روحانی توپ را به زمین شورای نگهبان انداخت

ادعای کندکردن عامدانه روند رای‌گیری؛

زیتون- نازنین نامدار: حسن روحانی در جریان سخنرانی برای اعضای ستادهای انتخاباتی‌اش که عصر چهارشنبه در سالن وزارت کشور برگزار شد بار دیگر ادعای حضور ۴ میلیون نفر در صف‌‌های رای‌گیری که موفق به انداختن رای خود در صندوق نشده‌اند را تکرار کرد و مقصر آن را هم شورای نگهبان دانست.


از سخنان روحانی این‌گونه برمی‌آمد که گویا شورای نگهبان در یک اقدام مهندسی‌ شده با کندکردن روند اخذ رای٬ مانع از این بوده که سبد رای روحانی در این انتخابات سنگین‌تر شود. او  با بیان اینکه «متاسفم که آن چهار میلیون رای، به صندوق ریخته نشد» به طعنه گفت: «رای بالا که نگرانی ندارد». روحانی برای تکمیل‌ طعنه‌اش به شورای نگهبان این را هم اضافه کرد که «۲۴ میلیون رای، ۲۶ میلیون رای، ۲۸ میلیون رای، رای بالا که نگرانی ندارد. تا روحانی هست، از این رای پاسداری می‌کند».

استدلال‌هایی برای اتهام به شورای نگهبان
مستند رییس‌جمهوری ایران برای متهم ساختن شورای نگهبان به کند کردن عامدانه رای‌گیری در انتخابات بر دو محور اساسی بود. او گفت که بهتر بود شورای نگهبان زودتر موافقت خود را با مبنا قرار دادن شماره کارت ملی برای رای‌دهی اعلام می‌کرد و اطلاعات دیگری از رای‌دهنده‌ها نمی‌خواست. روحانی همچنین از پاسخ دیرهنگام شورای نگهبان با پیشنهاد هیات‌های اجرایی جهت ارسال صندوق‌های سیار به عنوان عاملی دیگر برای کند شدن روند رای‌گیری یاد کرد و گفت که «کاش زودتر پیشنهاد هیات‌های اجرایی را که گفتند صندوق سیار بفرستیم در حوزه‌هایی که شلوغ است را زودتر می‌پذیرفت».

ادعای روحانی درباره ناکام ماندن حدود ۴ میلیون‌ نفر در صف‌های اخذ رای در شرایطی مطرح شده که وزیر کشور در گفتگویی با تلویزیون ایران٬ این عدد را حدود یک میلیون دانسته است. تفاوت فاحش در تخمین تعداد رای‌های اخذ نشده از دید بعضی ناظران به عنوان سندی بر اختلاف‌های رییس‌جمهور و وزیر کشور تعبیر شده است. رحمانی فضلی در دوران تبلیغات انتخاباتی هم دو موضع‌گیری بحث‌برانگیز کرد که هر دو هم در نهایت عملی نشد.

او در شرایطی که روحانی گفته بود از آزادترین شیوه‌ برای مناظره‌‌ها استقبال می‌کند٬ طی مصاحبه‌ای از انجام مناظره‌های غیرزنده دفاع کرد. وی روز پیش از انتخابات هم گفت که این بار نتیجه آرا به صورت تدریجی اعلام نخواهد شد و آرای تجمیع شده به صورت یکباره اعلام می‌شود و این موضع او نیز واکنش مخالفت‌آمیز شورای نگهبان را در پی داشت و در نهایت هم طبق نظر این شورا عمل شد.
بنابراین گرچه حسن روحانی با ادعایش پیرامون ۴ میلیون رای اخذ نشده عملا تلاش می‌کند توپ را به زمین شورای نگهبان بیاندازد و این شورا را متهم کرده که با کند کردن روند رای‌گیری مانع از شکسته شدن رکورد رای به یک رییس‌جمهور شده‌اند اما در عین حال نمی‌توان مسوولیت هیات‌های اجرایی زیر نظر وزارت کشور را برای کاستی‌هایی از قبیل کمبود حوزه‌های اخذ رای و کمبود تعرفه‌های رای‌گیری در بسیاری از شعب نادیده گرفت.

بازی با کارت تخلف انتخاباتی

دبیر شورای نگهبان در نخستین واکنش رسمی نسبت به نتیجه انتخابات بر سلامت آن صحه گذاشته است اما هم‌زمان اشاره کرده «تخلفات بسیاری هم شد که بخشی از آن متوجه مسئولان بود که تخلفات بسیاری کردند.» او همچنین گفته «تخلفات انتخاباتی از نظر مالی و سیاسی چشمگیر بود و انتظار نداشتیم دستگاه های مجری انتخابات که باید مجری قانون باشند، خودشان قانون‌شکنی کنند به نحوی که همه مطلع شوند که این خلاف انتظار بود.» تناقض اظهارات جنتی در این جا است که اگر او قانون‌شکنی و تخلف‌های انتخاباتی را وسیع و گسترده می‌داند پس چطور مدعی سلامت آن شده است.

در همین حال عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم خبر داده که دو نفر از نامزدهای انتخابات شکایت‌هایی را به این شورا ارائه داده‌اند. ابراهیم رییسی روز ۳۱ اردیبهشت اعلام کرده بود که در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار رسیدگی به مواردی شده که آنها را «تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت» خوانده است. مشخص نیست کاندیدای دیگری که درباره انتخابات به شورای نگهبات شکایت کرده‌ کدام است.
در همین حال رسانه‌های اصول‌گرا هم اقدام به ایجاد یک موج خبری هماهنگ کرده‌اند که محور آن بر وجود تخلف‌های انتخاباتی وسیع از طرف دولت است. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران همچنین خبر داده که تعدادی از مدیران ارشد آموزش و پرورش به دلیل تخلفات انتخاباتی احضار و بازداشت شدند. فارس در گفتگویی با محمدحسن قدیری ابیانه که از چهره‌های تندرو اصول‌گرا به شمار می‌رود نیز این بخش از اظهارنظر وی را برجسته کرده که عدم رای‌گیری از ۴میلیون نفر افتضاح بزرگ اجرایی است.

خبرگزاری تسنیم هم سخنان ابرهیم موسوی اصفهانی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگزاران را پوشش داده که از شورای نگهبان خواسته تا «تخلفات گسترده انتخابات‌ را بررسی کند.» یک روز پیش هم یادداشت نویس روزنامه‌ وطن امروز در مطلبی با عنوان «‌ ما هستیم٬ درست در وسط میدان» مدعی شده بود که « گوش ما، فرمان از ولی‌امر می‌برد و اگر این گونه نبود و اگر اطاعت ما از قوانین مملکت نبود، شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۶ را چنان به کام‌تان تلخ می‌کردیم که برای ابد، از خاطرتان محو نشود.» مجموع اظهارنظرها و ادعاهای چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا حکایت از آن دارد که این جریان اگر چه نتیجه انتخابات را پذیرفته است اما می‌خواهد با کارت تخلف‌های انتخاباتی بازی کند و پیروزی روحانی را نه بابت اقبال عمومی بلکه ناشی از یک فرایند متقلبانه معرفی کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. بجای توپ بازی، بهتر است مدیران جامعه به درد مردم برسند.
    البته رد اتهام و تهمت هم لازم است. اما اولویت با آن است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »