تدریس زبان فارسی در مدارس ترکیه

زیتون– بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پروش ترکیه، چند زبان خارجی، از جمله فارسی، به عنوان دروس اختیاری در مدارس ابتدایی و راهنمایی این کشور تدریس خواهد شد.
بنا بر اطلاعیه‌ وزارت آموزش و پروش ترکیه، فارسی، اردو و کره‌ای از جمله زبان‌های خارجی هستند که از سال آینده تحصیلی در مدارس ترکیه ارائه می‌شوند.
در حال حاضر دانش آموزان مدارس ترکیه باید یکی از سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی را به عنوان واحد درسی اجباری بگذرانند که با دستورالعمل اخیر وزارت آموزش و پرورش ترکیه می‌توانند زبان دومی را هم که جدیدا اضافه شده به مواد درسی خود اضافه کنند.
شش سال پیش، برای نخستین بار در ترکیه، اولین دوره کارشناسی را که مفاد درسی‌اش به زبان کردی تدریس می‌شود، در یک دانشگاه در جنوب شرق این کشور ارائه شد. یک سال بعد از آن رجب طیب اردوغان، نخست وزیر وقت ترکیه، برای اولین بار مجوز تدریس زبان کردی به عنوان درس اختیاری را در مدارس ترکیه صادر کرد. اردوغان این اقدام را «گامی تاریخی» خوانده بود.
بعضی سیاستمداران کرد در واکنش به این اقدام گفته بودند که اجازه تدریس زبان کردی کافی نیست و کردها باید از امکان تدریس تمامی دروس به زبان خود برخوردار باشند. تخفیف محدودیت‌های زبانی در ترکیه بخشی از تلاش دولت ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در دهه اخیر بوده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در مجلس خبرگان رهبری در اظهاراتی در اوج فروتنی فرمودید:««باید خون گریست

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در

ادامه »