دیگر آب نداریم

واقعیت را باید دید

زیتون– شاهرخ فاتح٬ رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور٬ با اشاره به آخرین داده‌ها اعلام کرد که «۹۵ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی است.»

بیش از ۹۰ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

فاتح در ادامه با اشاره به میزان مساحت تحت تاثیر خشکسالی در کشور بر اساس شاخص(SPEI) ۸۴ ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۶، گفت: در مجموع حدود ۹۵ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی مواجه هستند که از این میان ۹.۷ درصد با خشکسالی خفیف، ۴۰.۹ درصد با خشکسالی متوسط ، ۳۲ درصد با خشکسالی شدید و ۱۲ درصد از مساحت کشور خشکسالی بسیار شدید را تجربه می‌کنند. در این میان تنها حدود یک درصد از مساحت کشور با «ترسالی» همراه است و مابقی نواحی کشور از شرایط نرمال برخوردار هستند.
به گفته شاهرخ فاتح در بررسی‌های خشکسالی با استفاده از شاخص “”SPEI (شاخص بارش، تبخیر و تعرق) افزایش مدت دوره بررسی (۹-۴۸-۹۱- ۷۲ یا ۸۴ ماهه)، بیانگر خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع‌یافته‌ای است که در بستر طبیعت باقی مانده است.
رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه پهنه‌بندی خشکسالی ۸۴ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۹۶ کشور حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌ای از مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید هستند، گفت که آنچه در بررسی‌های خشکسالی کشور اهمیت دارد آن است که خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در برخی از استان‌ها نظیر تهران، البرز، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، کرمان، کرمانشاه، یزد، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تداوم دارد که این تداوم همچنان ضرورت توجه بیش از پیش به لزوم مراقبت و محافظت از منابع محدود آبی کشور را یادآور می‌شود.

بیانیه ۱۰۷ کارشناس، محقق و دانش پژوه بخش آب خطاب به رییس جمهوری در خصوص وضعیت آب کشور

روز گذشته جمعی از کارشناسان و محققان حوزه آب در بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهوری تاکید کردند که به دلیل رویکرد حاکم بر توسعه ناموزون کشور، توسعه و مدیریت منابع آب با چالش‌ها و مشکلات عمیقی مواجه شده است.
به نوشته این محققان پایداری حیات در کلیه جنبه‌های آن در پهنه کشور را در معرض تهدیدهای جدی زیر قرار گرفته است؛ از جمله نابودی مهمترین اکوسیستم‌های آبی کشور؛ تحمیل اضافه برداشت به منابع آب زیر زمینی به میزان۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد متر مکعب و افزایش مستمر دشت‌های ممنوعه؛ کاهش رطوبت خاک و تشدید بیابان زایی، ۴. ناتوانی نظام تخصیص آب برای جلوگیری از برداشت بیش از حد مجاز از ظرفیت‌های آبی و رعایت حقابه‌های محیط زیست؛ آلودگی رو به گسترش و کاهش کیفیت منابع آب، ۶.توسعه ناهمگون کلان شهرها؛ بحران مهاجرت و اشتغال.
کارشناسان٬ محققان و دانش‌پژوهان حوزه آب در ادامه این بیانیه که در ایلنا منتشر شد٬ هشدار دادند که در آینده نه چندان دور با گسترش رقابت‌ها بر سر منابع آب محدود، منازعات بر سر تقسیم آب شدت گرفته و به گوشه و کنار کشور تسری پیدا خواهد کرد.

خوزستان٬ پرآب اما خشک

در حالی که پنج رود پرآب کشور در استان خوزستان جاری هستند٬ این استان به صورت جدی درگیر «بحران کم آبی» است.
اگرچه خبر «جیره بندی آب» در استان خوزستان تکذیب شد٬ اما پس از جدا کردن یک شاخه از سر منشع کارون در کهرنگ میزان آب تنها رودخانه قابل کشتی رانی در ایران٬ به نحو قابل توجهی کاهش یافت. سد سازی‌های غیر اصولی٬ ورود پس آب صنعتی کارخانه‌ها از جمله کارخانه نیشکر هفت‌تپه به کارون و صد البته خشک سالی٬ همگی مزید بر علت شدند از کارون تنها نامی باقی بماند. شهروندان خوزستانی٬ حتی ساکنین اهواز از سالهای پیش از میزان آلودگی آب آشامیدنی‌شان ناراضی بودند. اما مدتهاست که دیگر خرید بطری‌های آب معنی در این شهر عادی شده است.

زخم زاینده رود بر صورت اصفهان

اسفندیار امینی٬ مدیر طرح های ساماندهی، حفاظت و بهره برداری زاینده رود خبر داد که خشکی این رودخانه و تالاب گاوخونی آرام آرام به یک معضل امنیتی در استان به خصوص شرق اصفهان تبدیل شده است.

به گفته اسفندیار امینی دامنه و پیامدهای خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی از منظر محیط زیست به بخش های دیگر جامعه مانند فضای شهری و سبز نیز سرایت کرده و این روند ادامه خواهد داشت.
از آنجائیکه عمده مصرف کننده آب رودخانه جامعه شهری و فضای سبز و کشاورزان هستند لذا چنانچه دو نهاد شهرداری و صنف کشاورزان برای رودخانه به تعامل برسند، سایر بخش‌های مصرف نیز ملزم به تبعیت و مشارکت برای مسائل رودخانه خواهند بود.
مدیر طرح های ساماندهی، حفاظت و بهره برداری زاینده‌رود٬ در گفت‌وگو با مهر افزود که کشاورزان حوضه زاینده رود در شرق و غرب اصفهان به دلیل وجود آب پاک و سالم زاینده رود، همیشه محصول سالم و بی عیب تولید و امنیت غذائی مردم شهر را در طول تاریخ ایجاد کردند.

حمیدرضا صفوی٬  عضو کمیته راهبردی تحقیقات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز از ابتدای سال جاری هشدار داد که حجم منابع آب زیرزمینی برای تأمین آب شرب در اصفهان رو به پایان است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »