علی مطهری: اگر شورای نگهبان بر مجلس نظارت کند، لازم تا نهادی دیگر بر آن شورا نظارت کند

زیتون– علی مطهری، نایب‌ رییس دوم مجلس گفت اگر بنا باشد شورای نگهبان بر عملکرد نمایندگان مجلس نظارت داشته باشد، آن‌گاه «مرجع دیگری باید بر فعالیت این شورا نظارت» کند.
اشاره علی مطهری به سخنان اخیر عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان است. کدخدایی گفته بود در سیاست‌های کلی انتخابات، مرجع نظارت مستمر بر نمایندگان مجلس مشخص نشده است ولی بهتر است ناظر بیرون مجلس باشد چون «خودنظارتی» مجلس کارساز نیست. 016082343_40100
به گفته مطهری تعبیر «خودنظارتی» برای مجلس از سوی رهبر جمهوری اسلامی در جمع نمایندگان دوره هشتم مجلس به کار رفت و بعد از آن بود که قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تصویب شد. به عقیده مطهری نظارت ناظر دیگر بر مجلس، «آفات زیادی از جمله محافظه‌کاری نمایندگان» را دربر دارد.
نایب رییس دوم مجلس به ایسنا گفت از آن‌جایی که کار مجلس «تقنین و نظارت است به قول فلاسفه ناظر بالذات است و نمی‌تواند ناظر دیگری داشته باشد». او اضافه کرد: «اگر بنا باشد شورای نگهبان ناظر مجلس باشد، باید مرجع دیگری ناظر شورای نگهبان باشد و تسلسل لازم می‌آید که محال و نشدنی است».
سخنگوی شورای نگهبان پیش از این گفته بود که این شورا بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران ابلاغ به روسای سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد،‌ پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان نیز به نظارت خود ادامه داده و چنین نظارتی در تمام طول دوران نمایندگی ادامه خواهد داشت.
بندی از این سیاست‌ها باعث بروز اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان شده است.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم اخیرا از نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و گفته است که چنین نظارتی نباید «تشریفاتی» باشد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »