واکنش چهارکشور عربی به پاسخ منفی قطر

زیتون– واکنش چهارکشور عربی به پاسخ منفی قطر بحران جدید منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد.
آسوشیتدپرس ساعتی پیش خبر داد وزیران خارجه چهار کشور عربی که برای بررسی وضعیت بحران روابط خود با قطر در قاهره گرد هم آمده‌اند با انتشار بیانیه‌ای مشترک از پاسخ منفی قطر به شروط سیزده‌گانه این چهار کشور ابراز تأسف کرده و گفتند که این، نشان از جدی نبودن قطر در زمینه حل بحران دارد.
این چهارکشور اول تیر ماه به قطر فرصتی ده روزه برای عمل به شروطشان داده بودند؛ این مهلت روز یک‌شنبه به درخواست کویت ۴۸ ساعت دیگر هم تمدید شد و قطر پاسخ خود را روز دوشنبه اعلام کرد.
عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی ماه گذشته قطر را به «حمایت از تروریسم» متهم و روابط خود را با این کشور قطع کردند. قطر این اتهام را رد می‌کند.
عربستان سعودی و متحدانش با تعیین سیزده شرط برای قطر، گفته‌اند تا زمانی که این خواسته‌ها برآورده نشود، محاصره اقتصادی و دیپلماتیک این کشور برچیده نخواهد شد.
بر اساس این شروط، از قطر خواسته شده است تا روابط خود را با ایران را کاملا محدود و پایگاه نظامی ترکیه را در خاک خود تعطیل کند، و همچنین ارتباط خود را با گروه‌های اسلام‌گرای منطقه نظیر اخوان‌المسلمین، داعش، القاعده و نیز حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، قطع کند.
تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که برنامه‌های آن با مخالفت عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی روبه‌رو است، و همکاری قطر برای تعقیب مخالفان دولت‌های عربستان سعودی، مصر، بحرین، امارات متحده عربی، آمریکا و دیگر کشورها، از دیگر شروط سیزده‌گانه برای بهبود روابط با قطر است.
سامح شکری روز چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک به خبرنگاران گفت که پاسخ قطر «در کلیت خود منفی بود» و دوحه «بستری برای بازگشت از مسیر سیاست‌هایی که دنبال می‌کند ایجاد نکرده است.»
قطر اولتیماتوم عربستان و متحدانش را رد کرده و شرایط سیزده‌گانه را غیرمنطقی و نقض حاکمیت خویش دانسته است.
وزیر خارجه مصر همچنین پاسخ قطر را موضعی توصیف کرد که «نشان‌دهنده عدم درک وخامت اوضاع» از سوی دوحه است.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، نیز با تأکید بر این‌که «تحریم‌ها علیه قطر به قوت خود باقی می‌ماند»، گفت که چهار کشور عربی «اقدامات بیشتر علیه قطر را در زمان مناسب انجام خواهند داد و این اقدامات مطابق مقررات بین‌المللی خواهد بود».
عربستان سعودی و هم‌پیمانانش مشخص نکرده‌اند که گام‌های بعدی علیه قطر چه خواهد بود اما خبرگزاری‌ها از احتمال تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه دوحه سخن می‌گویند.
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، در نشست خبری روز سه‌شنبه‌ خود، حاضر به ارائه جزئیاتی دربارهٔ این پاسخ نشد اما بار دیگر تأکید کرد که خواسته‌های عربستان و متحدانش به گفته او «خواسته‌هایی غیرواقعی و غیرعملی» هستند.
با وجود فشارها بر دوحه برای کاهش روابط با ایران، وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه با اعلام اینکه به باور او کارزار علیه این کشور «صرفاً از سوی عربستان و امارات هدایت می‌شود»، تأکید کرد که برای کشورش لازم است تا با ایران به عنوان یک کشور همسایه روابطی «سالم و سازنده» داشته باشد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »