با رای به سه وزیر پیشنهادی؛

امید روحانی در مجلس به بار نشست

زیتون ـ نازنین نامدار: بالاخره بعد از روزها کشمکش و حاشیه‌های فراوان بر سر معرفی وزرای آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان٬ این سه وزارتخانه پذیرای روسای جدید خود شدند و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، سید رضا صالحی امیری و مسعود سلطانی فر به ترتیب به این وزارتخانه ها راه یافتند. این وزرا که همه آنها یک‌بار پیش از این در بهارستان و در مجلس نهم دست رد به سینه‌شان خورده بود٬ این بار توانستند مجلس‌نشینان را برای کسب جایگاه وزارت متقاعد کنند.

تعداد آرای صالحی امیری ( وزیر پیشنهادی فرهنگ) ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ مخالف و ۶ ممتنع بود، در حالی که دانش آشتیانی (وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش) با ۱۵۷ موافق،۱۱۱ مخالف و۶ رای ممتنع وزیر شد. مسعود سلطانی فر (وزیر پیشنهادی ورزش) هم توانست با ۱۹۳ موافق، ۷۲مخالف و ۹ ممتنع به وزارت ورزش برود. نگاهی گذرا به این آرا نیز نشان می‌دهد که آشتیانی روز سخت تری نسبت به دو وزیر دیگر داشته و مخالفان وی تلاش بیشتری برای ممانعت مجدد از ورود وی به وزارت آموزش و پروش کرده‌اند.
یکی از ویژگی‌های اصلی جلسه رای اعتماد این بود که بجز در موارد معدودی که مخالفان به عملکرد و یا تخصص وزیر پیشنهادی ایراد وارد کردند، در سخنان همه مخالفان٬ ارتباط آنان با «فتنه » دلیل اصلی این مخالفت عنوان می‌شد. مخالفان با استنادها به نامه‌ها و یا اظهارنظرهای این افراد بر سر وقایع سال ٬۸۸ آنان را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مقام وزارت می‌دانستند.
حسن روحانی، که جلسه با سخنان او آغاز شد، بخش کوتاهی از سخنرانی یک ساعته خود را به دفاع از وزاری پیشنهادی اختصاص داد و بیشتر به دفاع از عملکرد کلی دولت یازدهم پرداخت.
بعد از آن نوبت به جلسه رای اعتماد دانش آشتیانی رسید و مخالفان با اسم رمز فتنه به افشای سوابق این وزیر پیشنهادی در همراهی با اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ پرداختند. نقوی حسینی یکی از تندترین مخالفت‌ها را بیان کرد و آشتیانی را «بازیگر نقش اول فتنه» خواند. او همچنین چند بار در صحبت‌هایش به اشتباه به جای نخست وزیر تأکید کرد:«رئیس جمهور دوران جنگ عامل فتنه بوده» که باعث ایجاد حاشیه و دست به دست شدن این جمله وی در شبکه های اجتماعی شد. وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: «مگر قحط ‌الرجال است که فقط همین سه نفر باید معرفی شوند.»
داستان فتنه کی تمام می‌شود؟
وقتی نقوی حسینی از جایگاه سخنرانان پایین آمد٬ تاجگردون به او اعتراض کرد و بین این دو نفر درگیری صورت گرفت که با وساطت مطهری برطرف شد. بعد از آن نوبت به نمایندگان موافق رسید تا از وزیر مورد نظر خود در برابر همکاران بهارستان‌نشین دفاع کنند. مهدی شیخ به مخالفان به خاطر تلاششان برای دو قطبی کردن فضا اعتراض کرد و از آنان پرسید :«مگر ما که موافق وزیر صحبت کردیم ضدولایتیم؟» و این رفتار آنان را به دور از اخلاق دانست.
بعد از وی نیز٬ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده جانباز مجلس با اعتراض به ارجاع مدام مخالفان به فتنه گفت:« داستان فتنه کی می‌خواهد در این مملکت تمام شود؟ همه یا فتنه‌گر هستند یا کاسب فتنه و یا ساکت فتنه.» وی در ادامه با اشاره غیرمستقیم به محمود احمدی‌نژاد افزود:« کسی که استارت فتنه را زد٬ هشت سال هر کاری که در این مملکت می‌خواست کرد و امروز در خیابان‌ها راه می‌رود.» این سخنان جعفرزاده مورد استقبال فراکسیون امید قرار گرفت و پس از پایان صحبت‌های جعفرزاده ایمن‌آبادی٬ تعداد زیادی از اعضای فراکسیون امید دور او را گرفتند و با او روبوسی کردند.
بعد از آن نوبت به دانش آشتیانی رسید که وی صحبت‌های خود را بدون حاشیه آغاز و بر مشکلات فرهنگیان و پیشرفت وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد. او کهنگی مدارس و اقتصاد آموزش و پرورش را از مشکلات این وزارتخانه دانست و تأکید کرد که به تنهایی نمی‌تواند بر مشکلات فائق آید.
بگم بگم‌ها مردند
ادامه جلسه رای اعتماد که به بعد از ظهر موکول شده بود، با سخنان مخالفان صالحی امیری در ساعت یک آغاز شد. احسان قاضی زاده به عنوان مخالف اول به سابقه فعالیت امنیتی امیری اشاره کرده و گفت:«شگفت است از رئیس جمهوری که از سرهنگ بودن تبری می جست اما حالا سرهنگی را نماینده تصدی بر کرسی فرهنگ کرده است.» او درباره‌ی برکناری جنتی نیز با اشاراتی مبهم گفت که جنتی نه «شهید کنسرت» است و نه به دلیل دغدغه‌های مراجع عظام کنار گذاشته شد. قاضی زاده در ادامه گفت که با تاسی به آیت‌الله خامنه‌ای از گفتن دلایل برکناری جنتی خودداری می‌کند. حرف قاضی زاده واکنش بیرانوندی نماینده خرم آباد را در پی داشت که خطاب به وی گفت : «دوره‌ی بگم بگم‌ها به سر آمده٬ اگر قرار بر گفتن است بگویید. این چه فرهنگی است که همیشه باید بگویید؛ بگم بگم‌ها مردند.»

با توجه به آنچه در بهارستان رخ داد به نظر می‌رسد که اطمینان حسن روحانی بر همراهی مجلس و معرفی وزیرانی که قبلا مردود شده بودند و حتی اختصاص ندادن زمان زیادی برای دفاع از آنان، پر بیراه نبود

قاضی زاده در ادامه مخالفت خود با کنایه به مسئولیت امنیتی امیری در سال‌های گذشته از او پرسید :« نام مستعار شما سید رضا فلاح است؛ نمی‌دانم در مقابله با هنرمندان کشورم شما را سیدرضا فلاح بنامم یا صالحی امیری؟»
احمدی لاشکی نیز در دفاع از صالحی امیری متذکر شد اگر ایشان در دستگاه امنیتی خدمت کرده برای این نظام و آرامش فرزندان آن بوده است. آیا «ک.گ. ب» حمایتی از او داشته یا برای سیا کار کرده است.
در ادامه ذوالنور نماینده قم نیز با رونمایی از نامه‌ای که به ادعای او صالحی امیری در سال ۸۸ به همراه ۸ نفر دیگر خطاب به وزارت اطلاعات برای دفاع از فتنه گران نوشته بود به مخالفت با وی پرداخت.
در ادامه نیز تابش و محمد آشوری به دفاع از صالحی امیری پرداختند و بعد نوبت به صالحی امیری رسید که وی نیز بدون آنکه وارد حاشیه شود و اشاره ای به بحث فتنه و یا نقدهای مخالفان بکند به توضیح و تبیین برنامه‌های خود پرداخت.
جلسه رای اعتماد مسعود سلطانی فر نیز با محوریت بحث فتنه ادامه پیدا کرد . بعد از آن پروانه سلحشوری به عنوان تنها زنی که در رای اعتماد امروز سخن گفت در جایگاه موافق وزیر قرار گرفت و در دفاع از سلطانی‌فر گفت که یک «اسم رمز» را (فتنه ) مبنی رای دادن خود نکنیم . پس از آن سلطانی‌فر هم همانند دو وزیر پیشنهادی قبلی بدون اشاره به محور بحث‌های مطروحه بر تشریح برنامه‌هایش متمرکز شد و از عملکرد پیشین خود در حوزه های مرتبط با ورزش و جوانان دفاع کرد.
پایبندی به عهد ۷ اسفند
در نهایت بعد از یک روز پرکار در مجلس، این سه وزیر از بهارستان راهی پاستور شدند. حسن روحانی در توئیتر خود این رای اعتماد را «پایبندی به عهد خود با مردم در ۷ اسفند» خواند. صالحی امیری با انتشار بیانیه‌ای از مجلس، رئیس‌جمهور و اصحاب رسانه تشکر کرد و تاکید کرد که اولویت‌اش در این وزارتخانه «رفع دغدغه های رهبری و مراجع» خواهد بود. دانش آشتیانی نیز این رای اعتماد را «بار سنگینی » بر دوش خود دانست و سلطانی فر هم به تشکری از مجلس رئیس جمهور و جامعه ورزشی بسنده کرد.

در ادامه این اظهار نظرها، محسن ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور در صفحه توئیتر خود این رای اعتماد را « نخستین تجربه مشترک موفق با مجلس جدید » خواند و نوشت که دولت این حسن نظر مجلس و رای اعتماد به هرسه وزیر را، ارج می نهد.
با توجه به آنچه در بهارستان رخ داد به نظر می‌رسد که اطمینان حسن روحانی بر همراهی مجلس و معرفی وزیرانی که قبلا مردود شده بودند و حتی اختصاص ندادن زمان زیادی برای دفاع از آنان، پر بیراه نبود و علیرغم تلاش زیاد طیف اصولگرای مجلس٬ گویی بالاخره بعد از گذشت چند ماه٬ فراکسیون امید ، که طیف نزدیکتر به رئیس جمهور را شامل می‌شود، برای زورآزمایی با آنان به انسجامی حداقلی دست یافته است. نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نقش محمدرضا عارف را در رای اعتماد امروز مجلس به ۳ وزیر پیشنهادی دولت و انسجام فراکسیون امید غیرقابل انکار می‌داند. این درحالی است که انفعال عارف در جلسه رای اعتماد٬ دستمایه طنز کاربران شبکه های اجتماعی بود. به هر روی به نظر می‌رسد که مجلس دهم در نظر دارد در ماه‌های پایانی دولت یازدهم روی مهربان‌تر بهارستان را به دولت نشان دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. رئیس جمهور ، نخست وزیر یا هر واژه ای که افراطیون ضد آزادی برای ????میرحسین محصور و مظلوم انتخاب کنند نه از درد درمان ناپذیری که در دل اونها از سال ۸۸ تا امروز ایجاد شده چیزی کم میکنه و نه از محبت و علاقه و وفاداری دوستداران واقعی ????میرحسین نسبت به ایشان

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

با رای به سه وزیر پیشنهادی؛

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »