با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی٬ اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو لغو شد

زیتون– اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در نهایت لغو شد.
فارس خبر داد که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که امروز برای بررسی سند ۲۰۳۰ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد٬ اعضا رای به لغو اجرای این سند دادند.
در این جلسه اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کردند که سند تحول آموزش و پرورش در تمام مسائل آموزشی مورد توجه باشد و به طور کلی مسائل آموزشی کشور براساس اسناد بالادستی ایران انجام شود. بر این اساس سند ۲۰۳۰ محلی از اعتنا ندارد.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر ۲۰۱۵ در اجلاس عالی‌رتبۀ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ را که نتیجۀ یک فرآیند گسترده مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاست‌گذاری کلان ملّی خود از اول ژانویۀ ۲۰۱۶ اجرایی کنند. این دستور کار دارای ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است.
یونسکو که به عنوان یک نهاد بین المللی در امر آموزش شناخته می‌شود، اجرای هدف چهارم توسعۀ را به عهده دارد که به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه مطابق «سند توسعه پایدار۲۰۳۰ » قدم بر می‌دارد.
یونسکو سه نقش هدایت و هماهنگی، نظارت و گزارش‌دهی، و ارتقای ظرفیت کارشناسی دولتها را در این سند مد نظر قرار داده است؛ این موضوع در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ۲۰۱۵ به تصویب نهایی رسیده است.
بیشتر از شش ماه بعد از پیوستن ایران به جمع کشورهای اجرا کننده این سند٬ آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه تبلیغات ریاست جمهوری٬ به بهانه این سند به دولت حسن روحانی حمله کرد. رهبر جمهوری اسلامی ۱۷ اردیبهشت ماه در دیدار با جمعی از معلمان کشور گفته بود : «این سند ۲۰۳۰ یونسکو و از این قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.» او در ادامه ضمن ابراز گله مندی از شورای انقلاب فرهنگی ادامه داده بود که: «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقبت می‌کردند و نباید می‌گذاشتند که کار به اینجا بکشد که ما بیاییم و جلوی این کار را بگیریم، اینجا جمهوری اسلامی است.»
این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای بهانه‌ای به دست منتقدان و مخالفان دولت یازدهم داد تا در طول دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم به دولت حمله کنند. رییس قوه قضاییه٬ ائمه جمعه و قعالین رسانه‌ای اصولگرا بارها در این مدت دولت را به رواج اباهه‌گری در کشور متهم کرده بودند.
حسن روحانی٬ ریاست جمهوری روز یکشنبه تصویر مصوبه دولت درباره این سند را منتشر کرده بود که نشان می‌دهد دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر قوا از این مصوبه اطلاع داشته‌اند.
تصویر اسناد دولتی پس از آن در صفحه اینستاگرام منتشر شد که رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «گزارش دروغ» به او نمی‌دهند. بر اساس تصویر مدارکی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شد، رونوشت این مصوبه در شهریورماه ۹۵، یک سال پیش، به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، مجلس، قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر «نهادهای انقلاب اسلامی» ارسال شده است.
صادق لاریجانی٬ رییس قوه مجریه به سرعت «مطلع بودن» از این سند را اما تکذیب کرد.
صبح امروز نیز ۱۵۱ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای از رییس جمهوی خواستار الغای این سند شدند. در حالی که بیشتر علی لاریجانی٬ رییس مجلس تایید کرده بود که اجرای این سند هیچ تضادی با مجموعه قوانین بالادستی ندارد.

علی مطهری نایب رییس دوم مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس گفته بود:‌ سند ۲۰۳۰ یک توصیه‌نامه است که یونسکو داده است و در کشورها ارزیابی می‌شود که تا چه حد اجرا شود و کشور ما این را با حدتحفظ قبول کرده؛ یعنی هر جایی که با ایدئولوژی و فرهنگ ما همخوانی نداشته باشد ما آن را اجرا نمی‌کنیم و این موضوع در اسناد یونسکو نیز موجود است و چیزی نیست که کشور را تهدید کند.»
تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. نظام اموزشی ایران پس از چهل سال تلاش برای اسلامی کردن آن هنوز هم نیاز به تحول دارد ؟!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »