میزگرد بررسی ابعاد حقوقی شش سال حصر

زیتون– هم‌زمان با آغاز سال هفتم حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا هنورد جمعی از حامیان جنبش سبز نشستی با عنوان «بررسی ابعاد حقوقی و پیامدهای سیاسی حصر رهبران جنبش سبز» در دانشکده حقوق دانشگاه وست مینستر لندن برگزار کردند.


به گزارش «زیتون»، این نشست روز شنبه، سی‌ام بهمن ماه و با سخن‌رانی شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، اردشیر امیرارجمند سخن‌گوی شورای‌هماهنگی راه سبز امید، محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی و فرخ نگهدار، فعال سیاسی برگزار شد.

عبادی: مقام‌های دخیل در حصر باید مجازات شوند
شیرین عبادی در سخنان خود با اشاره به این‌که هنوز مشخص نیست موسوی، رهنورد و کروبی «با چه اتهامی و توسط چه دستگاهی بازداشت و حبس شده‌اند و یا این‌که چه کسی دستور زندانی کردن آن‌ها را داده است»، گفت: «واژه “حصر” واژه درستی برای این فعل غیر قانونی نیست و این سه رهبر معترض در عمل در زندانی قرار گرفته‌اند که هیچ‌یک از مراحل قانونی و قضایی در قبال آنان اعمال نگردیده است.»
به گفته عبادی «هرکس از مقامات در هر جایگاهی که باشند و در روند اعمال این مجازات غیر قانونی دخیل باشند، براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و نیز قوانین کیفری مرتکب جرم گردیده‌اند و باید مجازات شوند.»
برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به این‌که برخی اخبار حکایت از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای حصر دارد، گفت: «اگر این خبر درست باشد خارج از اختیارات شورای مذکور است و کلیه اعضای این شورا را می توان به عنوان سواستفاده از قدرت و اعمال مجازات خودسرانه، تحت تعقیب قضایی قرار داد». او اضافه کرد حصر نمی‌تواند با دستور یا حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی نیز رخ دهد: «طبق قانون اساسی‌، رهبری دارای چنین اختیاری نیست و ایشان تنها اجازه عفو محکومین را دارد و نه زندانی کردن.»
شیرین عبادی گفت: «فرض کنیم علی‌رغم صراحت قانون اساسی چنین حکمی صادر شده، در چنین حالتی این حکم حکومتی می‌‌بایستی‌ علنی و آشکارا و با ابلاغ قانونی‌ صورت گرفته باشد که هیچ یک از این امور تاکنون اتفاق نیفتاده است.»
عبادی ضمن «مخالف تعهدات بین‌المللی حکومت» توصیف کردن حکم حصر، اضافه کرد: «هر چه زودتر خانم زهرا رهنورد و آقایان کروبی و موسوی باید آزاد شوند و آمرین و عاملین این بازداشت غیر قانونی بر اساس ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی ‌ باید محاکمه و مجازات شوند.»
امیرارجمند: از زمان مشروطه تا امروز مساله ی ما حکومت قانون بوده
اردشیر امیرارجمند، سخن‌گوی شورای هماهنگی راه سبز امید و مشاور میرحسین موسوی در انتخابات سال ۸۸ پیرامون حکم حصر گفت: «آغاز غیرقانونی حصر و شش سال اصرار بر استمرار بدون طی کردن فرایندهای قضایی و همراه با نقض موازین ابتدایی دادرسی عادلانه و مهمتر از همه فقدان پاسخ‌گویی و مسئولیت پذیری از جانب مقامات و نهادهای ذیربط نشان می‌دهد که حفره‌ای مخرب در قانون اساسی و نظام قضایی، قانونی و سیاسی کشور در خصوص شناسایی، تضمین و اجرای موثر حقوق بنیادین شهروندان، به ویژه دادرسی عادلانه وجود دارد.»
امیرارجمند با اشاره به «فقدان پاسخ گویی موثر رهبر از جمله در مقام واضع سیاست‌های کلی نظام و مدعی صلاحیت صدور حکم حکومتی حتی در مغایرت با قانون اساسی» و «فقدان تناسب بین وظایف و اختیارت رییس جمهور به عنوان حافظ قانون اساسی» گفت: «حصر با دستور و رضایت مقام رهبری صورت گرفته و استمرار یافته است. مسئولیت قضایی و سیاسی این عمل مجرمانه و همچنین تهمت‌های ناروا به رهبران جنبش سبز، بدون داشتن حق دفاع بر عهده تمام مقامات و نهادی ذیربط می‌باشد. بنابراین سخن اساسی در اینجا بحث حکومت قانون در ایران است.»
سخن‌گوی شورای هماهنگی راه سبز امید اضافه کرد: «دلایل حصر تاکنون به صورت قطعی اعلام نشده است. ادعاهای متعددی در مورد دلیل حبس آنها بیان شده است. یک زمان گفتند که این حبس به علت تظاهرات بعد از انتخابات بوده است. شش سال بعد ادعاها تغییر کرد و دلیل این حصر را بیانیه دادن در حمایت از مردم مصر و تونس برشمردند و گفتند آنها با این کارشان منافع ملی را به خطر انداختند. مدتی بعد هم ادعا کردند که زندانی خانگی مربوط به موضع این سه تن به خاطر حمایت آنها از جریان سوریه بوده که ادعای آخرشان حتی فاقد تقارن زمانی با خیزش مردم سوریه بوده است.»
به گفته مشاور میرحسین موسوی «نه در شروع حصر و نه در استمرار آن هیچ فرایند قانونی اعمال نشده است» و «پاسخگو نبودن در برابر مساله حصر در تمام این سال‌ها بسیار اساسی و مهم است و بیش از هر چه نشان دهنده وجود یک خلا در نظام حکومتی ایران است که نهادهای ما پاسخگو نیستند.»
نگهدار: نخستین شرط آشتی این است که حصرها را بشکنید
فرخ نگهدار، فعال سیاسی، سومین سخنران این مراسم بود. نگهدار با اشاره به تغییر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران و پیام اخیر محمد خاتمی برای «آشتی ملی» در ایران، گفت: «انتظار می‌رفت که وقتی پیام آشتی می‌آید، آن پیام درک شود؛ زیرا این پیام و قبول آن ظرفیت‌افزایی را موجب می‌شود».
به گفته نگهدار: «نخستین شرط آشتی این است که حصرها برداشته شود و ظرفیت‌هایی که در زندان ذخیره شده، به عرصه بیایند و امید به جای یاس در جامعه درست شود». او اضافه کرد: «طیف گسترده حامی دولت پایان حصر را راه فشرده‌تر کردن صفوف ملت می‌بینند. تا حصر هست شکاف هم در میان اقشار اجتماعی فعال است. و تا این شکافِ بیهوده فعال است، امکان بهره‌گیری از تمام ظرفیت ملی برای ایستادگی در برابر تهدیدات خارجی با مانع روبروست و هم امکان سودجویی متوسلین به ترامپ جدی است.»
فرخ نگهدار در بخش پایانی سخنان خود گفت: «تا زمانی که حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد ادامه دارد و تا این عدم اعتماد میان این بخش از جامعه ما و حاکمیت برقرار هست، ما به طور امن نمی‌توانیم از گردنه سختی که دنیا در این روزهای پرتنش مقابل ما قرار داده، بگذریم. اگر انتخابات آتی با رضایت و با سطح مشارکتی بالاتر از دوره قبل مردم حضور پیدا کنند، که بخش عمده این تحول بستگی به تصمیم رهبری در برداشتن حصر دارد و او می‌تواند این شور و هیجان و امید را به جامعه بازگرداند».
محمدتقی کروبی: چه کسی در حصر است؟
محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، آخرین سخن‌ران این نشست بود. کروبی گفت: «به دنبال یورش ماموران امنیتی به درون منزل رهبران جنبش سبز در دوم اسفند آنان در حصر و حبس بی‌ضابطه‌ای قرار گرفتند. از آن روز تاکنون احدی از مقامات مسئولیت رسمی این فعل مجرمانه و غیرقانونی را بر عهده نگرفته است.»
به گفته کروبی «طبیعی» است که «مقامات ارشد نظام، به ویژه رهبری نظام، با آگاهی از اعمال خودسرانه این فعل غیرقانونی، اهدافی را دنبال می‌کرد که شاید بتوان مهم‌ترین آن را پایان دادن به مناقشات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ دانست».
محمدتقی کروبی با اشاره به این‌که حاکمیت با «اجرایی کردن حصر» به «بخش مهمی» از اهداف خود از جمله «مجازات محصورین، آزار و اذیت خانواده‌های آنان و نیز کنترل اعتراضات مردمی» دست یافته، گفت: «آنان بر این باور بودند و بارها مقامات امنیتی بر این نکته تاکید می‌کردند که تداوم حصر برابر است با فراموشی محصورین نزد افکار عمومی».
فرزند مهدی کروبی با اشاره به این‌که حکومت با حصر توانست «اعتراضات را با سرکوب و خشونت و حصر کنترل کند»، اضافه کرد: «در بُعد تبلیغاتی و با وجود به کارگیری همه ابزارهای تبلیغاتی آن هم به صورت یک‌طرفه، حکومت نتوانست جامعه را نسبت به رفتارش قانع کند».
محمدتقی کروبی «تحریم انتخابات مجلس نهم» را عامل انتقال «پیام مهمی به حاکمیت» توصیف کرد که موجب مطرح شدن «حق‌الناس» شد و «مردم صندوق رای را این‌چنین بازپس گرفتند». به گفته او پیروزی در انتخابات سال ۹۲ «مرهون حمایت معترضین» دانست.
کروبی اضافه کرد در شرایط فعلی «به نظر می‌رسد بیش از آنکه محصورین در حصر قرار گرفته باشند، نظام سیاسی کشور در حصر خودساخته‌ای قرار گرفته است ـ حصری که شکستن آن مقدمه ای برای بازگشت عقلانیت به نظام سیاسی ایران است و خروجی آن اعتماد به نفس بیشتر برای نظام سیاسی کشور خواهد بود».

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. کاش یک نفر از کسانی که دم از آشتی ملی میزنند تعریفی هم از آن به دست میدادند یا اشاره ای به موردی از آشتی ملی در یکی از کشورها میکردند .
    در جایی به افیقای جنوبی اشاره شده بود . در افریقای جنوبی اقلیت سفید پوست حاکم به خواست اکثریت ملت تن دادند و شد آنچه که شد . اگر منظور از آشتی ملی همان است که در افریقای جنوبی اتفاق افتاد ، صراحتا بگویند تا مردم هم تکلیف خود را بدانند .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »