صادق لاریجانی: توقع سیاسی حرف نزدن از سوی رییس‌قوه‌قضاییه درست نیست

زیتون– صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه در مورد «اصل برائت» گفت: «این اصل در رسانه‌ها و گفتار مسوولان گفته می‌شود و گاهی هم این نسبت به ما داده می‌شود و گفته می‌شود ما آن را قبول نداریم. ما اصل برائت را نسبت به جرم انکار نکردیم و این نص قانون اساسی است. حرف ما درخصوص شورای نگهبان و رسیدگی صلاحیت هاست.»
رییس قوه قضاییه٬ شب گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی افزود: «مساله‌ای که من مطرح کردم و برخی عزیزان گفتند بیل به کمر اصل برائت خورده است، درباره این اصل موضوعیت ندارد و بیل به کمرش نخورده است. شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ها باید اوصافی را احراز کند. زمانی دیدیم عده‌ای در رسانه‌ها مدام می‌گویند اصل بر برائت است. ما نمی‌خواهیم بگوییم فرد مجرم است ولی می‌خواهیم ببینیم او این صلاحیت را احراز کرده است یا خیر. با اصل برائت نمی‌توان ثابت کرد که فرد این اوصاف را دارد. مثلا فرض کنید یکی از شروط داشتن ۳۰ سال سن است. ما شک داریم فرد این شرط را دارد یا خیر. با اصل برائت نمی‌توان گفت فرد این شرط را دارد یا خیر. یا اینکه شرط داشتن مدرک تحصیلی است. با اصل برائت نمی‌توان گفت که فرد آن مدرک را دارد یا خیر.»
رییس جمهوری در نشستی به مناسب هفته قوه قضاییه، در انتقاد از عملکرد این قوه به «عدم رعایت اصل برائت» اشاره و گفته بود: «برخی می‌گویند بیل به کمر اصل برائت خورده است.»
او در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره مساله فساد سیستماتیک در دستگاه قضا، توضیح داد: «برخی‌ها درخصوص فساد مساله فساد از اصطلاح فساد سیستماتیک استفاده می‌کنند که اشتباه غلط و بزرگی است.»
به گفته لاریجانی ممکن است در دستگاه قضایی یا در درون هر دستگاهی افراد فسادی باشند ولی اینکه سیستم خود خواستار فساد باشد درک اشتباهی بوده و حتما اینطور نیست.
این عضو شورای عالی امنیت ملی درباره اهمیت استقلال دستگاه قضایی نیز گفت: «استقلال قوه‌قضاییه مهم است و این منحصر کشور ما نیست. در بسیاری از قوانین اساسی کشورهای مختلف به استقلال دستگاه قضایی اشاره شده است. تاکید بر این مساله مهم است که بدون استقلال دستگاه قضایی و قاضی، رسیدن به رای عادلانه ممکن نیست. اگر دستگاه قضایی تحت فشار جریان سیاسی، دستگاه اجرایی، افکار عمومی و فضاسازی برخی رسانه‌ها باشد، استقلال دستگاه قضایی نفی می‌شود.»
لاریجانی درباره اینکه گفته می‌شود او در جلسات مسئولان عالی قضایی بیشتر سیاسی سخن می‌گوید تا بررسی مشکلات و مسائل قضایی نیز توضیح داد: «بسیاری راجع به جلسات عالی قضایی به من تذکر دادند که فقط سخنان ابتدایی که نوع حرف‌های سیاسی است اطلاع رسانی می‌شود. گاهی به مزاح می‌گویند رییس قوه قضاییه بیشتر کار سیاسی می‌کند اما واقعیت امر این نیست. ما واقعا اول جلسه ۱۰ دقیقه تا یک ربع راجع به مسائل مهم حرف می‌زنیم. بحث اصلی و اهم، بحث راجع حل مشکلات دستور عمل است. لذا این انعکاس درست نیست. اینکه می‌گویند رییس قوه قضاییه نباید حرف سیاسی بزند، درست نیست. رییس قوه‌قضاییه عضو شورای عالی امنیت ملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و بسیاری دیگر از شوراهای عالی است. در جلسات سران قوا نزد رهبری می‌رود و شرکت می‌کند. دستگاه قضایی نباید سیاسی کاری کند نه اینکه از سیاست اطلاع نداشته باشد. حتی قاضی باید از سیاست اطلاع داشته باشد. قاضی اگر از مسائل سیاسی اطلاع نداشته باشد چطور باید محارب و مفسد فی الارض را تشخیص دهد؟»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. دستگاه قضایی خواستار قاضی فاسد است ، زیرا که قاضی فاسد گوش به فرمان است .
    چرا پرونده متهمان جرایم سیاسی با وجود بیش از ۲۰ شعبه دادگاه انقلاب در تهران فقط به سه شعبه خاص به تصدی امثال مقیسه و صلواتی ارجاع میشود یا چرا فرجامخواهی از رای دادگاههای ویژه فقط به شعب ۳۱ و ۳۲ دیوانعالی کشور ارجاع میگردد ؟!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه، طی سفری کوتاه به تهران با علی خامنه

ادامه »

آقای خامنه‌ای! رهبر جمهوری اسلامی ایران که بیشتر علاقه دارید خودتان را رهبر «انقلاب» بدانید، شما در تاریخ ۱۴ یا ۱۵ خرداد ۶۸ در

ادامه »

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر

ادامه »