قطع روابط چند کشور عربی با قطر

 

زیتون– چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین روابط دیپلماتیک با قطر را قطع و برخی تحریم‌ها و مجازات‌ها را علیه این کشور اعمال کردند.
این ۴ کشور همه مرزهای خود را در برابر رفت و آمد قطری‌ها بسته‌اند. آنها حمایت قطر از مخالفان داخلی، حمایت از ایران، حمایت از داعش و القاعده و گروه‌های افراط‌گرای اسلامی را دلیل قطع روابط با قطر اعلام کردند.
در بیانیه‌ای که خبرگزاری دولتی بحرین آن را منتشر کرد، گفته شده بود این کشور تمامی روابط دریایی و هوایی خود را با قطر قطع کرده و به شهروندان قطری ۱۴ روز فرصت داده‌است تا بحرین را ترک کنند. عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی نیز بیانیه‌های مشابهی منتشر کردند.
در بیانیه‌ دولت عربستان سعودی آمده است که این کشور روابط دیپلماتیک خود و نیز تمامی مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی با قطر را مسدود می‌کند. همچنین گفته شده است این اقدام در راستای «حفظ تمامیت ارضی که قوانین بین‌المللی آن را تضمین کرده‌اند، و نیز حفاظت از امنیت ملی در برابر خطرات ناشی از تروریسم و بنیادگرایی» صورت گرفته‌است. عربستان می‌گوید از نیروهای نظامی قطر نیز خواسته‌است از ائتلافِ درگیر در یمن خارج شوند.
امارات متحده عربی دیپلمات‌های قطری را به «پشتیبانی، تامین منابع مالی و قرابت با تروریسم، بنیادگرایی و فرقه‌گرایی» متهم کرده و به آن‌ها ۴۸ ساعت فرصت داده تا امارات را ترک کنند.
وزارت خارجه مصر نیز اعلام کرده «به دلیل امنیت ملی» تمامی مسیرهای هوایی و دریایی خود را به‌روی تمامی رفت‌وآمدهای قطر مسدود کرده‌است. قاهره، دولت قطر را متهم کرده است که از «تروریست‌ها» از جمله اعضای سازمان اخوان‌المسلمین، حمایت می‌کند.
در پی اعلام این خبر مردم قطر برای تامین مایحتاج خود به فروشگاه‌های مواد غذایی هجوم برده‌اند. حدود نیمی از موادغذایی قطر از خاورمیانه وارد می‌شود که بخش عمده آن از مرز زمینی سعودی بوده که اکنون بسته شده است.
قطع روابط کشورهای عربی با قطر در شرایطی رخ داد که طی روزهای گذشته، امیر قطر در گفت‌وگویی تلفنی با رییس‌جمهور ایران، بر «تقویت همکاری با تهران» تاکید کرده بود. سه روز پیش از این تماس تلفنی نشانه‌هایی از بروز تنش میان کشورهای عربی و قطر دیده شده بود؛ تنش‌هایی که پس از انتشار سخنانی منسوب به امیر آن کشور بروز کرد. در آخبر منسوب به شیخ تمیم حمد آل ثانی، گفته شده بود ایران «یک قدرت اسلامی» است و «عقلانیتی» در دشمنی با آن «وجود ندارد». به نقل از امیر قطر گفته شده بود روابط آن کشور با اسرائیل در «سطح خوبی» است و نیز آمده بود که قطر سفیران خود را از بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به‌خاطر «تنش‌ها» با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، فراخوانده‌است.
ساعاتی پس از انتشار این خبر دولت قطر گفته بود خبر «جعلی» است و خبرگزاری رسمی آن کشور «هدف حمله هکرها قرار گرفته.»
وزارت امورخارجه قطر امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای از تصمیم عربستان، امارات، بحرین و مصر برای قطع روابط اظهار تأسف کرد.
به گزارش العالم، در بیانیه وزارت امورخارجه قطر آمده است:« این اقدامات غیرقابل توجیه است و بر اساس ادعاهای بی‌اساس و دروغ اتخاذ شده است.» قطر خاطرنشان کرد که این اقدامات تأثیری بر زندگی طبیعی شهروندان و اتباع مقیم این کشور نمی گذارد.
وزارت امورخارجه قطر تأکید کرد که تلاش می‌کند اقداماتی را که هدف از آنها تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد مردم قطر است، به شکست بکشاند.
این وزارت خانه افزود: «متأسفیم که این ۴ کشور (عربستان، مصرف امارات و بحرین) در این مرحله چالشی مهمتر از قطر نیافته‌اند.»
پس از اعلام تحریم این چهار کشور علیه قطر دولت یمن ( دولت مورد حمایت عربستان سعودی و عضو سازمان ملل مستقر در بندر عدن یمن)‌ نیز روابط خود را با قطر قطع کرد و همزمان دولت متشکل از حوثی‌ها (انصارالله) و علی عبدالله صالح (رئیس جمهور سابق یمن) مستقر در صنعا از قطر حمایت کردند.
این در حالی بود که ارتش قطر در حمایت از دولت یمن، در عملیات نظامی به رهبری عربستان سعودی در این کشور مشارکت داشت، اما از سوی سعودی‌ها به حمایت از حوثی‌ها متهم شده است.
دولت لیبی نیز روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرد. لیبی قطر را به دخالت در امور داخلی خود و حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه‌های مسلح در لیبی متهم کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »