ما هستیم که تصمیم می‌گیریم با شما چه کنیم

کایل پاپ

کایل پاپ، سردبیر و ناشر «کلمبیا ژورنالیسم ریویو» است. وقتی که دونالد ترامپ هنوز به طور رسمی ریاست‌جمهوری خود را در کاخ سفید آغاز نکرده بود، پاپ نامه‌ای سرگشاده به او نوشت و به او یادآوری کرد که با چه رسانه‌هایی در آمریکا طرف است. ترامپ آن روزها هنوز پا به کاخ سفید نگذاشته، شروع به سرشاخ‌شدن با رسانه‌ها کرده بود و نامه پاپ تلاش می‌کرد به اندازه خود تلاش برای ارعاب رسانه‌ها ازسوی دولت جدید را درهم بشکند. با همه انتقادهایی که به رسانه‌های شرکتی در آمریکا می‌شود، نامه سردبیر «کلمبیا ژورنالیسم ریویو» میزان بالای اعتمادبه‌نفس رسانه‌ها و سنت آموزش استقلال آنها در این کشور را به نمایش می‌گذارد.

آقای رئیس‌جمهور منتخب عزیز
در این روزهای آخر پیش از شروع به کار رسمی شما، فکر کردیم شاید مفید باشد روشن کنیم ما چطور به رابطه بین دولت شما و اهالی رسانه آمریکا نگاه می‌کنیم.
اینکه ما به این رابطه به‌عنوان یک رابطه متشنج نگاه می‌کنیم مایه شگفتی شما نخواهد بود. گزارش‌های چند روز اخیر درباره اینکه دبیر مطبوعاتی شما در نظر دارد دفاتر رسانه‌های خبری را از کاخ سفید خارج کند، آخرین نمونه از الگوی آن رفتاری است که در تمام طول رقابت‌های انتخاباتی ادامه داشته است: شما سازمان‌های خبری را از پوشش‌دادنتان منع کرده‌اید. شما به توییتر متوسل شده‌اید تا به شخص گزارشگران گوشه و کنایه بزنید و آنها را تهدید کنید و حامیانتان را هم ترغیب کرده‌اید که همین کار را بکنند. شما از قوانین آسان‌گیرانه‌تری در قبال افترا حمایت کرده‌اید و دادخواهی‌های متعدد مربوط به خود را در معرض تهدید قرار داده‌اید؛ اما هیچ‌یک از این‌ وعده‌ها محقق نشد. هروقت که توانسته‌اید، از رسانه‌ها رو برگردانده‌اید و هنجارهای گزارشگری گروهی از کاخ سفید و نشست‌های خبری منظم را زیر پا گذاشته‌اید. شما یک گزارشگر را که چیزی نوشته بود که دوست نداشتید دست انداخته‌اید چون نوعی معلولیت دارد.
البته همه اینها انتخاب شما و از جهاتی حق شماست. گرچه قانون اساسی از آزادی مطبوعات حفاظت کرده، اما تکلیف را تعیین نکرده که رئیس‌جمهور چطور باید به آن احترام بگذارد؛ نشست‌های خبری منظم در این سند قانونی گنجانده نشده است.
اما همان‌طور که شما از هر حقی برای تصمیم‌گیری درباره خط مشی کلی خود در درگیرشدن با رسانه‌ها برخوردارید، ما نیز از همین حقوق برخورداریم. از همه اینها گذشته، زمان آنتن ما و اینچ‌های ستون‌های نشریات ما آن چیزی است که شما برای تأثیرگذاشتن دنبالش هستید.
این ما هستیم – نه شما – که تصمیم می‌گیریم چطور به بهترین وجه ممکن به خوانندگانمان، شنوندگانمان و بینندگانمان خدمت کنیم. بنابراین به این فکر کنید که در چهار سال آینده، براساس آنچه که از ما انتظار دارید چه کارنامه‌ای به بار خواهد آمد.
دسترسی ترجیح ماست، اما ضروری نیست. شما ممکن است به این نتیجه برسید که اجازه به خبرنگاران برای دسترسی‌داشتن به دولت شما جنبه مثبتی ندارد. ما فکر می‌کنیم که این مشکلی از سوی شماست، اما مجددا باید گفت این انتخاب شماست. ما بلدیم راه‌های جایگزین را برای دستیابی به اطلاعات پیدا کنیم؛ مسلما برخی از بهترین پرسش‌های خبری در دوران کارزار انتخاباتی شما از جانب سازمان‌های خبری‌ای بودند که جلو آنها در گردهمایی‌هایتان گرفته شد. حرف‌های غیررسمی (off the record) و دیگر قواعد کاری مربوط به ماست، نه شما. ما ممکن است موافقت کنیم با یکی از مقامات منصوب شما به صورت غیررسمی حرف بزنیم یا ممکن است موافقت نکنیم. ممکن است ما در جلسات اطلاع‌رسانی درباره پیش‌زمینه یک موضوع یا ملاقات‌های عمومی غیررسمی شرکت کنیم یا ممکن است از آنها صرف‌نظر کنیم. این انتخاب ماست. اگر شما فکر می‌کنید خبرنگارانی که این قواعد را نمی‌پذیرند یا بیرون رانده می‌شوند، به مطالب دست پیدا نخواهند کرد، به نکته بالا نگاه کنید.
ما تصمیم می‌گیریم چقدر به سخنگویان یا جانشینان شما زمان آنتن تلویزیون بدهیم. از طرف دیگر، ما تلاش خواهیم کرد به نقطه‌نظر شما دست پیدا کنیم، حتی اگر به‌دنبال این باشید که ما را بیرون کنید. اما این به این معنی نیست که ما بخواهیم امواج آنتن تلویزیون یا اینچ‌های ستون‌های نشریات خود را به کسانی که به طور مرتب حقیقت را تحریف می‌کنند یا می‌پیچانند تسلیم کنیم. وقتی این کار را بکنند آنها را دعوت می‌کنیم و در آشکارترین موارد این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که آنها را از حضور در رسانه‌هایمان منع کنیم.
ما اعتقاد داریم که یک حقیقت عینی وجود دارد و شما را به آن متعهد خواهیم کرد. وقتی که شما یا جانشینان شما چیزی را می‌گویند یا توییت می‌کنند که آشکارا اشتباه است، ما پیاپی حقایقی را خواهیم گفت که حقایق آن چیزهایی است که ما می‌گوییم و الزامی نداریم اظهارات نادرست را تکرار کنیم. این اظهارات حقایقی هستند که شما یا کسی در تیمتان می‌گوید دارای ارزش خبری هستند، اما حقایقی هستند که افرادتان از بررسی دقیق آن حمایت نمی‌کنند. هر دو جنبه باید دارای وزن برابری باشند.
فکر و ذکر ما مشغول به جزئیات دولت خواهد بود. شما و کارکنان شما که در کاخ سفید می‌نشینید، اما دولت آمریکا یک چیز گل‌وگشاد است. ما طرفدار خبرنگارانی هستیم که در سرتاسر دولت شما پراکنده می‌شوند، آنها را محکم در سازمان‌های شما می‌نشانیم و از بوروکرات‌های این سازمان‌ها به‌عنوان منبع خبری استفاده می‌کنیم. نتیجه این خواهد شد که شما شاید به دنبال کنترل آن چیزی باشید که از بال غربی کاخ سفید بیرون آمده، درحالی‌که ما دست بالا را در پوشش چگونگی پیاده‌شدن سیاست‌های شما خواهیم داشت.
ما نسبت به گذشته، استانداردهای بالاتری برای خودمان تعیین خواهیم کرد. ما شما را به بی‌اعتمادی جدی و گسترده به رسانه‌ها در سرتاسر طیف سیاسی شناخته‌ایم. مبارزات انتخاباتی شما این را نشان داد و برای ما شدیدا هوشیارکننده بود. ما باید دوباره آن اعتماد را به دست بیاوریم و ما این کار را با گزارشگری صحیح، شجاعانه، با پذیرش خطاهایمان و وفاداری به سخت‌ترین استانداردهای اخلاقی که برای خودمان تعیین می‌کنیم انجام خواهیم داد.
ما با هم کار خواهیم کرد. شما تلاش کردید بین ما تفرقه بیندازید و از رگه رقابت‌پذیری عمیق ما استفاده کنید تا دعواهای خانوادگی درست کنید. آن روزها در حال به‌پایان‌رسیدن است. ما اکنون دریافته‌ایم که چالش پوشش خبری شما نیاز به این دارد که ما هروقت که ممکن باشد با هم همکاری و به یکدیگر کمک کنیم. بنابراین وقتی که شما در نشستی خبری، خبرنگاری را ساکت می‌کنید یا به او اعتنا نمی‌کنید که چیزی را گفته که دوست ندارید، شما یک جبهه متحد مواجه خواهید شد. وقتی که معقول باشد، ما با هم روی مطالب کار خواهیم کرد و وقتی که همکارانمان مطالب مهمی می‌نویسند مطمئن خواهیم شد که جهان آنها را می‌شنود. البته ما هنوز درباره اخلاق یا لحن یا تفسیرهای منصفانه اختلاف‌نظر‌هایی داریم و حتی بحث‌های مهمی می‌کنیم، اما شروع و پایان این بحث‌ها دست خود ماست.
ما در حال انجام یک بازی طولانی هستیم. بهترین سناریو این است که شما برای هشت سال در سمت خود باشید. از زمان تأسیس این جمهوری ما تجربه اندوخته‌ایم و نقش ما در این دموکراسی بزرگ بارهاوبارهاوبارها تأیید و مستحکم شده است. شما ما را وادار کرده‌اید به بنیادی‌ترین سؤالات درباره اینکه ما که هستیم و برای چه اینجا هستیم دوباره فکر کنیم. برای همین بسیار سپاسگزاریم.
دوران پیش از شروع به کار رسمی‌تان خوش بگذرد
روزنامه‌نگاران آمریکا
منبع: کلمبیا ژورنالیسم ریویو / برگرفته از روزنامه‌ شرق

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »