نمایش تنگ‌‌دستی با جیب‌های پر

استراتژی تبلیغاتی کاندیداهای اصلی اصولگرایان؛

زیتون- سینا پاکزاد: فراموش شدن مردم، بی‌تفاوتی مسوولان دولتی به خواسته‌های آنان و وعده تشکیل دولتی که تنها هدفش خدمت به مردم باشد٬ بُن‌مایه بخش عمده‌ای از مواضع شهردار تهران و تولیت آستان قدس رضوی را تشکیل می‌دهد که این روزها کاندیدای ریاست‌جمهوری شده‌اند.

رییسی از «دولت کار» سخن می‌گوید بی‌آنکه سابقه‌ای در کار اجرایی داشته باشد و قالیباف از «دولت مردم» می‌گوید بی‌آنکه توصیح دهد استفاده یازده ساله از منابع شهرداری در راستای قدرت‌طلبی شخصی و خودداری از یک عذرخواهی ساده از مردم به‌خاطر فاجعه پلاسکو چه نسبتی با دولت مردمی دارد. در حال حاضر نیز با وجود شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی٬ متن سخنرانی‌های قالیباف از دفتری واقع در معاونت اجتماعی شهرداری تهران تهیه می‌شود، همان دفتری که از تابستان گذشته به محلی برای برنامه‌ریزی انتخاباتی و هدایت تیم‌های تبلیغاتی شهردار بدل شده است.

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی در ابتدا اعلام کردند ستادی ندارند و پولی برای این کار کنار نگذاشته‌اند اما در ادامه ستادهایشان طبق رویه‌های مرسوم هر انتخاباتی به راه افتادند.

در همین ابتدای کار نیز کلکسیونی از مواضع متناقض و مغایرت حرف و عمل این دو نامزد آشکار شده که در نتیجه شیوع استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی از دید مردم پنهان نمانده است. در کنار تناقضات و دروغ‌های آشکاری که در این مدت برملا شده٬ سوء استفاده از مذهب برای اعتبار بخشی به ابراهیم رییسی نیز به امری رایج از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های حکومتی تبدیل شده است، چنانکه صداوسیما٬ رییسی را با نمازش به مردم معرفی می‌کند و کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز می‌گوید: «باید از خدا بخواهیم کسی که هیأتی و امام رضا پسند و دلسوز و مبارزه‌گر با فساد باشد انتخاب شود.»

رقابت بر سر نشر اکاذیب

یکی از جالب‌ترین اظهارات خلاف واقع محمدباقر قالیباف و ابراهیم رییسی درخصوص ستادهایشان بوده که به‌ خاطر نمایش مردمی بودن در ابتدا اعلام کردند ستادی ندارند و پولی برای این کار کنار نگذاشته‌اند اما در ادامه ستادهایشان طبق رویه‌های مرسوم هر انتخاباتی به راه افتادند.
محمد دهقان، رییس ستاد انتخابات قالیباف شد تا موضع وی مبنی بر اینکه «هیچ ستادی ندارد و ستاد من از درون هر خانواده‌ ایرانی شکل خواهد گرفت» کذب از آب درآید و علی نیکزاد به ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی منصوب شد تا مشخص شود اوضاع آنطوری که رییسی می‌گفت «امکان تأمین مالی ستادها از طرف اینجانب وجود ندارد»، نیست.
حال با این تناقضات می‌توان پیش‌بینی کرد سرنوشت موضع امروز شهرداری تهران چه می‌شود. محمدباقر قالیباف که می‌خواهد برای سومین مرتبه بخت خود را برای پیشرفت در سطوح قدرت امتحان کند گفته است: «در مقطع انتخابات همه ما یک هدف مشترک داریم و آن است که همه ما مصمم هستیم که این دولت تکرار نشود، چرا که ادامه این دولت به معنای آن است که آرمان های انقلاب و مسایل اقتصادی کشور در خطر است؛ این هدف مشترک من و آقای رئیسی است.»
این در حالی است که مخالفان دولت از سال ۹۲ تاکنون تفرقه‌شان را عامل پیروزی حسن روحانی می‌دانستند و هدف خود را معرفی یک کاندیدای واحد در انتخابات ۹۶ معرفی می‌کردند. با این وجود این جریان وقتی نتوانست قدرت‌طلبی قالیباف را مهار کند سعی کرد در پوششِ این نظر که قالیباف و رییسی با یکدیگر رقابت می‌کنند و سرانجام یکی به نفع دیگری کنار می‌کشد، اختلافاتِ میان خود را موجه جلوه دهند. طرفه آنکه همه این اختلافات در شرایطی است که هر دو کاندیدا پیش‌تر اعلام کرده بودند سودای ریاست‌جمهوری در سر ندارند.

ناظران چه می‌گویند؟
چهره‌هایی از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز کناره‌گیری قالیباف و رییسی به نفع یکدیگر را بعید می‌دانند. الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس در این باره به «انتخاب» می‌گوید:«آقای قالیباف در تلاش است که اولا عدم‌ موفقیتش در دوره‌های گذشته انتخابات را جبران بکند و انتقام بگیرد کما اینکه در شرایط کنونی مواضع بسیار تندی گرفته که بتواند بخش تند بدنه اصولگرایی را هم جذب کرده و این پیام را القا کند که در مبارزه تن به تن با دولت یازدهم و شخص آقای روحانی خیلی جدی است.بی‌تردید آقای قالیباف که همیشه نفر اول بوده خیلی اعتقاد  به اینکه حتی معاون اول آقای رییسی هم بشود، ندارد. ضمن‌اینکه وی را به لحاظ اینکه کار اجرایی زیادی نداشته است، قبول ندارد و خود را بالاتر، قوی‌تر و باتجربه‌تر از آقای رئیسی می‌داند بنابراین تمایل ندارد که به نفع وی کنار بکشد.»

از سوی دیگر محسن کوهکن، نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به کاندیداتوری قالیباف، رئیسی و میرسلیم گفته است: «معمولا در انتخابات وقتی فردی به‌عنوان داوطلب وارد شده و تبلیغات کرده است برایش سخت بوده که این روند را رها کند و به سراغ فرد دیگری برود منتهی اگر از همین ابتدا داوطلبان محترم فضا را به گونه‌ای ترسیم کنند که در قالب کار جمعی آمده‌ایم و در نهایت هم این همراهی و همگرایی را برای رسیدن به یک نقطه‌نظر حفظ می‌کنیم شاید اتخاذ این تصمیم برای طرفدارانشان هم کمی راحت‌تر شود.» با این اوصاف باید صبر کرد تا مشخص شود قالیباف و رئیسی در هم‌پیمانی با یکدیگر چقدر صادق هستند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست. از ریا و ظاهر سازی و شعار و دروغ و تظاهر، تبعیض و ظلم خسته ایم ما. خداوند فرجی برساند!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »