توصیه آیت‌الله خامنه‌ای به قاسم سلیمانی برای ماندن در سوریه

زیتون- به تازگی کتابی از مجموعه خاطرات حسین همدانی، از اعضای سپاه پاسداران که در سوریه کشته شد، با نام «پیغام ماهی‌ها» منتشر شده است.
براساس آن‌چه در این کتاب نوشته شده، بعد از درخواست برخی اعضای سپاه از ایت‌الله خامنه‌ای برای بازگشت به ایران، او به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، دستور می‌دهد که به ایران برنگردد.
نویسنده کتاب به نقل از حسین همدانی نوشته است که در درگیری‌های سوریه، دولت‌مردان این کشور «با ما مخالفت می‌کردند و اجازه نمی‌دادند»، به همین دلیل آن‌ها «گزارشی محضر آقا دادیم و درخواست کردیم تا ما به ایران بازگردیم. چون اینها از وجود ما درست استفاده نمی‌کنند».
براساس آن‌چه که به نقل از حسین همدانی نقل شده، آیت‌الله خامنه‌ای به قاسم سلیمانی گفته است: «شما نباید برگردید. سوریه مریضی است که خودش نمی‌داند مریض است. باید این مریضی به دولتمردان سوری تفهیم شود. اگر دکتر نمی‌رود، شما ببریدش. خودش به دکتر نمی‌گوید مریضی‌اش چیست؟ شما بگویید چه مشکلی دارد! اگر حاضر نمی‌شود که دکتر برایش نسخه بنویسد، اگر نمی‌رود تا داروی نسخه نوشته‌شده را بگیرد، شما بروید دارویش را بگیرید. دارو نمی‌خورد؟ شما بهش بدهید و نظارت هم بکنید که داروها را بخورد تا درمان شود.»
همدانی گفته است که بعد از این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای «حدود سه ماه طول کشید تا ما کاملاً مشغول آموزش نیروهای سوری شدیم.»
حسین همدانی بلندپایه‌ترین مقام نظامی سپاه پاسداران است که در درگیری‌های سوریه کشته شد. به نقل از او در این کتاب نوشته شده است که با وجود درخواست دولت سوریه برای کمک ایران، «مسئولان امنیتی» این کشور «اجازه دخالت در ارتش» را به نیروهای ایرانی نمی‌دادند و می‌گفتند: «ما از شما فقط امکانات می‌خواهیم.» به گفته همدانی نیروهای ایرانی اما در پاسخ به مسئولان سوریه گفتند: «ما می‌خواهیم تجربه هشت سال دفاع مقدس و تجربه بحران‌ها و آشوب‌هایی که در کشور داشتیم را به شما هدیه کنیم. همان دشمنی که این طراحی را برای کشور شما کرده است، دشمن ما می‌دانیم آنها دنبال چه هستند. ما آمده‌ایم تا این تجربه‌ها را به شما هدیه کنیم.»
در بخش دیگری از این کتاب نظر سردار همدانی پیرامون اعتراض‌ها در سوریه نقل شده است. به عقیده او «اعتراض صنفی‌ای که در جنوب سوریه (درعا) به وجود آمد، بهترین فرصت را در اختیار آمریکا و متحدانش قرار داد و آنها بر این موج ایجاد شده سوار شدند. باتوجه به اینکه دشمنان محور مقاومت، به‌ خوبی زمینه‌های آشوب در سوریه را مطالعه کرده بودند و به نقاط ضعف دولت این کشور آگاه بودند، توانستند یک اعتراض ساده را به آشوب سراسری تبدیل کنند.» او همچنین از «عملکرد حزب بهث» به عنوان یکی از نقاط ضعف دولت سوریه نام برده و گفته است که «نظامیان تحت امر این حزب بسیار خشن با مردم برخورد می‌کردند و غربیان هم از این نقیصه دولت استفاده کردند» و در نهایت این مسایل «اعث شعله‌ور شدن اعتراض آرام صنفی بعضی از مردم در این کشور شد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »