محرومیت یک دانش آموز بهایی از تحصیل

زیتون– بردیا روح الفدا شهروند بهایی ۱۵ ساله، ساکن شهر رشت به دلیل تعلق به دیانت بهایی از دبیرستان اخراج شد.4041b73b7ee61e00246648f6025baa52-277x286
این دانش آموز سال اول دبیرستان از مدرسه پسرانه کمیل اخراج شده و دو دبیرستان دیگر این شهر از ثبت نام وی جهت ادامه تحصیل خودداری کرده‌اند. مدرسه صنایع پوشش به پدر وی می‌گوید که جایی برای پذیرش فرزندتان نداریم و مدرسه ملاصدار و شهید رجایی نیز به پدر وی توصیه می‌کنند که نباید عنوان کند بهایی است ودر اعتراض پدر بردیا که می‌گوید یعنی باید دروغ بگویم می گویند بله باید دروغ بگویی وگرنه فرزندت نمی‌توانند تحصیل کند.
یکی از نزدیکان این دانش آموز به بهایی نیوز گفت که پدر بردیا از سوی مدیر دبیرستان دعوت شد و از وی خواستندکه فرم مربوط به ثبت نام را دوباره پر کند و وقتی به قسمت ستون مذهب رسید و متوجه شد از وی خواست که عنوان نکند که بهایی نیست در حالی که پدر بردیا پیشتر نیز نوشته بود که فرزندش بهایی است و مدیر مدرسه می‌گوید که این مدرسه جز مدارس نمونه مردمی و شاهد است و مجبور است که فرزندش را اخراج کند.
در این شهروند بهایی اخراج شده از دبیرستان به آموزش و پرورش مراجعه می‌کند اما مسئولین آموزش و پرورش به هیچ عنوان مدرکی که نشان دهد دلیل اخراج فرزندش بهایی بودن وی است را به او نداده‌اند.
ماه گذشته بیش از دو هزار شهروند بهایی در نامه‌ی به حسن روحانی خواستار بهبود شرایط تحصیل برای بهائیان در ایران شده‌اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تا به امروز بیش از صدهزار شهروند بهایی از ادامه تحصیل منع شده‌اند.
بهائیان ایران نه تنها از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران محروم هستند بلکه طی سالهای اخیر دهها شهروند بهایی و یا بهایی زاده نیز از ادامه تحصیل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان نیز محروم شده‌اند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و هنگام تحصیل نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »