وزارت خارجه ایران: کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی در سوریه محکوم است

زیتون– وزارت امور خارجه ایران حمله مرگبار روز گذشته (سه‌شنبه) به شهرک خوان شیخون در استان ادلب سوریه را «به شدت محکوم»  و از «بی‌توجهی به لزوم خلع سلاح شیمیایی» گروه‌های مخالف دولت سوریه خواند ابراز نگرانی کرد.

یک گروه امدادرسانی پزشکی در سوریه روز سه‌شنبه اعلام کرد بر اثر حمله احتمالا شیمیایی در استان ادلب بین ۷۰۰ تا صد غیرنظامی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زن و کودک بودند. مخالفان دولت بشار اسد، ارتش سوریه را مسئول این حمله می‌دانند اما ارتش سوریه هرگونه دخالت در حمله شیمیایی را تکذیب کرده است.

صبح امروز وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه ای اعلام کرد که نیروی هوایی سوریه مسئول حمله روز گذشته به شهرک خان شیخون در استان ادلب بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما هر نوع کاربرد سلاح شیمیایی را بدون توجه به عاملین و قربانیان آن، به شدت محکوم می‌کرد. به گفته بهرام قاسمی «این فاجعه دردناک»، اولین مورد به کارگیری سلاح شیمیایی در بحران سوریه نبوده است. قاسمی در ادامه تاکید کرد: «با توجه به سابقه نقل‌وانتقال، ذخیره و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی در سوریه، جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده است علی‌رغم خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه با همکاری کامل این دولت و زیر نظر نماینده مشترک OPCW و UN، بی‌توجهی به لزوم خلع سلاح شیمیایی گروه‌های مسلح تروریستی به عنوان یک خلل اساسی در روند خلع سلاح شیمیایی سوریه وجود داشته و جمهوری اسلامی ایران بارها بر نگرانی خود از این امر و تبعات آن تأکید نموده است.»
او همچنین یکی از اهداف این رویداد را اختلال در روند سیاسی و برهم زدن آتش‌بس ایجاد و تحکیم شده دانست.

بهرام قاسمی ادامه داد که ایران ضمن تأکید بر «ضرورت تداوم تلاش‌ها در جهت حل سیاسی بحران سوریه»، تأخیر در «تفکیک گروه‌های تروریستی از معارضه سیاسی» و مقابله جهانی با تروریسم را از عوامل اصلی ادامه بحران سوریه و تکرار این گونه  فجایع دانسته و توجه و اهتمام نسبت به آن را ضروری می‌داند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »