اسرائیل خود را ملزم به رعایت قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند‎

زیتون- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به تصویب قطع‌نامه دیشب سازمان ملل گفت که کشورش خود را ملزم به رعایت این قطع‌نامه «شرم آور» نمی‌داند.
دفتر بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسراییل «قطعنامه ضداسراییلی» سازمان ملل متحد را رد می‌کند و «خود را ملزم به رعایت مفاد آن نمی‌داند.»
شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته با تصویب قطع‌نامه‌ای خواهان توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسراییل در مناطق اشغالی فلسطین شد. خودداری آمریکا از وتوی این قطع‌نامه، راه را برای تصویب آن هموار کرد.
شورای امنیت در این قطع‌نامه هشدار داده است که گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل «به طور مداوم در حال از بین بردن راه حل تشکیل دو دولت اسراییلی و فلسطینی در کنار یکدیگر است و به دنبال جا انداختن راه حل یک دولت به عنوان واقعیت است.» این قطعنامه همچنین از اسراییل می‌خواهد «فورا و به طور کامل شهرک‌سازی‌های اسراییل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق اورشلیم را متوقف کند.»
این قطع‌نامه از سوی مصر پیشنهاد شده بود، اما در پی تماس تلفنی دونالد ترامپ با ژنرال السیسی، مصر ا مطرح کردن آن خودداری کرد. اما مالزی و نیوزلند روز جمعه این پیش نویس را صحن شورای امنیت مطرح کردند که با ۱۴ رای مثبت به تصویب رسید.
این قطع‌نامه همچنین بر موضع سازمان ملل در خصوص شهرک‌سازی در اراضی که پس از ۱۹۶۷ در کرانه باختری و شرق اورشلیم تصرف شده تاکید کرده و وجود چنین شهرک‌هایی را غیرقانونی دانسته است.
اسراییل از دولت اوباما به دلیل وتو نکردن این قطعنامه به شدت انتقاد کرده است. انتقادهایی که از سوی شماری از جمهوری‌خواهان کنگره نیز تکرار شد. دونالد ترامپ نیز درتوییتر خود نوشت اوضاع از ۲۰ ژانویه متفاوت خواهد بود.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اما در بیانیه‌ای از اقدام واشنگتن در عدم وتوی قطع‌نامه دفاع کرد و در بیانیه‌ای نوشت که این اقدام دولت «برای تحقق یک هدف اساسی بود، هدفی که امکان راه حل تشکیل دو دولت اسرائیل و فلسطین را حفظ کند، راه حلی که تمام دولت‌های امریکا طی چند ده‌ گذشته با آن موافق بوده و تنها راه حل صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.»
جان کری گفته است که همه مفاد این قطعنامه را تایید نمی‌کند اما این قطعنامه به درستی خشونت، تحریک و ساخت و ساز شهرک‌ها از سوی هردو طرف را محکوم می‌کند و بر راه حل تشکیل دو دولت تاکید دارد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »