پرونده‌سازی برای رییس معزول

پیامدهای هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد؛

زیتون- مهدی تاجیک: علی اکبر ولایتی رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی یک‌ماه بعد از برکناری رییس این دانشگاه در مصاحبه‌ای با روزنامه کیهان گفته است که رییس سابق در فسادهای مالی دست داشته است و به همین دلیل هم با رای هیات امنا عزل شده است.

مصاحبه ولایتی در حالی منتشر می‌شود که یک هفته پیش از آن٬ سید حسن خمینی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواسته بود که به موضوع عزل حمیدمیرزاده از ریاست دانشگاه آزاد رسیدگی کند چرا که به عقیده وی این عزل قانونی نبوده و حداقل «شبهه غیرقانونی بودن آن بسیار قوی» بوده است.

پایان یک دوران


رییس برکنار شده دانشگاه آزاد در قبال موضع‌گیری ولایتی سکوت نکرده و ادعاهای وی در مصاحبه با روزنامه‌ کیهان را تکذیب کرده است. میرزاده در سخنانی که وب‌سایت جماران٬ نزدیک به حسن خمینی آن را منتشر کرده است٬ گفته که ادعای مطرح شده درباره فساد مالی‌اش٬ کلی‌گویی و توهین و تهمت و نقل قول از افرادی است که به خواسته‌های ناحق خود در دانشگاه نرسیدند و توسط همان اشخاصی ساخته و پرداخته شده است.

واکنش روحانی بستگی به اولویت‌بندی‌های او در حال حاضر دارد و این که آیا وی با وجود تنش‌های جدی و علنی که با قوه‌قضاییه و سایر نهادهای انتصابی پیدا کرده است مایل به جنگیدن بر سر دانشگاه آزاد هم هست یا نه

میرزاده همچنین گفته که ولایتی در جلسه سوم اردیبهشت ماه گذشته به وی اعلام کرده تنها در صورتی می‌تواند رییس دانشگاه بماند که در عزل و نصب‌ها مطابق خواست او عمل کند و اختیاری نداشته باشد. هم‌زمان با این تحول خبر عزل یاسر هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی از سمت ریاست دفتر هیات امنای این دانشگاه نیز منتشر شد که فرضیه هاشمی‌زدایی از این نهاد مهم‌ سیاسی و اقتصادی را تقویت می‌کند.

محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با دفاع از برکناری یاسر هاشمی گفته که «هیات امنا طبق اساسنامه سالی شش بار تشکیل جلسه می‌دهد که دبیری آن هم به عهده رئیس دانشگاه است. در این چند سالی که عضو هیئت امنا بودیم متوجه نشدیم که نقش آقای یاسر هاشمی در تشکیل جلسات و محتوای آن چیست.»

او همچنین خواهان رسیدگی به فعالیت‌ها و عملکرد یاسر هاشمی در زمان مسوولیت‌اش در دانشگاه آزاد شده و گفته «یک ساختمان بزرگ در نیاوران و ۲۰ نفر کارمند در اختیار یاسر هاشمی بوده و لازم است به فعالیت‌های این دفتر و هزینه‌های آن رسیدگی شود.»

شمشیر رسیدگی قضایی

عزل حمیدمیرزاده و یاسر هاشمی از دانشگاه‌ آزاد را می‌توان قطعات پازل «‌هاشمی‌زدایی» دانست و به نظر می‌رسد که این پازل تا اینجا هم مطابق برنامه چیده شده است. پیش از آنها طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و علی عسگری معاون پارلمانی این دانشگاه از سمت‌های خود کنار گذاشته‌ شده بودند.

اتهام‌هایی که ولایتی اکنون علیه رییس معزول دانشگاه آزاد مطرح کرده است نیز  در صورت تایید توسط دادگاه می‌تواند یک پرونده فساد بزرگ اقتصادی را رقم بزند.

ولایتی در مصاحبه‌اش با روزنامه کیهان نه فقط شخص میرزاده را به فساد متهم کرده بلکه گفته که فرزندان وی نیز در فسادهای دانشگاه آزاد شریک بوده‌اند. او برای نمونه به نقش فرزند میرزاده در برخی قراردادهای بزرگ از جمله یک کارخانه داروسازی به مبلغ بیش از دویست میلیارد تومان اشاره کرده است.

او همچنین مدعی شده که فرزند آقای میرزاده از برخی روسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زیربار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است. میرزاده در توضیحاتی که توسط وبسایت جماران منتشر شده٬ همه این ادعاها را رد کرده است.

نکته قابل توجه در اظهارات ولایتی این است که از حسابرسی‌ درباره فعالیت‌های ریاست سابق دانشگاه خبر داده و گفته که قوه قضاییه به این پرونده رسیدگی خواهد کرد. بنابراین دور از انتظار نیست که حمیدمیرزاده در آینده نزدیک برای عملکرد ۴ ساله‌اش در دانشگاه‌ آزاد اسلامی مجبور به نشستن بر کرسی متهم در دادگاه شود.

گزینه‌های محدود روحانی

هنوز حسن روحانی به نامه‌ای که حسن خمینی در ارتباط با عزل رییس دانشگاه آزاد نوشته است پاسخی نداده و واکنش او می‌تواند کلیدی باشد. با توجه به آن که انتصاب علی اکبر ولایتی به عنوان رییس هیات امنای دانشگاه آزاد توسط آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته است مقابله با تصمیم‌‌های وی در این دانشگاه کاری سخت و پر هزینه خواهد بود.

روحانی گزینه‌های چندانی برای تغییر این تصمیم ندارد ولی حتی انتقاد و زیر سوال بردن عزل و نصب‌های اخیر دانشگاه آزاد هم در فضای سیاسی ایران معنی‌دار و مهم خواهد بود. واکنش روحانی بستگی به اولویت‌بندی‌های او در حال حاضر دارد و این که آیا وی با وجود تنش‌های جدی و علنی که با قوه‌قضاییه و سایر نهادهای انتصابی پیدا کرده است مایل به جنگیدن بر سر دانشگاه آزاد هم هست یا نه.

صادق آملی لاریجانی رییس‌ قوه قضاییه دو روز پیش در واکنش به وعده‌هایی که توسط روحانی در جریان مناظره‌های انتخاباتی مبنی بر رفع حصر از میرحسین موسوی٬ زهرا رهنورد و مهدی کروبی مطرح شده بود خطاب به وی با لحنی تند گفت که شما چه کاره هستید که وعده رفع حصر می‌دهید؟ درباره تعیین تکلیف برای دانشگاه آزاد و دخالت در تصمیم علی‌اکبر ولایتی هم هیچ بعید نیست که روحانی با پاسخی مشابه روبرو شود

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. البته من از کارهای آقای میرزاده و دعوایش با ولایتی خبر ندارم. و خدا کند که روزی برسد که کسی بیهوده و بی مبنا و مدرک کسی را متهم نکند، و نیز متهمان بتوانند عادلانه از خود دفاع کنند.

  2. شما هم آتش یار معرکه شده اید. بعنوان یک استاد سابق دانشگاه آزاد، واقعا از اینکه بچه ای مثل یاسر در ذیل سر دفتری یک مرد قدرتمند مثل هاشمی، همه کاره ی یک دانشگاه بزرگ خاورمیانه، که از ثروت مردم شکل گرفته و تازه بعضی می خواستند گویی که ملک شخصی است، آنرا وقف کند، شرمنده بودم. مثل بسیاری شرمساری و تاسف های دیگر!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »