با انتشار نامه‌ای از حصر؛

???? مهدی کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی استعفا داد

زیتون– مهدی کروبی، از رهبران در حصر اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۸۸، در نامه‌ای خطاب به شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، از دبیرکلی این حزب کنار رفت.

کروبی در نامه خود نوشت که با توجه به «حصر غیرقانونی» از سال ۸۹ و نامشخص بودن زمان پایان آن «درخواست استعفا از دبیرکلی حزب دارم». او در نامه خود از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درخواست کرده است که «بدون دخالت عواطف و احساسات و به‌خاطر مصالح مهمتر حزب، این درخواست را قبول و تصویب کنند» و سپس با «مدیریت» رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام کروبی، «دبیرکل جدید را انتخاب کنید».

سایت اعتماد ملی که این نامه را منتشر کرده، نوشت که نامه «از طریق حسین کروبی» در اختیار این سایت قرار گرفته است.

کروبی در نامه خود ضمن اشاره به اختلاف‌ها در حزب اعتماد ملی، نوشت که به دلیل شرایط حصر، اطلاعات محدودی در این زمینه دارد، اما از طرفین خواست «از هرگونه تشتت و اختلاف که موجب حذف یا درگیری عزیزان حزب می‌گردد به شدت اجتناب» کنند.

دبیرکل حزب اعتمادملی ضمن توصیه به همکاری با دیگر نیروهای اصلاح‌طلب، نوشت که اعضای این حزب «ضمن تعامل و همکاری، مراقب باشید که در فضاهای تصنعی گروه‌ها گرفتار نشوید که مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.» او همچنین اشاره‌ای به اختلاف میان اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ کرده است.

کروبی در پایان نامه خود به «گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب» توصیه کرده است که از «خودمحوری و برتری‌جویی نسبت به دیگران پرهیز و اجتناب» کنند تا بعدها «مجبور به ذلت و زبونی نشوند و مجبور نباشند خلاف عقیده‌شان سخنانی بگویند و مواضعی بگیرند که مورد بی‌اعتنایی ارباب قدرت قرار بگیرد.»

متن کامل نامه مهدی کروبی به نقل از سایت اعتماد ملی به شرح زیر است:

 

«اعضای محترم شورای مرکزی حزب اعتماد ملی
سلام علیکم
پیرو جلسه آن شورا با خانم کروبی در روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ و همچنین انصراف دوست و همراه خوبمان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر منتجب‌نیا از سمت قائم‌مقامی حزب، لازم است چهار نکته را به عزیزان یادآور شوم.
۱: همان طور که می‌دانید شرایط حصر امکان پیگیری امور از جمله مسایل این حزب را از اینجانب گرفته و اطلاعات و اخبارم در این زمینه محدود است. از این رو بدون ورود ماهوی به موارد اختلافی، از تمامی دوستان مصرانه می‌خواهم از هرگونه تشتت و اختلاف که موجب حذف یا درگیری عزیزان حزب می‌گردد به شدت اجتناب کنید. یقین دارم که با تحمل، گفت‌و‌گو و سعه صدر می‌توانید به تفاهم برسید. عزیزانم؛ ضمن پرهیز از اختلاف و تشتت سعی کنید نیروهای حزب را در سراسر کشور فعال کنید و از ظرفیت به وجود آمده در جهت جذب نیرو و توسعه حزب بهره گیرید.
۲: شورای مرکزی مطابق موارد پیش‌بینی‌شده در اساسنامه، تشکیل جلسه دهد و با توجه به حصر غیرقانونی اینجانب که از سال ۸۹ آغاز شده و پایان آن نامعلوم است و زمانی برایش تعیین نشده، اینجانب درخواست استعفا از دبیرکلی حزب دارم و از دوستان تقاضا می‌‌کنم بدون دخالت عواطف و احساسات و به‌خاطر مصالح مهمتر حزب، این درخواست را قبول و تصویب کنند و با مدیریت جناب آقای منتجب‌نیا قائم‌مقام محترم، دبیرکل جدید را انتخاب کنید و مطمئن باشید، با تغییر شرایط و رفع حصر، به‌عنوان عضو موسس، از هیچگونه تلاش و کوشش دریغ نمی‌کنم و تا پایان حیات زندگی، در دفاع از فرهنگ انقلاب و حزب و تضارب آراء، کوتاهی و غفلت نمی‌کنم.
۳- این حزب اصلاح‌طلب ضمن حفظ استقلال حزبی‌اش لازم است با دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب تعامل و همکاری داشته باشد. از پیروزی‌ها و شکست‌ها باید درس گرفت. از تجربه شیرین خرداد ۷۶، ۷۹ و همچنین ۸۰ (که برخی در حاکمیت با آوردن چندین کاندیدا، خواستند در رای اصلاح‌طلبان خلل ایجاد کنند)، استفاده کنید. کما اینکه در سال ۸۰ آن تلاش‌ها برای تشتت و شکستن آرا، به خوبی مدیریت و پیشگیری شد. چگونی تحقق آن پیروزی‌ها را فراموش نکنید.
متاسفانه، اشتباهات مکرر جمعی در انتخابات مجلس هفتم و ریاست‌جمهوری ۸۴ که با تایید صلاحیت ۲ تن از اصلاح‌طلبان با حکم حکومتی، که بعدها برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شدند، با شکست اطلاح‌طلبان، کشور با خسارتی بزرگ رو‌به‌رو شد و باعث بر باد رفتن ثروت و آبروی کشور شد که آثار زیان‌بار آن، تا چند دهه دیگر قابل جبران نخواهد بود.
به نظر می‌رسد دوستان از اشتباهات گذشته‌شان درس گرفته باشند. با این حال لازم است ضمن تعامل و همکاری، مراقب باشید که در فضاهای تصنعی گروه‌ها گرفتار نشوید که مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.
۴- توصیه می‌کنم گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب از خودمحوری و برتری جویی نسبت به دیگران پرهیز و اجتناب کنند که بعدها مجبور به ذلت و زبونی نشوند و مجبور نباشند، خلاف عقیده‌شان سخنانی بگویند و مواضعی بگیرند که مورد بی‌اعتنایی ارباب قدرت قرار بگیرد.
مهدی کروبی
ششم دی‌ماه ۱۳۹۵
جماران»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

با انتشار نامه‌ای از حصر؛

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »