آدرس غلط اباذری

حمیدرضا جلایی‌پور

به نظر من بحث دوست عزیز و فاضلم، جناب دکتر یوسف اباذری در سخنرانی اخیر درباره نئولیبرالیسم در آمریکا و ایران اغراق‌آمیز و غیرمستند و تصویری کاریکاتوری از این دو جامعه است. اگر جناب اباذری قبلا صراحتا متذکر نشده بودند که حامی جامعه‌شناسی تجربی‌اند، سخنان ایشان را نقد نمی‌کردم.

در نظر اباذری گویی اقتصاد سرمایه‌داری همان اقتصاد لیبرالی و اقتصاد لیبرالی همان اقتصاد نئولیبرالی است. این سه مقوله در بسترهای زمانی و مکانی مختلف صورت‌های مختلف گرفته است و از قضا اقتصاد آمریکا از نمونه‌های پرآسیب‌تر است که پاره‌ای از نقدهای ایشان به آن وارد است. اباذری در سخنانش بدون این‌که مرادش از معنای نیولیبرالیسم را کاملا روشن کند و تصویری غیرکاریکاتوری از دستاورها و هزینه‌هایش بدهد، از آن همچون نوعی برچسب و دشنام کلی در نقد همه‌ی سیاست‌های اقتصادی در ایران و آمریکا در بازه‌ی زمانی چهاردهه‌ای استفاده می‌کند.

سیاست‌های کاهش تصدی‌گری دولتی (نئولیبرالیسم) و مداخله‌ و تصدی‌گری دولتی را به طور کلی و بدون توجه به شواهد و داده‌های تجربی نمی‌توان مدح یا ذم کرد. در هر دو کشور آمریکا و ایران هم در دهه‌های گذشته هر دو نوع سیاست مصادیق عمده‌ای داشته است. بهتر این بود که ایشان نشان بدهد در کدام زمینه‌ی مشخص سیاست‌های نئولیبرالیستی خطا بوده و چه بدیل بهتری داشته است.

اباذری ایران را با امریکا مقایسه می‌کند، درحالی‌که ‎اقتصاد امریکا (یک چهارم اقتصاد جهان) بسیار نئولیبرالیستی‌تر از ایران است و با جمعیت چهار برابر ایران نصف دولت ایران کارمند دارد. در ایران حکومت قیمت نان، ماست و خودرو را تعیین می‌کند و بیمه‌ی همگانی و بخش بزرگی از اقتصاد و آموزش دانشگاهی، دولتی و رایگان است و در امریکا حتی چاه نفت و معادن و رسانه‌های بزرگش در دست بخش خصوصی است.

از نظر اباذری اقتصاد نیولیبرالی هم مسئول اصلی بدبختی امریکا و ظهور ترامپ فاشیست است و هم عامل اصلی بدبختی ایران است (و حاملانش روغنی زنجانی و مسعود نیلی و مکتب نیاوران‌اند). در حالی‌که در آمریکا عوامل مهم دیگری (از جمله خطاهای مدیریت کمپین دموکرات‌ها در این انتخابات) در پیروزی ترامپ نقش داشتند و در ایران هم سیاست‌های حلقه‌ی اقتصاددانان دانشگاه شریف و موسسه‌ی نیاوران بیشتر به کاهش تورم و تقویت توسعه‌ی ایران (که سودش به همه‌ی دهک‌های اقتصادی رسیده) کمک کرده‌اند و عوامل موثرتری که به فشار بیشتر به اقتصاد ایران و طبقات فرودست انجامیده‌اند هیچ ربطی به سیاست‌های این حلقه نداشته‌اند. می‌توان ایدئولوژی بازار انتقاد را نقد کرد، منتقد بعضی از سیاست‌های کاهش تصدی‌گری دولت در برخی حوزه‌ها مثل آموزش دانشگاهی بود (خودم هم در زمره‌ی این منتقدانم)، ولی اینقدر انصاف داشت که همه‌ی سیاست‌های اقتصادی را به سیاست‌های نئولیبرالیستی و همه‌ی سیاست‌های نئولیبرالیستی را به سیاست‌های مخرب فرونکاست و دستاوردهای مهم این حلقه در بسط رفاه و تقویت اقتصاد ایران را نادیده نگرفت.

در نظر اباذری حامیان سیاست‌های نئولیبرال چنان قدرت افسانه‌ای دارند که می‌توانند دولت‌های موسوی و هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد و روحانی را اسیر خود کنند. بدون توجه به این‌که داده‌ها نشان می‌دهد همه‌ی سیاست‌های دولت موسوی و بخش بزرگی از سیاست‌های دولت خاتمی و احمدی‌نژاد ضدنئولیبرالیستی بوده است. اباذری در توصیف و تحلیلی «گل و گشاد» و «پت و پهن» و ناسازگار با واقعیت‌ها هم دولت‌های اصلاحات و اعتدال و هم اجتماع مردم بر مزار کورش (که آن را فاشیستی می‌خواند) را نشانه‌هایی از حاکمیت سیاست‌های نیولیبرالیستی بر اقتصاد ایران می‌داند.

اباذری با اتکا به شواهد تجربی نشان نمی‌دهد چگونه اقتصاد تاخرخره حکومتی و رانتیِ ایران یک اقتصاد نئولیبرالی است و چگونه افزایش تصدی‌گری دولتِ ناکارآمد ایران می‌تواند مانع فاشیسم یا فشار اقتصادی به اقشار محروم شود. جامعه‌شناسی به عنوان علمی تجربی (و انتقادی) جام جهان‌نمایی ندارد که با یک واژه‌ی تحلیلی مثل «نیولیبرالیسم» هم شکست ترامپ را توضیح دهد و هم عامل فقر در ایران را. اگر اباذری جریان اصلاحات و اعتدال در ایران را مولد نئولیبرالیسم اقتصادی در همه‌ی زمینه‌ها و افزایند‌ه‌ی فقر و تقویت‌کننده‌ی فاشیسم می‌داند باید شواهد و دلایل قانع‌کننده‌ای بیاورد. اگر حزب دموکرات امریکا خطا نمی‌کرد و فرضا به جای هیلاری از سندرز (نماینده‌ی سوسیالیسم در آمریکا) یا جو بایدن یا الیزابت وارن حمایت می‌کرد و رئیس جمهور امریکا می‌شدند، اباذری چه می‌خواست بگوید؟ حتی نوام چامسکی که اباذری به درستی به نقدهای شنیدنی و مستند به شواهد تجربی‌اش به جامعه و دولت آمریکا ارجاع می‌دهد، همه‌ی سیاست‌های دولت‌های کلینتون و اوباما را سیاست‌های نئولیبرالیستی و همه‌ی سیاست‌های نئولیبرالیستی را عامل ظهور ترامپ نمی‌داند.

اگر بخواهیم با اتکا به شواهد و داده‌های معتبر درباره‌ی اقتصاد ایران سخن بگوییم اول باید روشن کنیم «اقتصاد سیاسی ایران» (یا بقول چپ‌ها این اقتصاد سرمایه‌داری خاص ایران) چه سنخی است و چرا؟ نئولیبرال خواندن اقتصاد ایران همان‌قدر عجیب است که کسی ساختار سیاسی ایران را دموکراسی تمام‌عیار بداند. اقتصاد ایران اقتصادی ترکیبی و به شدت حکومتی، نفتی و رانتی است. در این اقتصاد منابع کلیدی نه بر اساس «منطق اقتصادی اقتصاددانان» توزیع می‌شود و نه بر اساس «منطق بازار». اگر در این کشور بازار حاکم بود می‌نشستیم و آسیب‌هایش را درمان می‌کردیم (مثلا با نظام مالیاتی عادلانه‌تر و مداخله‌ی هوشمندانه‌ و کارآمد دولت در حوزه‌های آموزش و بهداشت تامین اجتماعی). اقتصاد ایران هم چوب توسعه‌نیافتگی و نداشتن بخش خصوصی قوی را می‌خورد و هم پیاز فحش نئولیبرال بودن از اساتیدی همچون دکتر اباذری. اقتصاد کشوری که کار و زندگی شرافتمندانه‌ی نیروی کار در آن بسیار پرهزینه است، مرکانتیلیستی هم نیست، چه رسد به نئولیبرالی

نه اقتصاد ایران، نه جامعه ایران، نه توسعه ایران، نه گفتمان مسلط ایران (هر چه باشد) هیچکدام نئولیبرالی نیستند. تنها چیزی که می‌توان گفت نئولیبرالی است یکی از لایه‌های گفتمانی (آن‌هم ضعیف) سیاستگذاران است. اتفاقا حلقه‌ی نیلی و دانشکده اقتصاد شریف هم نئولیبرالیستی نیستند و به جریان اصلی علم اقتصاد (که مقید به تحلیل سنجشگرانه‌ی متغیرهای اقتصادی هستند) متصل است. جالب این‌که این حلقه حتی در دولت روحانی و هاشمی هم حاکمیت بی‌رقیب نداشتند و همین امروز هم با بخش‌های از دولت تنش دارند. در چهار دهه گذشته هم این اقتصاددانان بیشتر منتقد سیاست‌های حاکم بوده‌اند و حکومت هم صرفا وقتی به مشکلات اساسی (مثلا تورم ۴۵ درصدی) می‌خورد و صرفا در در حد ضرورت دست به دامن امثال مسعود نیلی می‌شد.

اباذری آدرس غلط می‌دهد. هر کارشناس اقتصاد ایران می‌داند که ریشه‌ی اصلی مصائب اقتصادی کنونی در کجاست. اما او دیواری کوتاه‌تر از دولت روحانی و اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نیافته است و هیچ اشاره‌ای به عاملان اصلی کندی توسعه در ایران نمی‌کند. او توجه نمی‌کند که اتفاقا ریشه‌دارترین جریان‌های چپ‌گرا و عدالت‌جو در حاکمیت ایران همین اصلاح‌طلبان اند. او طوری سخن می‌گوید که گویی «برادران از ما بهتران» و بدیل‌های روحانی می‌توانند کشور را از زیر شبح این سرطان نیولیبرالیسم نجات دهند. او به نیروهایی که در توزیع منابع کشور نقش جدی‌تری دارند (و سیاست‌هایشان به فساد سیستماتیک و بابک زنجانی و تحریم و تورم و رشد منفی اقتصادی و بیکاری بیشتر انجامید) کوچک‌ترین اشاره‌ای نمی‌کند و در عوض می‌گوید خاتمی حامل نیولیبرالیسم بود و نقدی‌ کردن یارانه‌ها هم کار احمدی‌نژاد نبود. اباذری گویی نمی‌بیند که چند دهه شش تا کانال مشغول دشنام به علم اقتصاد و غرب و توسعه و نیولیبرالیسم‌اند و نیازی به نقد بدون شواهد و ادله نداریم.

این سبک سخن گفتن اباذری (به‌عنوان یک استاد چپ انتقادی) با شیوه‌ی بزرگان سنت انتقادی (همچون هابرماس) هم فاصل دارد. در سنت انتقادی به‌جای این که آدرس غلط بدهند اتفاقا می‌کوشند ریشه‌های اصلی سیاست‌ها و نیروهای مسلط پنهان و آشکار را شناسایی کنند و به نقد بکشند. اما اباذری چنان سخن می‌گوید که گویی حلقه‌ی غیرقدرتمند نیاوران و استادی شرافتمند و با برنامه پژوهشی در علم اقتصاد همچون نیلی ریشه‌ی ظهور فاشیسم و بسط فقر در ایران است.

اما جامعه ایران تحت تحت سلطه‌ی پنهان نئولیبرالیسم و مکتب نیاوران نیست. اساسا سلطه پنهان در ایران بیشتر «سیاسی» است تا اقتصادی. در هشت دهه‌ی گذشته این «سیاست» است که منابع را توزیع می‌کند نه امثال ابتهاج در سازمان برنامه و بودجه‌ی دولت پهلوی و مسعود نیلی در جمهوری اسلامی. سلطه‌ای که حتی میلیون‌ها رای مردم هم (برخلاف امریکا) به راحتی نمی‌تواند تغییرات زیادی در آن ایجاد کند و اتفاقا تضعیف امثال روحانی و خاتمی به افزایش این سلط و فقر می‌انجامد. شاید به تسامح بتوان گفت در عربستان و ترکیه سیاست‌های نئولیبرالیستی در حال حاکمیت روزافزون‌اند اما چه شاهدی برای حاکمیت این نوع اقتصاد در ایران داریم؟

به طور ناخواسته پیامد تحلیل «گل و گشاد» اباذری زدن جریان میانه و عاقل‌تر و اصلاح‌جوتر ایران از زمان جنگ تا امروز است. استفاده از فحش‌گونه‌ی نئولیبرالیسم در توصیف توسعه‌گرایان ایران یا برچسب فاشیست بر شرکت‌کنندگان در تشییع جنازه‌ی پاشایی یا مزار کوروش چندان راهگشا و رهایی‌بخش به نظر نمی‌رسد. ایشان به عنوان یک اندیشمند چپ انتقادی در دوره مهرورزی کمترین نقدی به جریان احمدی‌نژاد و حامیانش یا تصدی سپاه نداشته‌اند و امروز دولتی که در پی رفع تحریم و برجام و جذب سرمایه برای اشتغال‌زایی برای اقشار فرودست است را زمینه‌ساز فاشیسم می‌خواند.

این‌گونه سخن گفتن استاد اباذری در ایران کنونی گرچه به ظاهر «اولترا انتقادی» و جذاب است، اما هژمونی سیاسی پنهان کشور را ناراحت نمی‌کند. هم فال و هم تماشا است.

اتفاقا اگر بخواهیم مثل خود اباذری حرف بزنیم حرف‌های او می‌تواند تقویت‌کننده خود «اقتدارگرایی سیاسی» و «تضعیف‌گر نیروی اصلاح‌جو و توسعه‌گرا»ی جامعه باشد، چون او در جامعه ناراضی ایران به صورت رادیکال ادرس غلط می‌دهد. این گونه سخن گفتن در شرایطی که می‌دانیم بدیلِ اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان چقدر به ضرر مردم و موجب کندی توسعه و افزایش فقر است، هر چه باشد روشنگری انتقادی مسئولانه نیست.

۱

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

9 پاسخ

  1. مهراب گرامی، شاید بهتر می بود اگر شما “حکومتی” بودن اقتصاد ایران را به اثبات می رساندید.
    هاشمیِ شما با تغییر اصل ۴۴ قانون اساسی، زمینه را برای سلطه برادران بر شریان اقتصادی کشور فراهم کرد. برای منِ کارگر یا دهقان یا بیکار یا معلم و پرستار، فرقی ندارد که برادان از سپاه باشند یا طاغوطیان فراری یا اصلاح طلبان مرفه ….

  2. یکی از موانع بزرگ توسعه ایران ، هزینه ایست که اسلام ناب برای مردم بینوای ایران دارد . هزینه ولایت امری مسلمانان جهان رهبر فرزانه ایران به مراتب بیشتر از هزینه های اموزشی کشور است و بودجه تبلیغات اسلامی سالیانه شش هزار میلیارد تومان است و یکی از حاشیه نشینهای ولی امر جناب قاضی القضات هم علاوه بر دهها میلیارد تومان بودجه بی حساب و کتاب “در اختیار” یک قلم ماهیانه بیست میلیارد تومان سود سپرده های مردم را ،که به موجب قانون باید این سپرده ها به حساب خزانه واریز شود ، میگیرد و لابد خرج دادن شهریه به طلاب در راه دکان تازه تاسیس مرجعیت خود میکند !
    بعید است که کل مسلمانان در طول تاریخ به اندازه این چهار دهه مردم ایران خرج اسلام کرده باشند

  3. نئولیبرالیسم را دریابیم!
    کافیست نگاهی به مصر، اردن، شیلی، ایتالیا، اسپانیا و یونان بیاندازیم تا به معنای نئولیبرالیسم و عواقب آن برای ملت ها پی ببریم. راه دور نرویم: امریکای ترامپ زده، یا اروپایی که در آستانه فروغلتیدن به آغوش فاشیسم است، نتیجه اجرای سیاست های نئولیبرالی است، آن هم توسط به اصطلاح سوسیال دمکرات هایی از نوع گرهارد شرودر یا تونی بلر.
    ترجمه فارسی نئولیبرالیسم همان تعدیل اقتصادی است که دولت هاشمی بنای آن را گذاشت و خاتمی آن را ادامه داد و سپس احمدی نژاد آن را به منزل مقصود رساند.

  4. مهراب گرامی با سپاس از توجه شما. در کشور ما اقتصاد دولتی حاکم نیست، بلکه اقتصاد ولایتی حاکم است. وقتی شریک بابک زنجانی در وقایع سال ۸۸ از روی موتور به جوانان خوش فکر اما “یک لا قبا” ی کشورمان اسلحه می کشد، یا قالیباف در سال ۷۸ با چماغ به کف خیابان می رود تا دانشجو کشی کند، نه از برای حفظ اسلام که برای حفظ منافع نامشروعیست که از قبل این سیستم ناقص الخلقه بدست آورده اند.
    ما بعد از انقلاب تنها در دوران جنگ و تحت نظارت انسان پاکی چون میرحسین موسوی اقتصادی نیمه دولتی داشتیم که همان زمان هم احد توکلی ها، مهدوی کنی ها و خامنه ای ها چه سنگ ها که بر سر اداره کشور در حال جنگ بر سر راه وی نیانداختند.
    مهراب گرامی شاید شما بدلیل شرایط سنی آن دوران را بخاطر نداشته باشید، اما از اعضای باتجربه تر خانواده پرسان شوید. موسوی با دستانی نیمه بسته و با در آمد کم نفتی توانست با مدل اقتصاد دولتی (علیرغم همه کارشکنی ها، حتی از داخل کابینه خودش) بر مشکلات جنگ فائق آید. اما هاشمی (با تعدیل اقتصادی)، یا خاتمی (با نمی دانم چی) یا احمدی نژاد (با پول حلال امام زمان) و روحانی (با برجام) توانستند دردی از مردم کشور ما دوا کنند؟ خیر! ریشه مشکلات اتفاقا در همینجاست.

  5. آقای ناشناس محترم شما فقط به این سئوال جلایی پور جواب بدهید بعد برویم سر بحث های دیگر: چطور اقتصاد تاخرخره حکومتی و رانتی و نفتی ایران نئولیبرالیستی است؟!

    1. ..می گویند دولت تاجر خوبی نیست و باید خصوصی سازی شود. آنان بعد از جنگ دولت ها را ترغیب به خصوصی سازی کرده اند و به همین سبب حتی قانون و قانون اساسی را نیز تغییر داده اند. مردم از بعضی خصوصی سازی ها خوششان نمی آید، آنها هم زیرلبی به مردم باج می دهند می گویند خصولتی شده است؛ لفظی من درآوردی وگرنه از حیث ساختاری چه فرقی می کند که اموال خصوصی شده نصیب X شود یا Y؟ آنها هم این را می دانند و به همین سبب راه فرار خصولتی را برای خود باز می گذارند وگرنه خود آنها در فرصت های گوناگون اعتراف کرده اند که بخش خصوصی در ایران وجود نداشته است…

  6. آقای جلائی پور شما مختارید ……
    خوشبختانه سایت زیتون متن سخنرانی ایشان را منتشر کرده و در دسترس همه است. واقعا جالب است که هنوز ۲۴ ساعت از انتشار سخنرانی آقای اباذری که در همان مکان هم اجازه ادامه آن را به وی ندادند، شما اینگونه تمام قد به دفاع از نئولیبرالیسم امریکایی و مدل مکتبی آن در ایران برآمده اید. بگذریم برگردیم سر ….! آقای اباذری می گویند: “…معرفت شناسی نئولیبرالی راهنمای تمامی دولت های بعد از جنگ تحمیلی اعم از اعتدالی [منظور روحانی است] و اصولگرا [منظور احمدی نژاد است] و اصلاح طلب [منظور خاتمی است] بوده است…” هیچ اشاره ای به میرحسین در این میان مطرح نیست. وی حتی مشاور موسوی را به شهادت گرفته است و از فرشاد مومنی نقل و قول می آورد. شما موسوی محبوب مردم را در کنار سایرین می گذارید تا جو بحث را هیجانی کنید. یاد دوران نوجوانی افتادید حتما.
    بعد هم ادعا می کنید که خاتمی و روحانی ضد نئولیبرالیسم هستند! روحانی در کتاب خود تشکیلات کارگری و اعتراضات کارگری و صنفی را یکی از بزرگترین مخاطرات امنیت جمهوری اسلامی معرفی می کند! این یعنی ضد نئولیبرالیسم؟!

  7. سلام

    خوب بجای انتقاد فرسایشی از یکدیگر بیانات یکدیگر را تکمیل و اصلاح کنید شما خودتان کار صحیح را انجام دهید (حالا به هر طریقی که صلاح میدانیدبدون اینکه دیگری را تضعیف کنید).

    شما که میفرمایید :”اساسا سلطه پنهان در ایران بیشتر «سیاسی» است تا اقتصادی. در هشت دهه‌ی گذشته این «سیاست» است که منابع را توزیع می‌کند نه امثال ابتهاج در سازمان برنامه و بودجه‌ی دولت پهلوی و مسعود نیلی در جمهوری اسلامی. ”

    خودتان مصادیق این سلطه پنهان را با ایما و اشاره هم که شده معرفی بفرمایید و راه مقابله با آن را ارائه نمایید. چرا فرسایشی با هم برخورد میکنید…

    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
    آل عمران ۲۰۰

    والسلام

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی جدی میان من و یکی از همکاران و دوستان قدیمی که سابقه جنگ و خدمت در رده بالای سپاه را

ادامه »

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در شکل گیری و حمایت گسترده مردم از انقلابی که

ادامه »

آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که جهان در آن قرار دارد.

ادامه »