ایرانیان خارج از کشور چگونه و کجا رأی می‌دهند

زیتون- وزارت امور خارجه خبر داد که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ایرانیان خارج از کشور در ١٠٢ کشور می‌توانند رأی دهند و اماکن دیپلماتیک ایران با استقرار صندوق‌های رأی، امکان اخذ رأی ایرانیان ساکن این کشورها را فراهم می‌کنند.
حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور خبر داد که دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم‌زمان با ایران در ۱۰۲ کشور و ۱۳۲ نمایندگی ایران در خارج از کشور برگزار می‌شود. تعداد شعب اخذ رأی در خارج از کشور به ۳۱۰ شعبه افزایش پیدا کرده است.
حسن قشقاوی به ایسنا گفته بیشترین شعب اخذ رأی که بالغ بر ۵۵ شعبه است، برای ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته شد تا ایرانیان مقیم این کشور بتوانند در انتخابات پیش‌ِرو شرکت کنند. همچنین در امارات نیز ۲۱ شعبه برای این موضوع در نظر گرفته شده است، در عراق نیز ۲۲ شعبه تعیین شده است در بغداد شش شعبه، نجف چهار شعبه، اربیل چهار شعبه، کربلا پنج شعبه،‌ بصره دو شعبه و سلیمانیه یک شعبه در نظر گرفته شده است. تعداد شعب اخذ رأی در انگلیس نیز ۱۲ عدد خواهد بود.
هرچند به دلیل عدم ارتباط دیپلماتیک با کشورهای عربستان و سودان و کانادا، انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشورها برگزار نمی‌شود. رأی‌گیری در این کشورها هم‌زمان با ایران و عمدتاً از ساعت هشت یا ٩ صبح تا ١٨ یا ١٩ خواهد بود. ایرانیان مقیم خارج از کشور با دردست‌داشتن شناسنامه یا گذرنامه معتبر یا کارت ملی می‌توانند رأی دهند. حداقل سن قانونی شرکت در رأی‌گیری ١٨ سال تمام تا روز رأی‌گیری است، بنابراین تمامی متولدین تا ٢٩ اردیبهشت ٧٨ می‌توانند رأی خود را به صندوق بیندازند. همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به آدرس الکترونیکی p.election١٣٩۶@mfa.gov.ir سؤال‌های خود را مطرح کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »