به رغم مخالفت میراث فرهنگی، پیکر دوتن از جانباختگان جنگ در حریم پاسارگاد دفن شد

زیتون– پیکر دو تن از جان‌باختگان گمنام جنگ هشت ساله ایران و عراق، در حریم پاسارگاد دفن شد.
باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته خبر داده بود که ساخت آرامگاه «شهدای گمنام» طرحی است که از سوی «شهرداری و شورای شهر پاسارگاد» ارایه شده و در حال اجرایی شدن است. گفته می‌شود که هنوز جزییات طرح به تصویب میراث‌فرهنگی نرسیده است.
محمد پردل، امام جمعه پاسارگاد نیز از حامیان این طرح بود. به گفته او با توجه به حضور گردشگران داخلی و خارجی در این بخش، می‌توان از این فرصت برای انتقال «اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت» استفاده کرد.
محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با ایلنا ساخت آرامگاه شهدای گمنام در حریم پاسارگاد را در موضوع «ثبت جهانی این محوطه تاریخی» مشکل‌آفرین دانست.
حمید فدایی، مدیر پایگاه تاریخی پاسارگاد نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «همان‌طور که همه می‌دانند، پاسارگاد ثبت میراث‌ جهانی است. آن‌ها هم ضوابط و قوانینی دارند که همه ما موظف به اجرای آن قوانین هستیم تا پاسارگاد در فهرست میراث‌جهانی باقی بماند.»
زهرا احمدی پور، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شب گذشته درباره دفن شهدای گمنام در محوطه پاساگارد توییت کرده بود که «به شکل ویژه» این موضوع در حال پیگیری است و «مکاتبات گسترده‌ای» در این باره انجام شده است. به گفته او انتخاب حریم پاسارگاد برای دفن شهدا در درجه اول بی احترامی به خود شهدا است.
مجموعه پاسارگاد، دربرگیرنده بخش‌هایی چون آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه و بخش های تاریخی دیگر است. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ با تصویب در اجلاس یونسکو در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »