طرحی با دو فوریت در مجلس برای «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی»

زیتون-طرح دو فوریتی «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی» که از سوی تعدادی از نمایندگان فراکسیون امید مورد حمایت قرار گرفته، موجب اعتراض برخی از فعالین سیاسی و اجتماعی شده است. بر اساس این طرح  هر کس با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می‌شود، موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود، به حبس از ۶ ماه تا دو سال محکوم می‌شود.
همچنین طبق آنچه از مفاد این طرح منتشر شده، نیروی انتظامی موظف شده است که «فوری، فرد یا افراد را بازداشت و (آنها را) تا تحویل به مقامات قضایی نگهداری کند»، قوه قضاییه نیز ملزم شده تا «بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه حکم لازم را صادر و اعلام کند.»
محمدرضا عارف و محمود صادقی دو تن از امضاکنندگان این طرح و نمایندگان فراکسیون امید، به این اعتراض ها پاسخ دادند.

اعتراض عارف به نقد اصلاح طلبان
محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در دفاع از این طرح گفت این مسئله مدت‌ها مطرح بود که قرار نیست «عده‌ای خودسر خود را محور عالم بدانند» و تجمعات قانونی را به هم بزنند.
به گفته عارف پیام این طرح این است که برهم‌زدن تجمعات قانونی از این پس جرم تلقی شود.
به گزارش ایلنا  او در ادامه توضیح داد پیش‌نویس طرح تامین امنیت مراسم رسمی که امضا شده است با پیش نویس اصلاح شده اختلافاتی دارد قرار است پیش نویس اصلاح شده مبنا قرار بگیرد. این متن متنی نیست که قرار است قانون شود.
نماینده مردم تهران در مجلس به نقدهای مطرح شده نسبت به این طرح اعتراض کرد و گفت: «البته چیزهایی به آن اضافه شده که برخی دلسوزان در فضای مجازی مطرح می‌کنند.» او خواست تا منتقدین «سعه صدر داشته باشند و در نظر بگیرند که این یک پیش‌نویس است.»
عارف افرود اینکه «رقبا در تیترهای روزنامه‌هایشان چیزهایی بزنند» طبیعی است اما در داخل خانواده اصلاح‌طلب چرا؟ باید حرمت ها را حفظ کنیم چقدر در گذشته به خاطر این‌ها هزینه دادیم.
او با تایید «زیر سوال رفتن فراکسیون امید پس از حمایت از این طرح»، ادامه داد: «متن نهایی این طرح آماده است و شاید اگر از نظر آیین نامه اجازه داشته باشیم آن را با متنی که در صحن است جایگزین کنیم.»

محمود صادقی: با کلیات طرح موافقیم نه جزئیات آن
محمود صادقی، دیگر نماینده تهران در مجلس نیز در پاسخ به انتقادات وارده به این طرح، در تلگرام خود نوشت: متأسفانه این طرح برخی را ذوق زده کرد. این طرح اصلاً از سوی اصلاح‌طلبان و یا فراکسیون امید تهیه نشده که آن را به اعضای فراکسیون نسبت می‌دهند. نمی‌دانند که دوستان همفکر خودشان این طرح را تهیه و حتی امضا هم کرده‌اند. در واقع حتی لیست امضا کنندگان را هم ندیده‌اند و  اگر ما هم امضا کرده‌ایم، دلیلش این بوده که با کلیات موافقیم اما سر جزئیات بحث داریم. متأسفانه برخی که هیاهو می‌کنند، (البته غیر از ایرادات حقوقی حقوقدانان) منافقانه دم از آزادی می‌زنند. سال‌ها عملکردشان نشان داده که جز سرکوب آزادی مسئولیتی ندارند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »