از فلسطین با عنوان «فلسطین اشغالی» یاد و درخواست شده از میراث فرهنگی فلسطین و نشانه‌های آن در قدس شرقی نیز حفاظت شود. قطعنامه همچنین از اسرائیل در شهر اورشلیم به عنوان یک نیروی اشغال‌گر یاد کرد.
اسرائیل می‌گوید شهر اورشلیم به صورت کامل پایتخت اسرائیل است، اما هم اکنون تقریبا هیچ کشوری این موضوع را نپذیرفته است. دولت فلسطین به رهبری محمود عباس خواستار به رسمیت شناختن بخش شرقی اورشلیم به عنوان پایتخت دولت فلسطین و بخش غربی شهر اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل است.
مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان و سومین مسجد مقدس مسلمانان بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی است. تنها مسلمانان حق دارند وارد مسجد الاقصی شوند و پلیس اسرائیل مانع از ورود یهیودیان و غیرمسلمانان به مسجد‌الاقصی می‌شود. اداره مسجد الاقصی و مسجد قبه الاصخره براساس قراردادهای دو طرف میان اسرائیل و اردن، برعهده وزارت اوقاف اردن است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

تعلیق همکاری اسراییل با یونسکو

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »