ورود شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع بحران آب

زیتون– علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن تایید ورود شورای‌عالی امنیت ملی به موضوع بحران آب در ایران گفت که بنابر مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی درباره مسئله آب، وزارت‌های نیرو و کشاورزی و سازمان‌هایی مثل محیط زیست و همچنین شهرداری تهران توسط این شورای‌عالی به‌طور مبسوط تعیین تکلیف شده است اما متاسفانه توجه جدی به این مصوبات صورت نگرفته است.
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ۹ تیرماه با انتقاد از بی‌توجهی به کمبود آب در سال‌های گذشته٬ تاکید کرده بود «این بحران عملا وارد مقوله امنیتی شده است.»
علیرضا رحیمی، نماینده فراکسیون امید، در گفت‌و‌گو با ایلنا با تاکید بر غیرامنیتی بودن مقوله بحران آب افزود که از شش ماه قبل کمیته‌ای به همین منظور در کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده است.
به گفته این نماینده مردم تهران در مجلس واقعیت این است که تنش‌هایی به‌صورت خفیف میان مردم استان‌های خوزستان و اصفهان، چهارمحال و اصفهان و دیگر استان‌هایی که از کمبود آب رنج می‌برند وجود داشته و این مسئله نیز صحیح است که تقریباً استانی نداریم که از مشکل کمبود آب در رنج و عذاب نباشد اما این مسئله نباید منجر به امنیتی شدن موضوع آب شود؛ چراکه امنیتی شدن موضوع آب در گام نخست کمکی به حل بحران نمی‌کند.
رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اما روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرده بود که ۳۰۰ شهر ایران در نقطه تنش آبی قرار گرفته‌اند.
تنش آبی، اصطلاحی برای توصیف کمبود آب برای ساکنین یک منطقه است. این وضعیت در شرایطی به وجود می‌آید که میزان تقاضا برای آب در یک منطقه از میزان منابع موجود بیشتر باشد.
رحیم میدانی وضعیت استان اصفهان را «جدی» توصیف کرد و افزود: «در اصفهان حتی می‌توان قاطعانه گفت که از نقطه سر به سر نیز در مرحله‌ی پایین تر قرار گرفته‌ایم و کمبود منابع آب در این استان به طور جدی خودنمایی می‌کند.»
آمارها حکایت از آن دارند که تغییرات اقلیمی در بخش آب باعث شده تا در مقایسه با دو دهه گذشته بارش‌های کشور ۱۰ درصد کاهش و درجه دمای ایران نیز ۱.۵ درجه افزایش داشته باشد.
این دو مسئله علت اصلی افزایش میزان تبخیر منابع آبی و کاهش روان‌آب‌های ایران اعلام شده است.

از دیگر تغییرات اقلیمی در ایران، کاهش ۱۵ درصدی میزان تغذیه آب زیرزمینی و کاهش ریزش برف در مقایسه با باران عنوان شده است.
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس، برای مقابله با این تهدیدها اعلام کرد که رییس مجلس ۳ کمیسیون کشاورزی و صنایع و معادن و اصل نود مجلس را برای بررسی این موضوع مامور کرده بود و در جلسه روز شنبه که درپی این ماموریت برگزار شد، تقریباً تمامی مسئولان ذی‌ربط در استان تهران حضور داشتند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »