رای حلال و رای حرام!؟

 

وقتی اقای رئیسی توی قطار، خسته و کوفته ، با لباس راحت گفت: ما دنبال چهارتا رای حلال هستیم! گمان نمی کردم که این اصطلاح رای حلال، تبدیل به یک نماد شکست انتخاباتی شود. البته سردار ذوالقدر برای شکست انتخاباتی هم عنوان عدم الفتح را انتخاب کرده است. درست مثل دوران جنگ وقتی عملیاتی شکست می خورد و یا به نتیجه نمی رسید، نام عملیات را تغییر می دادند. عملیا والفجر شد والفجر مقدماتی، شکستی تلخ و پر خسارت.

جمنا که در حقیقت هویتی سپاهی و نظامی دارد، سردار ذوالقدر به عنوان رئیس ستادش، با تعبیر عدم الفتح، در واقع، پاسخ رجز خوانی های سابق را سامان داده است. مگر نمی گفتند، روحانی رفته! یا انتخابات به دور دوم می افتد و صدا و سیما به قول ضرغامی در فکر چیدمان دوم مناظره باشد و حتی در جمنا با صراحت و قاطعیت گفته شد که این بار ریس جمهور یک دوره ای است.

خوشبختانه در این روزگار ارتباطات، تمام آن سخنان موجود و ثبت شده است.
اکنون به جای این که تفسیری واقعی و منطقی از شکست در انتخابات داشته باشند، باز همان رجز خوانی، منتها با ادبیاتی معکوس. نام شکست شده است، عدم الفتح. رای حلال ومومنانه و خالصانه برای رئیسی و رای حرام و سیاه برای رقیب.
در یک کلام اصولگرایان اگر سرنوشت خود را به دست سپاه بدهند. خط مشی و نامزد و برنامه و مرامنامه و جلسه ده هزارنفره و شام چرب پادگانی را سپاه تدارک کند. شعار ها و رجز های انتخاباتی را سپاه تهیه کند، با مغلطه، شکست را عدم الفتح و بعدا فتح واقعی قلمداد کند، شکست های زنجیره ای، ۹۲ و ۹۴ و ۹۶، در انتخابات مجلس سال ۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تکرار خواهد شد.

در سال ۱۳۷۶، اصلاحات را آمریکایی خواندند. در ۱۳۹۴، گفتند لیست انگلیسی، در ۱۳۹۶ گفتند جبهه انقلاب در برابر جبهه ضد انقلاب و مخالف ولایت فقیه و… بعد از شکست هم، حالا ماجرای رای حلال و حرام؟ کاش اندکی دانش و خرد و فهم درست و سلیقه در این نامگذاری ها و برنامه ریزی ها وجود داشت. گفت: مردم اندر حسرت فهم درست! قرآن مجید از سویی به ما توصیه می کند که: ولا تزکوا انفسکم ، سوره نجم/آیه شماره ۳۲،

خودتان را پاک مشمارید! از سوی دیگر سه بار این آیه در قرآن تکرار شده است که: داشته های مردم را دست کم و اندک مایه تلقی نکنید. ولا تبخسواالناس اشیاهم، سوره شعرا آیه شماره ۱۸۳،

یک ملت بزرگ وارد صحنه شده اند. انتخاباتی چشمگیر و پر ارزش برگزار شده است. نامزد شما رای لازم را احراز نکرده است. اصلا اشتباه استراتژیک شما انتخاب رئیسی به عنوان نامزد نهایی بود، از اول ایشان نمی بایست وارد این ماجرا می شد. ایشان اگر بتواند فقط یک قلم پاسخ مادر شهیدان محسن و علی و محمد جهان آرا را در این دنیا و یا آخرت بدهد که چرا پسر کوچک او حسن جهان آرا را در تابستان ۱۳۶۷ اعدام کرده اند، .برایش کفایت می کند. آن رای ها که جان جوانان را بدون محاکمه و بی آن که بسیاری از آنان دست به اسلحه برده باشند و یا قتلی مرتکب شده باشند، اعدام شدند. رای حرام همان رایی بود که بر اساس آن بدون محاکمه جان جوانان گرفته شد. با مرحوم محمد رشیدیان نماینده آبادان رفته بودیم خانه مادر جهان آرا، در خیابان گرگان، تمام مدت چشمش به عکس های چهار پسر بود و بیش از همه برای حسن که دانشجوی پزشکی بود گریه میکرد. آن رایی که جان یک جوان و جوانان دیگر را گرفت رای حرام و سیاه وباطل بود، نه رای ملتی که ساعت ها در صف ماندند و با امید و شوق به نامزد مورد علاقه شان رای دادند. صندوق رایی که در خانه مراجع قم گردیده است. رای روحانی از رئیسی بیشتر است. رای مراجع و بیت آنان حرام است!؟ رای رئیسی حلال و مومنانه و خالص ؟ با کدام مبانی قرآنی و اخلاقی و شرعی و سیاسی و عرفی و تجربی می توان چنین تحلیل و تفسیر کرد؟

ترسم که صرفه ای نبرد روز بازخواست
نان حلال شیخ ز اب حرام ما!

منبع: وبلاگ مکتوب

Recent Posts

به همه ی اشکال خشونت علیه زنان پایان دهید

در حالی که بیش از دو سال از جنبش "زن، زندگی، آزادی"، جنبشی که جرقه…

۱۴ آذر ۱۴۰۳

ابلاغ «قانون حجاب و عفاف» دستور سرکوب کل جامعه است

بیانیه‌ی جمعی از نواندیشان دینی داخل و خارج کشور

۱۴ آذر ۱۴۰۳

آرزوزدگی در تحلیل سیاست خارجی

رسانه‌های گوناگون و برخی "کارشناسان" در تحلیل سیاست‌های آینده ترامپ در قبال حاکمیت ولایی، به‌طور…

۱۴ آذر ۱۴۰۳

سلوک انحصاری، سلوک همه‌گانی

نقدی بر کتاب «روایت سروش از سهراب »

۱۴ آذر ۱۴۰۳

مروری بر زندگی سیاسی طاهر احمدزاده

زیتون: جلد دوم کتاب خاطرات طاهر احمدزاده اخیرا از سوی انتشارات ناکجا در پاریس منتشر…

۰۹ آذر ۱۴۰۳