اردوغان: اهمیتی نمی‌دهم که من را دیکتاتور بنامند

ادامه بازداشت نمایندگان کرد پارلمان ترکیه

زیتون– هم‌زمان با بازداشت دهمین عضو حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه، نمایندگان این حزب اعلام کردند که فعالیت‌های خود در پارلمان این کشور را به حالت تعلیق در خواهند آورد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز در پاسخ به انتقادها پیرامون برخورد با کردهای ترکیه، گفت اهمیتی نمی‌دهد اگر «دیکتاتور» نامیده شود.

photo189918403403827776

کمیته مرکزی این حزب که در جلسه‌ای در شهر دیاربکر، تصمیم گرفت فعالیت‌های پارلمانی خود را اعم از شرکت در مجمع عمومی مجلس و مشارکت در فعالیت‌های کمیسیون‌های مختلف مجلس به حالت تعلیق در بیاورد. براساس آیین‌نامه داخلی پارلمان ترکیه اگر نماینده‌ای در پنج نشست مجمع عمومی شرکت نکند، مجمع عمومی باید نسبت به خلع نمایندگی این فرد اقدام کند.

پارلمان ترکیه اردیبهشت سال جاری در مصوبه‌ای به لغو مصونیت برخی نمایندگان رای مثبت داده بود. به این ترتیب امکان تعقیب قضایی ۱۳۸ نماینده پارلمان ترکیه، که ۱۰۱ تن از آن‌ها مخالف دولت هستند، فراهم شد.

نیروهای پلیس ترکیه از روز جمعه بازداشت اعضای این حزب – که برخی از آن‌ها نماینده پارلمان هستند – را آغاز کرد. ه.د.پ سومین حزب عمده پارلمان ترکیه است که ۵۹ کرسی پارلمان را در اختیار دارد. در روزهای اخیر ۱۰ نماینده عضو این از جمله دو رهبر آن بازداشت شدند. این افراد از سوی دولت ترکیه متهم به «عضویت و ترویج» حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) هستند.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، گفت که دلیل بازداشت این افراد «سر باز زدن از ادای شهادت» بوده. به گفته او «مقام‌های انتخابی که تروریسم را تحریک و تشجیع می‌کنند بایستی محاکمه شوند».

بازداشت اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها،‌ از جمله صلاح‌الدین دمیرتاش، واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت. فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران امورخارجه بریتانیا و آلمان و همچنین دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد به این بازداشت‌ها اعتراض کردند.

ترکیه تابستان سال جاری شاهد یک کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان بود. از زمان شکست کودتا حدود ۳۵ هزار نفر بازداشت و هزاران تن از سمت‌های خود برکنار شدند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، در واکنش به این انتقادها گفت:«من اهمیتی نمی‌دهم که آنها من را دیکتاتور یا چیز دیگری بنامند. یک گوش من در است و گوش دیگرم دروازه. مهم این است که مردمم من را چه بنامند». او اضافه کرد اروپا «در تروریسم شریک جرم» است، چرا که «با کمک به حزب کارگران کردستان به تروریسم کمک می‌کنند».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

اردوغان: اهمیتی نمی‌دهم که من را دیکتاتور بنامند

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »