کمیسیون قضایی مجلس شرایط جدید منجر به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را تصویب کرد

زیتون– الهیار ملک‌شاهی، رییس کمیسیون قضایی مجلس خبر داد که طی جلسه‌ای با حضور دادستان کل کشور، معاون حقوقی رییس قوه قضائیه و مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر، توافق شد که چه وزنی از مواد مخدر باید حکم اعدام داشته باشد.
به گفته رییس کمیسیون قضایی مجلس طی این جلسه تصویب شده است که در تریاک و مشتقات آن از یکصد کیلوگرم بالاتر حکم اعدام صادر شود.
ملک‌شاهی ادامه داد که همچنین در مورد هروئین و مواد مشابه آن در بحث خرید، وارد کردن و ساخت از یک کیلوگرم بالاتر و نگهداری از ۵ کیلوگرم بالاتر، متهم به حکم اعدام محکوم می‌شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه توافق صورت گرفته نهایی شده است،‌ گفت که البته حکم اعدام در صورتی صادر می‌شود که متهم سابقه محکومت مؤثر در بحث مواد مخدر را داشته باشد.
حسن نورزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس نیز امروز به ایسنا گفت که در اصلاحات صورت گرفته در کمیسیون قضایی مجلس، برای قاچاق بیش از ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی و دو کیلوگرم مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.
در قانون فعلی برای قاچاق بیش از سی گرم مواد مخدر صنعتی مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. در این قانون همچنین برای قاچاق ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی مجازات زندان و جریمه، و در صورت تکرار مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.
اصلاحات جدید این کمیسیون در حالی است که پیش از این نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند در این طرح تنها برای قاچاقچیان مسلح مواد مخدر مجازات اعدام در نظر گرفته خواهد شد.
نمایندگان مجلس دهم طرحی را برای حذف مجازات اعدام درباره قاچاقچیان مواد مخدر ارائه کرده‌اند. در مجلس نهم نیز در دی ماه ۹۴ تعدادی از نمایندگان مجلس نهم طرحی را برای تبدیل اعدام مجازات قاچاقچیان غیرمسلح مواد مخدر به حبس ابد ارائه کرده بودند، اما این طرح در نوبت بررسی در مجلس قرار نگرفت.
مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران و نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف کامل مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر مخالفت کرده بودند.
در حالی که برخی از نمایندگان مجلس معتقدند مجازات اعدام باید تنها برای قاچاقچیان مسلح در نظر گرفته شود، وزیر دادگستری معتقد است که این مجازات برای برخی از حجم‌های قاچاق باید همچنان باقی بماند.
پورمحمدی روز یکشنبه نیز گفت: «با توجه به ضرورت حفظ مجازات اعدام برای میزانی از تولید، توزیع و حمل مواد مخدر رایزینی‌هایی با کمیسیون قضایی و حقوقی صورت گرفته تا با بررسی مجدد طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر نسبت به تعیین وزنی مشخص جهت تعیین مجازات اعدام اقدام شود».
پیش از این نیز صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، تأکید کرده بود که «حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر، سیاست قوه قضاییه نیست.»
با این حال محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران چندین بار اعلام کرده که پس از تقریبا ۴۰ سال اعدام برای مواد مخدر، «نتیجه مطلوب از آن به دست نیامده‌ است».
بنا بر آماری که علی بختیار،عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، روز ۲۳ فروردین اعلام کرده بود، پنج هزار قاچاقچی مواد مخدر در ایران «در صف اعدام» قرار دارند.
این آمار در حالی اعلام ‌شده که سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از کاهش ۴۲ درصدی تعداد اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن خبر داده است.
با وجود این کاهش، آمار اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران همچنان بالاست.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »