در همبستگی جهانی عوام باوری و استبداد مطلقه

ن.نوری‌زاده

در سالهای اخیر مردم جهان از طرفی شاهد عوام باوری (Populism) در کشورهای دمکراتیک در پوشش ملت باوری (Nationalism) بودند که از سوی رهبران و احزاب سیاسی مطرح میگشت و از طرف دیگر نظاره گر کشورهای غیر دمکراتیک شدند که زیر چتر حمایتی عوام باوری غرب، ضمن تقویت نظام اقتدارگر و استبداد مطلقۀ (Authoritarianism) خود به سرکوب وحشیانه تودۀ مردم و حتی تجاوزات ارضی میپرداختند. به سخنی دیگر تهدید دوجانبه عوام باوری و استبداد مطلقه موجب گشته است کسانی بر مسند قدرت چنگ زنند و یا در این جایگاه باقی بمانند و یا تقویت شوند که نه تنها نقطه نظرات تنگ و محدود و باورهای جنگ طلبانه و خصمانۀ خود را بر توده مردم تحمیل میکنند بلکه مهمتر باعث به خطر افتادن بیش از پیش امنیت جامعه جهانی، گسسته شدن اصول و مبانی رعایت حقوق بشر و از میان رفتن و یا کند شدن روند “گذار به دمکراسی” میشوند.

کشورهای دمکراتیک غرب علاوه بر آمریکا یک چهارم کشورهای اروپائی را شامل میگردد که با ایجاد سازمان ها و گروه های متخاصم قومی، نژادی و مذهبی در سراسر جهان و مسلح ساختن آنان و نیز فروش انواع تسلیحات نظامی به کشورها و شیخ نشین های مرتجع حاشیه خلیج فارس، موجبات بی ثباتی، هرج و مرج، تروریسم و آوارگی انبوه مردم مناطق آسیا و آفریقا را فراهم کرده اند. با این وجود در پایان سال ۲۰۱۶ کشورهای اروپائی به استثنای انگلیس که با موج پناهندگان و آوارگان مناطق مذکور روبرو شده بودند به محاسبات غلط خود در پیروی کورکورانه از سیاست های جاه طلبانه و متجاوزانه آمریکا پی بردند و در حال تلاش میباشند که خود را هر چه زودتر از این منجلاب رها سازند.

امروزه سردمدار و سرآمد اِعمال سیاست عوام باوری بین المللی در جهان غرب آمریکا و رئیس جمهور عوام فریب، دمدمی مزاج، درغگو و کاسب مسلک آن میباشد، رئیس جمهوری که با دیدگاه نامانوس و تنگ نظرانه اش نسبت به سیاست خارجی، موضوعات مهم و مبتلابه جهانی، ادامه حمایت نظامی از سازمانهای تروریستی، فروش میلیاردها دلار سلاح های جنگی به رژیم بغایت مرتجع عربستان سعودی و دیگر شیخ نشین های منطقه و نیز حمایت بی دریغ از رژیم اشغالگر و نژاد پرست اسرائیل نقش آینده این کشور را در جهان بیش از پیش مهلک و خطرناک ترسیم کرده است. در این میان بریتانیا با خارج شدن از اتحادیه اروپا (Brexit) نشان داد که یک متحد بالفعل نسبت به اعمال سیاست های مخرب و عوام باوری آمریکا در سطح جهانی است.

چگونگی همبستگی عوام باوری غرب با استبداد فراگیر و مطلقه را به وضوح میتوان در اولین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ (Donald Trump) و دیدارش با پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبد العزیز (Salman bin Abdulaziz) مشاهده کرد.

دونالد ترامپ پیش از آنکه در نشست ریاض با ملک سلمان و رهبران بیش از ۴۰ کشور مسلمان درتاریخ ۲۱ ماه می ( ۳۰ اردیبهشت) شرکت کند ابتدا بزرگترین معامله تسلیحاتی تاریخ کشورش را با فروش یکصد و ده میلیارد دلار جنگ افزار به عربستان سعودی رقم زد، سلاحهایی که جای تردیدی باقی نمیگذاشت که قرار است در آینده بسوی ایران نشانه گیری شود. او همچنین بعد از سخنرانی ملک سلمان که ایران را به عنوان “طلایه‌دار تروریسم جهانی” خطاب کرده بود، بیشرمانه مدعی شد که: “می‌خواهم درباره ایران صحبت کنم که مسئول بی‌ثباتی درمنطقه بوده ایران به تروریست‌ها آموزش می‌دهد. دهه‌ها هست که ایران آتش جنگ‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کرده است.”

اینک در عصر اینترنت و انفجار اطلاعات مردم جهان از خود میپرسند که آیا کدام کشور در منطقه خلیج فارس است که مسئول بروز جنگ های فرقه ای، بی ثباتی کشورها و آموزش تروریسم بین المللی شده است؟ آنها از خود میپرسند که:
۱- آیا عربستان سعودی اشاعه دهندۀ تفکر وهابیت در سراسر جهان نیست و نبوده است؟ تفکری که دیدی بغایت افراط گرائی و مرتجعانه از اسلام بنمایش گذاشته است.

عربستان سعودی بیش از ۳ دهه است که هر سال ۴ میلیون دلار جهت احداث مساجد، مدارس، تعلیم مبلغ دینی، تامین هزینه های طلاب، انتشار کتابهای مذهبی (وهابیت) را تامین میکند. (۱) همچنین آیا آمریکائیها فراموش کرده اند که از ۱۹ تروریست هواپیما ربا در فاجعۀ مرگبار ۱۱ سپتامبر، ۱۵ نفر آنها اهل عربستان سعودی بودند و حتی اسامه بن لادن نیز خود یک عرب سعودی بود؟
۲- آیا عربستان سعودی تامین هزینه های تروریسم در جهان را بعهده نداشت و ندارد؟

ویکی لیکس در سال ۲۰۰۹ یکی از نامه های هیلاری کلینتون را که در آن زمان وزیر امور خارجه آمریکا بود را منتشر ساخت. او در این نامه به صراحت فاش میکند که: ” یکی از منابع چشمگیر و قابل ملاحظه در تامین هزینه های سازمان های تروریستی مانند القاعده، طالبان، لشکر طیبه و دیگر گروه های تروریستی عربستان سعودی است” (۲) همچنین پژوهشگران و دولتمردان آمریکا بر این باورند که عربستان سعودی یکی از جناح های بغایت فرقه گرا (Sectrism) در سوریه را حمایت میکند (۳). در همین رابطه گزارش کمیسیون ۱۹ سپتامبر که توسط سناتور باب گراهام (Sen. Bob Graham) تهیه شده بود، تائید میکند که ایدئولوژی “خلافت اسلامی” (ISIS) از مذهب وهابیت عربستان سعودی نشات گرفته است.” (۴)
۳- آیا اقلیت های مذهبی و غیر مذهبی در عربستان سعودی سرکوب نمیشوند؟
ترامپ در دیدار با ملک سلمان ادعا کرده است که او مدافع مدارا و مسامحه در منطقه با دیگران است. اما آیا رژیم وهابی عربستان سعودی اقلیت شیعه و دیگر اقلیت غیر مسلمان را در این کشور سرکوب نکرده و نمیکند؟ آیا خدا ناباوری (Atheism) در این کشور بغایت مرتجع مجازات مرگ بدنبال ندارد؟ هر سال کمیسیون بین المللی آزادی مذاهب گزارش میدهد که: ” عربستان سعودی بطور مداوم و سیستماتیک اصول آزادی مذاهب را پایمال میکند” (۵)
۴- مگر آزادی بیان و تاسیس انجمن های غیر دولتی (NGO) و گردهمائی در امور اجتماعی در این کشور پادشاهی ممنوع نیست؟

شهروندان فعال در امور اجتماعی در عربستان سعودی تحت پیگرد، بازداشت و زندان قرار میگیرند و همواره در ملاء عام به شلاق خوردن و حتی مرگ بوسیله گردن زدن محکوم شده اند. برای مثال، رائف بداوی (Raif Badawi) بدلیل وب نویسی در زندان های این کشور در حال پوسیدن است (۶) و ولید ابوالخیر (Waleed Abu al-Khair) وکیل دادگستری بخاطر دفاع از حقوق بشر محکوم به ۱۵ سال زندان شده است(۷) و علی النمیر (Ali al Nimr) به جهت نارضایتی غیر خشونت آمیز و به عنوان یک اقلیت شیعه در انتظار اعدام بسر میبرد.(۸)
۵- آیا عربستان سعودی یکی از رژیم های بغایت زن ستیز (Misogynist) و خواستار جدائی جنسیتی (Gender- Segregate) در جهان نیست؟
زنان در این کشور حتی حق اجازۀ رانندگی ندارند و آنها باید تحت یک سیستم قیم سالاری (Gurdianship system) زندگی کنند. (۹) در این نوع سیستم مرد سلطه تام و تمام نسبت به کلیه امور زندگی و تصمیم گیری زن دارد.
۶- آیا در عربستان سعودی فعالیت سیاسی آزاد است و اصولا حزب سیاسی در این کشور وجود دارد؟

در حالیکه بیشتر رژیم های سلطنتی در جهان یا سرنگون شده اند و یا در مورد نقش سلطنت از تاریخ درس آموخته اند، عربستان سعودی به مثابه یکی از آخرین رژیم های سلطنتی مطلقه باقی مانده است. شاه از میان خاندان سعودی برگزیده میشود و او کسی است که بر جان و مال افراد اختیار تام و مطلقه دارد. در این نوع رژیم هیچ گونه انتخاباتی برگزار نمیگیرد و احزاب سیاسی، اتحادیه ها و انجمن ها، محلی از اعراب ندارند.(۱۰)
۷- آیا رژیم عربستان سعودی مسئول جنگ فاجعه آمیز و کشتار مردم بی گناه یمن نمیباشد؟
هواپیماهای جنگندۀ آمریکائی عربستان سعودی همه روزه مدارس، بیمارستان ها، بازارها، مکانهای برگزاری مراسم ازدواج و حتی مجالس ترحیم را بمباران میکنند. نتیجه این جنگ دهشناک مرگ، سوء تغذیه و شیوع انواع امراض از جمله وبا شده است. طبق گزارشات سازمان ملل در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست میدهد. آمریکا بجای حمایت از بمباران یمن و فروش یکصد و ده میلیارد دلار جنگ افزار به عربستان سعودی و گسترش جنگ و ویرانی در منطقه بهتر است این کشور را به مذاکره به صلح دعوت نماید.
۸- آیا عربستان سعودی یکی از رژیم هائی نیست که دارای بیشترین درصد اعدام در جهان است؟
شهروندان این کشور همه ساله با انواع اتهامات غیر خشونت آمیز مانند آمیزش جنسی غیر متعارف (زنا)، کفر گوئی (Apostasy)، سحر و جادو Sorcery) و استعمال مواد مخدر محکوم میشوند و در میدان ها و در ملاء عام گردن آنها زده میشود.
۹- آیا عربستان سعودی اساسا یکی از کشورهائی نیست که با کارگران خارجی رفتاری بغایت خشن و تحقیر آمیز در حد بردگی دارد؟
از جمعیت ۳۰ میلیونی عربستان سعودی، ۱۰ میلیون را کارگران خارجی تشکیل میدهد. کارگران بوسیله کارفرمایان سود جوی عرب از کشورهای فقیر منطقه با اغوای دستمزدی منصفانه اجیر میشوند و بدون استثنا مورد بهره کشی و استثمار غیر انسانی قرار میگیرند. آنان بدون اجازه کارفرما حتی حق اجازه خروج از کشور را هم ندارند. بسیاری در شرایط طاقت فرسای کار جان خود را از دست داده اند. کارگران زن که بعنوان خدمتکاران قراردادی استخدام میشوند اغلب از سوی اربابان و کارفرمایان خود مورد ضرب و جرح و سوء استفاده جنسی قرار میگیرند. (۱۱)
بنابراین اگر رئیس جمهور دولت عوام باور آمریکا در سفر اخیر خود به خاورمیانه قصد داشت که راه حلی برای پایان جنگ در خاورمیانه و مبارزه با تروریسم بین المللی پیدا کند ابتدا میبایست از حمایت رژیم های اقتدارگرا و دیکتاتور و نژاد پرست مانند عربستان سعودی و رژیم نژاد پرست اسرائیل دست بردارد و ارسال تسلیحات جنگی را به این کشورها را متوقف سازد. بدیهی است آمریکا به مثابۀ شریک جرم کلیه اقدامات خانمانسوز و ویرانگر این نوع رژیم ها در منطقه محسوب میگردد و باید در یک تلاش و مبارزۀ خستگی ناپذیر علیه سلطه عوام باوری و استبداد فراگیر بر جهان متحد شد.
منابع:
۱- http://www.worldaffairsjournal.org/article/saudi-connection-wahhabism-andglobal-jihad
۲- https://www.theguardian.com/world/us-embassy-cables-documents/242073
۳- http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-crisis-turkey-and-saudi-arabia-shock-western-countries-by-supporting-anti-assad-jihadists-10242747.html
۴- http://www.thedailybeast.com/articles/2015/01/12/the-missing-pages-of-the-9-11-report?source=TDB&via=FB_Page
۵- http://www.uscirf.gov/countries/saudi-arabia
۶- http://www.raifbadawi.org/
۷- https://www.amnesty.org.uk/saudi-arabia-free-human-rights-lawyer-waleed-abulkhair-abu-al-khair
۸- https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2016/02/my-heart-is-exhausted-a-mothers-story-of-death-row-in-saudi-arabia/
۹- https://www.hrw.org/report/2016/07/16/boxed/women-and-saudi-arabias-male-guardianship-system
۱۰- http://www.orbooks.com/catalog/kingdom-of-the-unjust-by-medea-benjamin/
۱۱- http://www.orbooks.com/catalog/kingdom-of-the-unjust-by-medea-benjamin/
۴

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »