سند ۲۰۳۰ یونسکو بهانه دور جدید حمله ائمه جمعه به دولت روحانی

زیتون– ائمه جمعه ایران امروز مجددا به بهانه مخالفت با سند ۲۰۳۰ یونسکو، دولت روحانی را مورد انتقاد قرار دادند. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های امروز خود گفت که سازمان ملل این سند را «تحت عنوان توسعه پایدار» دیکته کرده و کشورها باید «مواد آن را تا ۲۰۳۰ اجرا و طی ۱۵ سال تمام دنیا تحت یکنواختی فرهنگی قرار گیرد.»
او این سند را دارای «ریشه آمریکایی» دانست و ادعا کرد که همسر باراک اوباما «تمام مفاد آن را در دوحه قطر تشریح و افشا کرد و سپس در ۲۰۱۵ در سازمان ملل تنظیم شد.»
به گفته امام جمعه مشهد بحث این نیست که در این سند کدام ماده با دین می‌سازد و کدام ماده نمی‌سازد، حرف ما در اصل این سند است که با مبنای فکری و اصول اعتقادی و ارزشی و دینی ما منافات دارد.
احمد علم الهدی ادامه داد: «می‌گویند یا شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس باید سند را ابطال کند اما رسیدگی به این قضیه از وظایف قوه قضائیه براساس اصل قانون اساسی است. اصل ۱۷۰ قانون اساسی می‌گوید اگر دولت مصوبه‌ای و معاهده‌ای داشته باشد که خلاف قانون اساسی باشد دیوان عدالت اداری می‌تواند آن را ابطال کند.»
امام جمعه موقت اصفهان نیز امروز گفت که « با این سند، دشمن راه نفوذ به کشور را برای خود گشوده است» و مدعی شد:« در این سند گفته شده است که حرف از جهاد، شهادت و انقلاب در آموزش و پرورش نباید زده شود.»
مجتبی میردامادی با اشاره به اعتراض رهبر جمهوری اسلامی به سند ۲۰۳۰ گفت:‌« چرا این سند را مخفیانه امضا کردید؟ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض نکرد؟ چرا بی‌سر و صدا این کار را کردید؟ چرا این سند برای تصویب به مجلس نرفت؟ درحقیقت در این سند گفته شده که نباید از دفاع مقدس، این افتخار بزرگ، برای نسل جدید گفته شود.»
سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.
اولین بار آیت الله خامنه ای تنها چندهفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به دولت برای امضای این سند اعتراض کرد، همین موضوعی دستاویزی شد تا در دوران انتخابات رقبای حسن روحانی دولت مورد هجمه قرار دهند.
دولت یازدهم اما در واکنش به انتقادها گفته که اجرای این سند را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است و رییس‌جمهوری ایران نیز تصریح کرده است:‌ بسیاری از اسناد و کنوانسیون‌های مشابه بین‌المللی، بویژه یونسکو، الزام‌آور نیستند و اضافه کرد: «در مورد سند ۲۰۳۰ هم صراحتاً اعلام شده که صرفا در حدود ضوابط دینی، قانونی و فرهنگی خود عمل خواهیم کرد.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. امان از دست هوچی گران و اصحاب غوغا، آنهم از تریبون نماز جمعه، آنهم بظاهر به قصد اصلاح و جلوگیری از فساد.
    آخر الزمان است!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »